۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۹
پیش ‌بینی بورس فردا ۱۸ دی ۱۴۰۱

بورس هفته جدید را صعودی آغاز کرد و نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با رشد بیش از یک درصدی همراه شد. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس امروز برخلاف معاملات هفته گذشته، توانست عملکرد خوبی را از خود به نمایش بگذارد و بار دیگر رنگ سبزی بر تابلوی نمادها نقش بست تا شروع مثبتی را در هفته جدید به ثبت برساند. شاخص کل بورس طی معاملات امروز با افزایش ۱.۲ درصدی همراه شد و دوباره به یک قدمی مرز ۱.۶ میلیون واحدی رسید. در سمت دیگر شاخص هم‌وزن که این روزها حال و هوای بهتری دارد، افزایش ۱.۸۹ درصدی را به ثبت رساند تا از وضعیت بهتر سهام و صنایع کوچکتر بازار خبر دهد. ارزش معاملات نیز نسبت به روز چهارشنبه با افزایش خوبی همراه بود و عدد ۸۵۸۳ میلیارد تومان را ثبت کرد تا در کنار ورود پول ۷۰۹ میلیارد تومانی، از شرایط مطلوب بورس تهران خبر دهد.

بازار سهام در هفته گذشته متاثر از تغییر رئیس بانک مرکزی و سیاست‌های پولی و ارزی جدیدی که محمدرضا فرزین در صحبت‌های ابتدایی خود به آن‌ها اشاره کرد، با توقفی هفتگی روبرو شد نماگر اصلی تالار شیشه‌ای کاهشی ۴.۱۴ درصدی را تجربه کرد. با این حال اما دلار در بازار آزاد همچنان در بالای کانال ۴۰ هزار تومانی نوسان می‌کند و فعلا خبری از ریزش سنگین در خود ندارد. این موضوع در کنار عوامل دیگر موجب شد تا شروع هفته جاری برای بازار سهام با رنگ سبز همراه باشد. در ادامه با بررسی محرک‌های بازار سرمایه، به پیش‌بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

بورس و پایداری انتظارات تورمی

تغییر رئیس بانک مرکزی و انتخاب محمدرضا فرزین به عنوان سکاندار جدید عالی‌ترین ارگان مالی و پولی کشور، با تحولات جدید و البته ناخوشایندی برای سرمایه‌گذاران و اقتصاددانان همراه بود. فرزین در همان ابتدای شروع به کار خود، از سیاستی نام برد که خاطره ناخوشی را برای فعالان اقتصادی تداعی کرد. تثبیت دلار نیما در قیمت ۲۸۵۰۰ تومان آن هم در حالی که نرخ دلار بازار آزاد حوالی ۴۴هزار تومان نوسان می‌کرد، همان شرایط دلار ۴۲۰۰ تومانی البته با لباسی جدید را به نمایش می‌گذارد که تبعات بسیاری را طی ۴ سال برای اقتصاد و شرکت‌های مختلف به همراه داشت.

اعلام این سیاست در همان روزهای ابتدایی، موجی از فروش را در بازارهای مختلف از جمله ارز، طلا، بورس و ... به وجود آورد که به نظر می‌رسد هدف اصلی سیاستگذار بود. با این حال اما دلار در بازار آزاد همچنان بالای مرز ۴۰ هزار تومان باقی مانده و نشانی از کاهش شدید را نشان نمی‌دهد. این موضوع فعلا انتظارات تورمی را در اوج نگه می‌دارد و از آنجا که طی ماه‌های گذشته، بورس تهران در رالی صعودی ایجاد شده، جاماندگی قابل توجهی از بازارهای دیگر دارد، می‌تواند مسیر صعودی را تداوم بخشد. بنابراین به نظر می‌رسد فعلا در صورتی که نرخ دلار فردوسی با کاهش چشمگیری مواجه نشود، بازار سهام بتواند روند افزایشی خود را ادامه دهد.

ردپای گزارش‌های ۹ ماهه در بورس امروز

نگاهی به روند معاملات در بورس امروز، نشان می‌دهد که بخری صنایع از تقاضای بهتری برخوردارند و برخی همچون روزهای قبل، توجهی را به خود جلب نمی‌کنند که این موضوع دوگانگی خاصی را در روند گروه‌های کوچک و بزرگ بازار ایجاد کرده است. همانطور که در بازدهی شاخص کل و هم‌وزن نیز مشاهده می‌شود، گروه‌های کوچکتر بازار از استقبال بهتری برخوردارند که این موضوع را می‌توان از چند منظر مورد بررسی قرار داد که می‌توان نتیجه آن را در صورت‌های مالی ۹ ماهه شرکت‌ها که تا انتهای دی ماه منتشر می‌شود، مشاهده کرد.

گروه‌های بزرگ بازار مدتی است که به واسطه شرایط سختی که در بازارهای جهانی به واسطه سیاست‌های انقباضی بانک‌های مرکزی رخ داد، روزهای خنثی و بعضا منفی را دنبال می‌کنند و تنها در روزهایی با هیجان مثبت، به مسیر صعودی ملحق می‌شوند. اکنون با وجود افزایش خوش‌بینی در کامودیتی‌ها به دلیل بازگشایی مرزهای کشور چین از فردا و پایان قرنطینه این کشور پس از گذشت ۱۰۱۶ روز، چشم‌انداز بازارهای جهانی به واسطه احتمال رکود و کاهش سرعت رشد اقتصادی، مساعد پیش‌بینی نمی‌شود و انتظار رشد قیمت‌های چشمگیری وجود ندارد. از سمت دیگر افزایش پرسرعت اختلاف دلار فردوسی و نیما در ماه‌های اخیر و رسیدن به بالای ۴۰ درصد در کنار تثبت نرخ دلار نیما در قیمت ۲۸۵۰۰ تومان، وضعیت سودآوری شرکت‌ها را با چالشی جدی مواجه کرده است. در ادامه سال نیز وضعیت مبهم و نامعلوم بودجه ۱۴۰۲ که تاکنون انتشار لایحه آن بیش از گذشته به طول انجامیده است، بر ابهامات این گروه‌ها می‌افزاید. این درحالیست که شرکت‌های کوچک و داخلی که برخی از آن‌ها (همچون گروه خودرویی) این روزها با تحولاتی جدی نیز همراه‌اند، بسیاری از این مشکلات را پیش پای خود نمی‌بینند.

مقاومت تکنیکالی شاخص بورس می‌شکند؟

نگاهی به وضعیت تکنیکالی شاخص بورس نشان می‌دهد که این نماگر در حال حاضر در محدوده حساسی قرار دارد و باید دید که در روزهای آتی چه چیزی در انتظار سهام خواهد بود. اگر محدوده ۱.۵۸ میلیون واحدی به سمت پایین شکسته شود، می‌توان انتظار کاهشی تا حوالی ۱.۵۳ میلیون واحدی داشت اما در صورت تداوم روند صعودی، اگر بار دیگر تقاضا بتواند بر عرضه‌های غلبه کند و شاخص بورس کانال ۱.۶ میلیون واحدی را پس بگیرد و از مقاومت ۱.۶۱ میلیون واحدی عبورس کند، می‌توان به لمس ۱.۷ میلیون واحد نیز امیدوار بود، در غیر اینصورت فعلا باید در محدوده ذکر شده شاهد نوسان‌های کوچک باشیم.

پیش ‌بینی بورس فردا ۱۸ دی ۱۴۰۱
تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

پیش بینی بورس یکشنبه

با توجه به نکات ذکر شده در بالا، انتظار می‌رود که بورس فردا نیز به روند صعودی امروز ادامه دهد و شرایط مشابهی را طی کند. بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد که صنایع و سهام کوچک عملکرد بهتری از خود به نمایش بگذارند و شاهد روند بهتری برای شاخص هم‌وزن باشیم.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • امامقلی کلباسی IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    سلام من فکر میکنم با باز گشایی مرزهای چین کامودیتی ها مثبت بشوند
  • امین GB ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    شاخص تا 1/800/000 میتونه رشد کنه

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار