۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۳
آیا بیت کوین از ۱۷ هزار دلار فراتر می‌رود؟

بیت کوین بعد از چند هفته درجا زدن در محدوده ۱۶ هزار دلار، توانست وارد سطح ۱۷ هزار دلار شود. آیا بیت کوین می‌تواند به رشد خود ادامه دهد؟

فردای اقتصاد: بیت کوین بعد از چند هفته درجا زدن در محدوده ۱۶ هزار دلار، توانست وارد سطح ۱۷ هزار دلار شود. آیا بیت کوین می‌تواند به رشد خود ادامه دهد؟

علت رشد قیمت بیت کوین

در روز جمعه نرخ بیکاری ایالت متحده منتشر شد. انتظارات، نرخ بیکاری ۳.۷ درصدی را هدف گرفته بودند، اما این شاخص کمتر از انتظارات بوده و به ۳.۵ درصد رسید. در حالی که در این ماه ۲۲۰ هزار شغل جدید اضافه شد، اما از آنجا که نسبت به نیمه اول سال ۲۰۲۲ این عدد در سطح پایین‌تری قرار گرفت، نشانه‌ای از اثرگذاری سیاست‌های انقباضی درنظر گرفته شده است.

علاوه بر این، افزایش دستمزد کمتر از میزان پیش‌بینی‌شده بود. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن بودند که در ماه دسامبر شاهد افزایش ۰.۴٪ دستمزدها باشیم اما این مقدار ۰.۳٪ بوده است. نسبت به سال گذشته، دستمزدها ۴.۶٪ افزایش یافته که پیش‌بینی‌ها بر روی ۵٪ بوده است.

گزارش شاخص غیرتولیدی ISM برای ماه دسامبر نیز از ۵۶.۵ به ۴۹.۶ رسید. در صورتی که مقدار این شاخص کمتر از ۵۰ باشد می‌توان گفت انقباض اقتصادی به وجود آمده است. از ماه می ۲۰۲۰ تاکنون، این اولین بار است که شاخص ISM به کمتر از ۵۰ رسیده است. همچنین گزارش ماه دسامبر نشان می‌دهد که زیر-شاخص سفارشات جدید (New Orders Sub-index) نیز که یکی از شاخص‌های معطوف به آینده (Leading Indicator) تلقی می‌شود، از ۵۶ به ۴۵.۲ رسیده است که انقباص اقتصادی بیشتر در بخش خدمات در ادامه سال ۲۰۲۳ را نشان می‌دهد.

خبر کاهش بیکاری بر بازارها اثر منفی دارد اما کاهش شاخص خدمات ISM به زیر ۵۰ که نشان‌دهنده انقباض اقتصادی است، این تلقی را ایجاد می‌کند که دست فدرال رزرو برای ادامه سیاست‌های پولی انقباضی بسته خواهد بود و تغییر روند از سوی فدرال رزرو (Fed Pivot) مهم‌ترین اتفاقی است که تمام بازارها در انتظار آن هستند.

پس از انتشار گزارش ISM، قیمت سهام و اوراق بهادار به سرعت رو به افزایش گذاشت. شاخص نزدک بیش از ۳ درصد رشد کرد و سود اوراق قرضه ۱۰ ساله با ۰.۱۶ درصد کاهش به ۳.۵۶ درصد رسیده است. نرخ بهره فدرال رزرو که در اکثر ماه‌های سال ۲۰۲۲ روند صعودی داشته است، در ماه دسامبر اندکی کاهش داشته و برخلاف افزایش ۰.۷۵ درصدی در ماه‌های گذشته، فقط ۰.۵ درصد افزایش یافت. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند نرخ بهره در نشست اقتصادی بعدی فدرال رزرو در ماه فوریه تنها ۰.۲۵ درصد افزایش خواهد یافت.

مجموع این عوامل باعث واکنش مثبت شاخص‌های سهام S&P500 و نزدک شد. بیت کوین همبستگی بالایی با شاخص‌های اشاره شده دارد، درنتیجه افزایش این شاخص‌ها بیت کوین نیز اندکی افزایش یافت. شاید رشد قیمت بیت کوین چندان چشمگیر نبوده است اما بعد از چندین هفته درجا زدن این اولین هفته‌ای بود که توانست از محدوده ۱۶ هزار دلار فراتر رود.

آیا می‌توان به رشد قیمت بیت کوین امیدوار بود؟

با این وجود سیاست‌های انقباضی همچنان ادامه دار است و به نظر می‌رسد می‌تواند به عنوان سدی برای تمامی بازارها عمل کند. در حال حاضر نزدیکترین مقاومت پیش روی بیت کوین ۱۷۳۰۰ دلار است، که برای رشد بیشتر نیازمند غلبه بر آن است. در روز پنج شنبه نرخ تورم ایالت متحده منتشر خواهد شد که اگر بالاتر از انتظارات باشد خبر خوبی برای بازارها نخواهد بود، اما افت آن می‌تواند سبب عبور بیت کوین از مقاومت پیش رو شود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار