۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۵
غرب چگونه از بحران انرژی جنگ اوکراین خلاص شد؟

مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در گزارشی ضمن ارائه استراتژی‌های مقابله با بحران انرژی تحت تاثیر جنگ در اوکراین، بر مدیریت مصرف و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر از سوی دولت‌ها تاکید کرد.

فردای اقتصاد: بحران انرژی از اواخر سال ۲۰۲۱ با واکسینه شدن عموم مردم جهان و رفع قرنطینه‌های کرونایی آغاز شد و با حمله پوتین به اوکراین به اوج خود رسید. به طوریکه در سال ۲۰۲۲ هم قیمت نفت و هم قیمت گاز به رکوردهای چندین ساله دست یافتند. هرچند در حال حاضر کمی از بحران عمیق انرژی کاسته شده و بسیاری از کشورهای غربی در حال عبور از این بحران هستند. اما بخش مهمی از موفقیت آنها برای عبور از بحران مدیون اقدامات مدیریتی دولت‌های آنها است، اقداماتی که فعلا باید ادامه یابد و گرنه بحران انرژی می‌تواند در سال ۲۰۲۳ دامان آنها را بگیرد.

مرکز پژوهش‌­های اتاق ایران با انتشار گزارش«تأثیرات جهانی جنگ در اوکراین: بحران انرژی» راه‌های مقابله با بحران انرژی را مورد توجه قرار داده است. قیمت انرژی همچنان بالاست که نشان دهنده آشفتگی بیشتر در بازارهای انرژی با پیامدهای جهانی قابل توجه است.  در همین راستا در این گزارش راه‌کارهایی برای مدیریت این بحران در سه سطح کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت ارائه  شده است.

استراتژی‌ کوتاه مدت؛ مدیریت مصرف انرژی

کشورها به ویژه کشورهای توسعه‌یافته باید تقاضای انرژی خود را مدیریت کنند. برخی از اقدامات در جهت کاهش تقاضا مانند کاهش دمای وسایل سرمایشی و گرمایشی و همچنین کاهش سفرهای هوایی را می‌توان بلافاصله انجام داد اما سایر اقدامات مانند مقاوم‌سازی ساختمان‌ها با عایق و یا بکارگیری پمپ‌های حرارتی ارتقا یافته، احتمالا می‌تواند در طول حداقل سه ماه و با دریافت کمک‌های قابل توجه تا جولای 2023  آغاز شود.

استراتژی میان‌مدت (1-4 سال)؛ تکیه بر انرژی های تجدیدپذیر

دولت‌ها باید جمعیت‌های آسیب‌پذیر را مورد شناسایی قرار دهند و اقدماتی را به منظور تأمین دسترسی  به انرژی برای آنها در دستور کار قرار دهند. جهان به منظور دستیابی به هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، مقابله با کمبود انرژی، افزایش و تنوع ترکیب انرژی، به دوچندان کردن بهره‌گیری از منابع انرژی تجدیدپذیر نیاز دارد. دولت‌ها باید تنگناهای موجود در عرضه انرژی‌های تجدیدپذیر را شناسایی و برطرف کنند تا از این طریق منجر به افزایش انرژی پاک و رشد اقتصادی شود و از فرصت‌هایی ایجاد شده برای یک گذار عادلانه بهره گرفته شود.

استراتژی بلندمدت

این استراتژی شامل انجام اقدامات عاجلی است که می‌تواند گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر در آینده را تقویت کنند. دولت‌ها باید با اتلاف انرژی مقابله کنند. دولت‌ها باید از هم اکنون، برای محیط سیاسی آینده، استراتژی و قانون طراحی و تنظیم کنند. در راستای گذار به انرژی سبز، منابع مالی دولتی، خصوصی و چندملیتی باید افزایش یابد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار