۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰
بزرگترین رقیب گازی ایران با فرانسوی‌ها شریک شد

توتال برای افزایش تولید گاز با قطر قرارداد امضا کرد. میدان گازی پارس جنوبی بین ایران و قطر مشترک است.

شرکت فرانسوی توتال اولین شرکتی بود که بعد از برجام به ایران آمد و قراردادی ۵ میلیارد دلاری برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی امضا کرد اما خیلی زود به دلیل بازگشت تحریم‌ها از این پروژه خارج شد و حالا توتال با قطر برای افزایش افزایش تولید گاز به توافق رسیده آن هم در میدانی که با پارس جنوبی مشترک است.

از این رو انتظار می‌رود در حالی که افت تولید در پارس جنوبی آغاز و سال به سال کشور بیشتر با بحران کمبود گاز مواجه می‌شود؛ رقیب قطری مدام گاز بیشتری از میدان مشترک با ایران برداشت کند. بنابراین پیش‌بینی می‌شود نه تنها شهروندان این کشور مدام ثروتمندتر شوند، بلکه این کشور ۳ میلیون نفری به یکی از قدرت‌های مهم منطقه بدل خواهد شد. به خصوص اینکه حالا به دلیل جنگ اوکراین جهان بیش از هر زمان دیگری به گاز نیاز دارد.

قطر برنده اصلی حمله پوتین به اوکراین

آنطور که بلومبرگ می‎‌نویسد هیچ کشوری به اندازه قطر از حمله پوتین به اوکراین منفعت سیاسی - اقتصادی کسب نخواهد کرد.

اروپا حدود ۴۰ درصد گاز مورد نیاز خود را از روسیه تامین می‌کند و حالا هم به دنبال کاهش وابستگی به مسکو است. از این رو اروپا که زمانی دست رد به سینه قطری‌ها زده و گاز این کشور را گران‌تر از روسیه دانسته بود حالا مدام در حال چانه زنی برای خرید گاز قطر است؛ این یعنی افزایش نقش سیاسی و ژئوپلیتیکی این کشور کوچک همسایه.

قطر رشد اقتصادی و سیاسی خود را مدیون گاز است، گازی که از میدان گنبد شمالی یعنی سمت قطری میدان پارس جنوبی استخراج می‌کند. این کشور روزانه ۵۰۰ میلیون مترمکعب گاز تولید می‌کند که حدود ۳۵۰ میلیون مترمکعب‌ آن را صادر می‌کند. هرچند ایران روزانه ۳۰ درصد بیشتر از قطر گاز تولید می‌کند اما مقدار صادراتش تنها ۴۰ میلیون مترمکعب در روز یعنی تنها ۱۱ درصد صادرات گاز قطر است.
اما رویاهای گازی قطر به اینجا محدود نمی‌شود، این کشور یک پروژه ۳۰ میلیارد دلاری برای افزایش ۶۰ درصدی صادرات خود آغاز کرده و برای همین افزایش تولید با توتال فرانسه قرارداد امضا کرده است. به غیر از توتال شرکت‌هایی چون شل، اکسون موبیل، کونکوفیلیپس در سمت قطری میدان گازی پارس جنوبی فعال هستند.

ثروت قطری‌ها به شهروندان سوئیس می‌رسد

قیمت نفت و گاز امسال رشد چشم‌گیری داشته و پیش‌بینی می‌شود درآمد قطر از فروش نفت و گاز به 100 میلیارد دلار برسد که حداقل دو برابر درآمد ایران از فروش این محصولات خواهد بود. این در حالی است که دولت قطر حداقل 20 میلیارد دلار از برگزاری جام جهانی درآمد کسب خواهد کرد.

طبق گزارش سیتی گروپ، درآمد سرانه هر قطری به ۸۰ هزار دلار خواهد رسید که نزدیک به درآمد شهروندان سوئیسی است. این در حالی است که متوسط درآمد ایرانی‌ها تا سال گذشته حدود ۲ هزار دلار یعنی کمتر از ۳ درصد درآمد هر قطری بوده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    ولش کن بابا اقتصاد کشور را به برجام گره نزن خخخخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار