۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۲
استخدام معلم در آموزش و پرورش با روش ترکیبی

یوسف نوری درباره ساماندهی نیروی انسانی و سازوکار استخدام در وزارت آموزش و پرورش نیز گفت: دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی اصلی‌ترین کانال‌های ورودی نیرو به آموزش و پرورش هستند.

در سنوات گذشته ناترازی‌هایی به علت برخی سیاست‌ها به وجود آمد اما اکنون تغییراتی ایجاد شده است و در طول این مدت بنا را بر احیای واقعی دانشگاه فرهنگیان گذاشتیم. بالغ بر ۴۰۰ هزار متر مربع از فضاهایی که از دست رفته بود را بازگرداندیم و اقدامات خوبی در حال انجام است.

وی افزود: اکنون هم می‌شود با روش‌های تلفیقی، ترکیبی بتوانیم ظرفیت دانشگاه را بالا ببریم. مثلاً از دانشجویان دانشگاه‌های برتر استفاده کنیم به این صورت که آنها را از سال سوم و چهارم به دانشگاه فرهنگیان ببریم و دو سال دوره تربیت معلمی شبانه روزی ببینند و سپس وارد چرخه آموزش و پرورش شوند. در گذشته هم تربیت معلم همین گونه بود. در این صورت قطعاً می‌توانیم در یک دوره زمانی کوتاه مشکلات کمبود نیرو را برطرف کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه البته این برنامه‌ها نیازمند مصوبه هستند گفت: اگر فضاهایی باز شود می‌توانیم معلمان بیشتری را جذب کنیم. ناترازی نیروی انسانی ناشی از موج بازنشستگی همکاران، افزایش دانش آموزان و برخی مهاجرت‌ها است. ما ۳۰۰ مدرسه تک دانش آموزه داریم و نمی‌توانیم حتی یک دانش آموز را پوشش ندهیم. ما ۵۰۰۰ مدرسه زیر پنج دانش آموز داریم که از افتخارات جمهوری اسلامی است. بااین حال به علت افزایش مهاجرت‌ها کلاس‌های درس ۳۵ و حتی ۴۰ نفره هم در مناطق پرتراکم جمعیتی داریم که سعی کردیم کلاس‌های ۴۰ نفره را تا حد امکان کاهش دهیم.

نوری درباره بودجه آموزش و پرورش نیز گفت: سهم بودجه ما از بودجه عمومی دولت در سال گذشته حدود ۹.۶ درصد بود که امسال به ۱۳.۱ درصد رسیده است. البته افزایش حداقل حقوق از سه میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان موجب شد بودجه کیفیت بخشی کاهش یابد، اما سرانه‌ها قابل توجه بود. سرانه تجهیزات داشتیم، ۲۱۰۰ سالن ورزشی بهره‌برداری شد و ۲۰۰۰ میلیارد تومان خرید تجهیزات برای هنرستان‌ها انجام شد.

وی افزود: ما ۸۰۰۰ مدرسه کانکسی در سطح کشور داشتیم و هدف‌گذاری کرده‌ایم که تا ابتدای سال تحصیلی جدید مدارس جدید جایگزین شود. ۱۱۵ میلیون دلار برای بافت‌های فرسوده درنظر گرفته شد که بخشی از آن در بانک مرکزی است. بیش از ۳۴ هزار فضای فرسوده تخریبی داریم و در جلسه‌ای که با رئیس‌جمهور داشتیم دستوری در کمیته اقتصادی دولت دادند که اگر تصویب شود تا ۷۰۰ میلیون دلار از محل تهاتر نفت به بازسازی مدارس فرسوده اختصاص یابد و بخشی از نارسایی را بکاهد.

وزیر آموزش و پرورش درباره تحول در کتاب درسی و حذف محتوای غیرضروری، اظهار کرد: کتاب‌های درسی در زمانی که نگارش می‌شوند خوب هستند، د رحالی که باید هدفگذاری ما برای آینده باشد و واقعاً آینده‌نگری داشته باشیم. در این هدف گذاری، نیازهای دانش‌آموزان باید مدنظر باشد و آنها را احصا کنیم و بدانند خواسته آنها چیست. موضوع بعدی، محتواست. محتوا فقط کتاب درسی نیست، بلکه باید بسته یادگیری باشد. در کشور ما برنامه درسی را معادل کتاب درسی می‌گیریم چون در آخر از کتاب آزمون می‌گیرند.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها