۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۵
چرا بورس روش منطقی فروش خودرو است؟

طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس: وقتی ۶ میلیون نفر در قرعه‌کشی‌های اخیر درخواست می‌دادند، یعنی ۴ میلیون نفر نیاز مصرفی ندارند.

فردای اقتصاد:‌ مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با فردای اقتصاد با اشاره به اختلاف جدی عرضه و تقاضای خودرو در کشور تاکید کرد که مجلس بورس کالا را روش منطقی و علمی فروش خودرو می‌داند و در تلاش است تا ایرادات آن برطرف شود.

چرا قیمت خودرو در بورس کالا و بازار اختلاف دارد؟

مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس به فردای اقتصاد  گفت: به طور تجربی ۱.۵ میلیون خودرو تقاضای مصرفی ماست. تولید ما هم یک الی ۱.۲ میلیون دستگاه خودرو بوده است. چند سال در سال‌های اخیر تولید ما زیر یک میلیون رفت و تقاضای انباشتی ایجاد شد و به نظر می‌رسد حدود ۲ میلیون نفر تقاضای مصرفی دارند و به نوعی انباشت تقاضا رخ داده است. ولی وقتی ۶ میلیون نفر در قرعه‌کشی‌های اخیر درخواست می‌دادند، یعنی ۴ میلیون نفر نیاز مصرفی ندارند. نیاز آن‌ها نیاز سرمایه‌ای است.

در همین رابطه بخوانید: چگونه از بورس خودرو بخریم؟ + فیلم آموزشی

بورس کالا بهتر از قرعه‌کشی

وی افزود: در این شرایط یا باید قرعه‌کشی را ادامه داد که به نظر ما می‌رسید قرعه‌کشی آن روش منطقی که توجیه‌پذیری اقتصادی داشته باشد نیست. یا باید خودرو به بورس کالا برود. بورس کالا از جهت آنکه یک حراج است و سازوکاری استاندارد و پذیرفته شده است و در همه دنیا در حوزه‌های مختلف انجام می‌شود می‌تواند کمک کند. به شرط آنکه عرضه در بورس کالا عرضه بالایی باشد.

شائبه قیمت‌سازی خودروسازان در بورس کالا چقدر درست است؟

طغیانی در خصوص شائبه‌ای که خودروساز در بورس کالا قیمت‌سازی می‌کند گفت: این واقعا شائبه است و قابل اثبات هم نیست. زیرا در بورس کالا هر نفر با هر کد ملی یک بار می‌تواند وارد چرخه خرید شود. ولی این شائبه را باید برطرف کرد. نظر همکاران این است که این (سود) به شکل مالیات اخذ شود و به دولت برگردد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در انتها تصریح کرد: روش بورس کالا را روشی درست و علمی می‌دانیم ولی معتقدیم اشکالات آن باید با عمق‌بخشی به بورس کالا به نحوی برطرف شود که فاصله قیمت نهایی بازار با قیمت تمام‌شده با سود قابل قبول تولیدکننده به هم خیلی نزدیک شود.

گفت‌وگوی کامل با مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس را اینجا ببینید

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 6
  • بازنشسته IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    اقای طغیانی شما که لالایی بلدین واقتصاد داد مجلسین چرا باید کسی در قرعه کشی برنده میشه دوبرابر کارخانه سود کنه این یه نوع بی عدالتیست واز همه چیز بدتر خودتون روز روشن خودرورو در بورس به سه برابر قیمت به صورت رقابتی می فروشین یعنی چی وای بحال مردم وبازار گجای کارتون اشکال داره تولید کم نیاز بازار
  • مجید IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    آقای نماینده زورتان به دلال که نمیرسد و کار کارشناسی هم که نمیشود به نظر شما مصرف کننده بیچاره باید خودرو ۲۵۰تومانی را دو برابر بخرد !!!!!!!من که تعجب کردم از این راه حل
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    باسلام 1-روش قرعه کشی را بردارید وصراحتا قیمت واقعی خودرو باتوجه به هزینه ها وحقوق پرسنل خودور ساز رااعلام فرمایید این همه نمایندگی وخدمات پس ازفروش برای چیست وفروش خودرو چه ربطی به بورس دارد 2-کسانی هم که درقرعه کشی برنده شده اند 90روز پول آنها نزد خودرو ساز بدون سودمانده ومالیات سنگین هم پرداخته.
  • صمد تاجبخش IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    پس اونایی واقعا نیاز دارن به خودرو چرا برنده نمیشن یکی من خودم باهزار جور بدبختی یا وام بانکی جور کردم پس واس ما چرا در نمیاد
  • محمدعلی IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    اشتباه شما همینجاست که فکر میکنید چون متقاضی کمتر شده بنابراین بقیه خودرو را برا سودش میخواستند.علت ان قیمت بالای خودرو دربورس است که قدرت خرید را از متقاضی گرفته همه مردم که توان سوار شدن به خودرو صفر که قیمت ان نزدیک به بازار ازاد است ندارند ومجبورند دربازار ازاد دنبال خودرو چند سال کارکرد باشند.
  • مجتبی IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    وقتی شما که به عنوان مسئول تشریف دارین هیچ کاری برای راحتی معیشت مردم ندارین و اتفاقا همین حرفایی که گفتین باعث و بانیش بازم خود شما هستین خب مردم مجبور میشن برن تو اینکار .... هر روز یه سامانه جدید فروش دارین و مطمئنم هنوزم نمیدونین چی به چیه
  • ایرانی IR ۰۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    عزیز برادر فقط پولدارها میتونن بخرن، درصورتی صاحب اصلی انقلاب همین قشر ضعیف از نظر اقتصادی هستد، شما هم با این ایده، پا بر گردن این قشر می گذارید.

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار