۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۸
منشا اصلی رفتار هیجانی سهامداران

ایمان مقدسیان، کارشناس بازار سرمایه در برنامه زنگ پایان سه‌شنبه به بررسی آخرین تحولات و متغیرهای تاثیرگذار بر کلیت بازار سهام پرداخت.

فردای اقتصاد: در برنامه زنگ پایان سه‌شنبه همراه با ایمان مقدسیان، کارشناس بازار سرمایه به بررسی آخرین تحولات و متغیرهای تاثیرگذار بر کلیت بازار سهام پرداختیم. در این برنامه نکاتی مهمی در رابطه با تاثیر دامنه نوسان و سیاست‌های پولی و ارزی جدید بانک مرکزی بر بورس تهران مورد بررسی قرار گرفت. وی در رابطه با فعالیت و کارایی صندوق تثبیت نیز بر لزوم افزایش شفافیت در رویکرد و تصمیم‌گیری‌های این صندوق تاکید داشت.
این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با رفتار توده‌ای در بازار سرمایه اعتقاد داشت که دلیل اصلی این موضوع حجم معاملات پایین است که نتیجه تحولات سال ۹۹ و از دست رفتن اعتماد مردم به این بازار است. در این شرایط رفتار سرمایه‌گذاران حقوقی بر روند کلی بازار سرمایه تاثیرگذار است. بخش قابل توجهی از حجم معاملات به گروه خودرویی اختصاص یافته است و توجه به گروه زیاد است به همین دلیل منفی و مثبت این گروه در کوتاه مدت با شدت بیشتری بورس تهران را متاثر خواهد کرد.
وی در ادامه به بررسی تاثیر دامنه نوسان در شکل‌گیری رفتار هیجانی بین سهامداران پرداخت و عنوان کرد: بخش زیادی از هیجان معاملاتی موجود در بازار از دامنه نوسان نشات می‌گیرد. با بررسی و مقایسه نمادهای با دامنه نوسان ۷ و ۵ درصدی، تفاوت این دست از نمادها در تشکیل صف خرید و فروش مشهود است. با افزایش دامنه نوسان در نمادهای بورسی صف‌ها پایدار نخواهند بود و حذف این محدودیت می‌تواند به کارایی بازار سرمایه و کمتر شدن رفتار هیجانی در این بازار کمک قابل توجهی کند.
مقدسیان نهایتا در پاسخ به این سوال که نقش حمایتی صندوق تثبیت از سهامداران خرد تا چه اندازه موفق بوده است؟ اعتقاد داشت: با وجود اینکه بخش قابل توجهی از منابع این صندوق از کارمزد سهامداران تامین می‌شود و برخی تاثیر کاهش کارمزد در کمک به سهامداران را بیشتر از صندوق تثبیت می‌دانند اما به نظر می‌رسد شفافیت بیشتر در فرآیند تصمیم‌گیری صندوق و رویکرد آن نسبت به بازار سهام در کنار حضور نمایندگان سهامداران درمدیریت این صندوق می‌تواند در افزایش اطمینان بخشی به بازار سهام کمک شایانی کند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار