۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۹
عملکرد پاییزی آروماتیک‌سازان بورس

مهدی خان‌محمدی، تحلیلگر فردای اقتصاد در برنامه زنگ پایان به بررسی طرح‌های توسعه دو پتروشیمی آروماتیک‌ساز بازار سرمایه و گزارش‌های کدال آن‌ها پرداخت.

فردای اقتصاد: اهمیت بخش آروماتیک صنعت پتروشیمی خود را در محصول پارازایلن که ماده اولیه تولید پلی‌اتیلن ترفتالات است نشان می‌دهد. این موضوع به دلیل ارتباط مستقیم پلی‌اتیلن ترفتالات با محصول استراتژیکPET بطری و نساجی که در بطری‌ نوشیدینی‌ها به‌کاربرده می‌شود اهمیت بالای پتروشیمی‌های آروماتیک را نشان می‌دهد.

دو پتروشیمی نوری و بوعلی به ترتیب با ارزش بازار ۱۰۰ و ۴۸ هزار میلیارد تومان، بزرگ‌ترین واحدهای آروماتیکی ایران شناخته می‌شوند. این دو شرکت در فصل پاییز ضمن کاهش قیمت محصولات، با همگام‌سازی میزان فروش با نرخ محصولاتش ثبات در درآمدزایی را از خود نشان دادند. پتروشیمی نوری، در فصل پاییز با ۲۵هزار و ۶۲۱ میلیارد تومان افزایش، درآمدهای خود را در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ به ۷۴هزار و ۵۱۶ میلیارد تومان رساند و در پاییز نسبت به فصل تابستان تنها یک درصد کاهش را گزارش کرد. این موضوع ارتباط مستقیمی با افزایش فروش محصولی دارد که کمترین کاهش نرخ در فصل پاییز تجربه کرد.

عملکرد پاییزی آروماتیک‌سازان بورس
تولید، فروش و درآمدزایی ماهانه پتروشیمی نوری
عملکرد پاییزی آروماتیک‌سازان بورس
نرخ و میزان فروش محصولات «نوری»

پتروشیمی بوعلی نیز با توجه به از دور خارج شدن واحد پارازایلن از محل فروش سایر محصولات در فصل پاییز توانست ۱۲هزار و ۳۶ میلیارد تومان کسب کند که افت ۱۰درصدی نسبت به فصل قبل را نشان می‌دهد. به‌نظر می‌رسد با راه‌اندازی واحد پارازایلن (بنا به گفته مدیران پتروشیمی تندگویان)، این شرکت پس از ۶سال به درآمد از محل فروش محصول اصلی خود برسد.

عملکرد پاییزی آروماتیک‌سازان بورس
تولید، فروش و درامدزایی پتروشیمی بوعلی
عملکرد پاییزی آروماتیک‌سازان بورس
نرخ و میزان فروش محصولات «بوعلی»

در این راستا مهدی خان‌محمدی، تحلیلگر فردای اقتصاد در برنامه زنگ پایان به بررسی طرح‌های توسعه دو آروماتیک‌ساز بازار سرمایه و گزارشات کدال آن‌ها پرداخت.

این دو آروماتیک‌ساز کشور دو طرح بزرگ شیرین‌سازی برش سنگین و سبک خود را در آستانه تولید و عرضه گازوپیل یورو۶(نوری) و گاز مایع LPG(بوعلی) هستند که به‌نظر می‌رسد در یک یا دوسال آتی این طرح‌ها به بهره‌برداری برسد. باتوجه به صرفه بالای صادراتی این دو محصول می‌توان انتظار رشد درآمدهای این دو شرکت را انتظار داشت.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار