۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۰
راز امپراطوری بزرگترین سرمایه‌گذار رمزارز

بر اساس شاخص میلیاردرهای بلومبرگ، ژائو تا اکتبر ۲۰۲۲ با دارایی خالص ۳۳ میلیارد دلار در رتبه ۳۰ام ثروتمندترین‌های جهان قرار گرفته است.

فردای اقتصاد: چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zhao) که معمولاً با نام «CZ» شناخته می‌شود، متولد ۵ فوریه ۱۹۷۷ (۱۶ بهمن ۱۳۵۵ شمسی)، یک مدیر تجاری چینی – کانادایی است. ژائو یکی از بنیان‌گذاران و مدیرعامل صرافی بایننس (Binance) است؛ بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتال جهان از نظر حجم معاملات تا جولای ۲۰۲۲.

بر اساس شاخص میلیاردرهای بلومبرگ، ژائو تا اکتبر ۲۰۲۲ با دارایی خالص ۳۳ میلیارد دلار در رتبه ۳۰ام ثروتمندترین‌های جهان قرار گرفته است.

سنین جوانی و تحصیل CZ

ژائو در استان جیانگ سو چین به دنیا آمد. در اواخر دهه ۱۹۸۰، در سن ۱۲ سالگی به همراه خانواده خود به کانادا نقل‌مکان کرد و در ونکوور، بریتیش کلمبیا ساکن شد. والدین او هر دو در چین معلم بودند. پدرش قبل از اینکه یک «طرفدار بورژوای» شناخته شود، به‌عنوان مربی دانشگاه کار می‌کرد. در سال‌های نوجوانی، ژائو با انجام تعدادی از مشاغل خدماتی، از جمله در مک‌دونالد، به خانواده‌اش کمک می‌کرد. ژائو در دانشگاه مک گیل (McGill) در مونترال و در رشته علوم کامپیوتر تحصیل کرد.

زندگی شخصی ژائو

در سال ۲۰۱۵، او آپارتمان خود در شانگهای را فروخت و از پول آن برای خرید بیتکوین استفاده کرد. ژائو گفته است که قصد دارد تا ۹۹ درصد از ثروت خود را به دنبال کارهای بشردوستانه اهدا کند. او گفت: «من قصد دارم بیشتر ثروت خود را مانند بسیاری از کارآفرینان یا بنیان‌گذاران دیگر، اهدا کنم. من قصد دارم ۹۰٪، ۹۵٪ یا ۹۹٪ از ثروتم را اهدا کنم.»

بر اساس یک داستان تحقیقی رویترز در مورد بایننس، ژائو با مجری سابق برنامه تلویزیونی مسافرتی چینی و یکی از بنیان‌گذاران بایننس، «یی هه»، چند سال رابطه عاشقانه داشت. او بعدا در ایالات متحده یک پسر به دنیا آورد.

سوابق حرفه‌ای چانگ ژائو

پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه، ژائو برای یک دوره کارآموزی در توکیو انتخاب شد که برای یک پیمانکار بورس توکیو کار می‌کرد و نرم‌افزاری را برای سفارش‌های تجاری توسعه می‌داد. او سپس به مدت چهار سال در تجارت بلومبرگ به طور تمام‌وقت کار کرد، جایی که او توسعه‌دهنده نرم‌افزار معاملات آتی بود. در سال ۲۰۰۵، او به شانگهای نقل‌مکان کرد و در آنجا Fusion Systems را تأسیس کرد، که به دلیل «سریع‌ترین سیستم‌های معاملاتی با فرکانس بالا برای کارگزاران» شناخته می‌شود. در سال ۲۰۱۳، او یکی از اعضای تیم توسعه‌دهنده Blockchain.info بود و همچنین به‌عنوان مدیر ارشد فناوری OKCoin خدمت کرد.

صرافی بایننس

پس از راه‌اندازی صرافی ارز دیجیتال بایننس در جولای ۲۰۱۷، توانست ۱۵ میلیون دلار در یک عرضه اولیه کوین (ICO) به دست آورد و یازده روز بعد معاملات در صرافی آغاز شد. در کمتر از هشت ماه، ژائو بایننس را از نظر حجم معاملات (از آوریل ۲۰۱۸) به بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتال در جهان تبدیل کرد. ژائو همچنین بایننس کوین (BNB) را در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی کرد که یک توکن کاربردی است، که به دارندگان آن مزایای مختلفی مانند تخفیف در کارمزدهای معاملاتی می‌دهد.در آوریل ۲۰۱۹، بایننس زنجیره هوشمند بایننس (Binance smart chain) را راه‌اندازی کرد که دارای قابلیت قرارداد هوشمند است و یک رقیب برای اتریوم محسوب می‌شود.

در فوریه ۲۰۱۸، فوربس او را با ثروت خالص ۱.۱ تا ۲ میلیارد دلار در رتبه سوم شاخص «ثروتمندترین افراد در ارزهای دیجیتال» قرار داد.

در سال ۲۰۱۹، ژائو شعبه ایالات متحده بایننس، یعنی Binance.US را راه‌اندازی کرد. صرافی بایننس در سال ۲۰۲۱ از برنامه‌ تاسیس یک صرافی رمزارز در سنگاپور منصرف شد.وی در مصاحبه‌ای با نیویورک‌تایمز، گفت: مردم با رشد کریپتو وارد می‌شوند، آن را معامله می‌کنند و به استفاده درست و صحیح از ارزهای دیجیتال فکر نمی‌کنند و فقط به کسب درآمد از آن فکر می‌کنند، اما بازار همیشه اصلاح می‌شود.».در ۶ آوریل ۲۰۲۱، ژائو به مجله بلومبرگ گفت: «تقریباً ۱۰۰٪ از دارایی خالص و نقدینگی او به شکل ارزهای دیجیتال است.» در سال ۲۰۲۲، ژائو ۵۰۰ میلیون دلار از طریق بایننس برای تامین مالی خرید توییتر توسط ایلان ماسک سرمایه‌گذاری کرد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار