۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۰۱:۲۸
قطعی آب و برق گسترده برخی مناطق کشور در پی افت شدید دما

با وجود اعلام هشدارهای پیشین، سازمان هواشناسی باز هم سه شنبه ۲۰ دی، نسبت به بارش برف و کولاک در هشت استان و بارش شدید باران در شش استان، سیلابی شدن مسیل‌ها و آبگرفتگی معابر همچنین وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج در جنوب کشور و احتمال آسیب به تاسیسات دریایی هشدار داده است.

ایسنا نوشت: بارش باران و برف در بیشتر استانها شدت گرفته تا جایی که امروز سراب با منفی حدود ۲۳ درجه سانتیگراد به عنوان سردترین نقطه ایران نام گرفت و یا در جاده اسالم - خلخال حدود یک متر برف باریده است؛ این بارشها با وجود آنکه موجی از شادی را برای هموطنان به همراه داشت اما با دردسرهایی نیز همراه شده به طوریکه بسیاری از مدارس، دانشگاهها و ادارات و برخی صنایع تعطیل شدند تا گازرسانی به شبکه گاز خانگی در تمام نقاط کشور تسهیل شود؛ علاوه بر انکه بسیاری از جاده‌های برفی مسدود شدند و پرواز هواپیماها و قطارها در برخی استانها با اختلال مواجه شد.

هواشناسی تاکید کرده است که در ادامه فعالیت موج هوای سرد، وضع هوا چهارشنبه (۲۱ دی) بارش در شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان و غرب مازندران ادامه داشته و در نیمه‌جنوبی کشور کاهش می‌یابد و فقط در برخی نقاط شرق تهران، غرب سمنان، قم، مرکزی، اصفهان، غرب، یزد، کرمان، هرمزگان و در نوار شرقی کشور رگبار پراکنده همراه با وزش باد و کاهش دما پیش‌بینی می‌شود

 پنج‌شنبه تا شنبه ( ۲۲ تا ۲۴ دی) نیز در سواحل غربی دریای خزر بارش رخ می‌دهد. درضمن طی روز پنجشنبه در نوار شرقی، وزش باد و کاهش نسبی دما پدیده غالب است. جمعه (۲۳ دی) با گذر موج تراز میانی جو از جنوب غرب کشور در دامنه‌های زاگرس واقع در استان‌های خوزستان، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد رگبار پراکنده همراه با وزش باد انتظار می‌رود و شنبه (۲۴ دی) در غالب مناطق کشور جوی آرام مستقر است و در نیمه غربی کشور روند افزایش نسبی دما حاکم می‌شود.

بنابراین آنچه که مشخص است تا روز جمعه در بیشتر مناطق کشور روند کاهش نسبی دما پیش‌بینی می‌شود و بنابراین شبکه انرژی کشور تحت فشار باقی خواهد ماند و برای پیشگیری از افت شدید فشار گاز و قطع آن در نقاط سردسیر، نیازمند همکاری و هماهنگ بودن همه دستگاههای اجرایی و مردم برای مدیریت و صرفه جویی در مصرف گاز است و اما کدام استانها افت شدید دما را تاکنون و به‌خصوص سه شنبه ۲۰ دی تجربه کردند؟

کمترین دما در سراب با ۲۳.۳ - درجه سانتیگراد ثبت شد. دمای فیروزآباد (کوثر) استان اردبیل به ۲۱.۱- درجه سانتیگراد و تخته سلیمان در استان آذربایجان غربی به ۱۶- درجه سانتیگراد رسید. در میان مراکز استان‌ها تبریز با دمای ۱۰.۴- درجه سانتیگراد و زنجان با دما ۱۰- درجه سانتیگراد جزء سردترین مراکز استان‌های کشور بودند.

اما ۲۱ دی بیشترین میزان کاهش دما در کشور رخ خواهد داد به طوریکه بیشترین میزان کاهش در استان خراسان رضوی به میزان ۱۲- درجه سانتیگراد و حتی کمتر از آن خواهد بود. در مناطق جنوبی کشور همچون جنوب کرمان، سیستان وبلوچستان، جنوب فارس و بخش‌هایی از هرمزگان نیز دما به زیر صفر می‌رسد و به دلیل وجود صنعت کشاورزی در این مناطق، امکان سرمازدگی محصولات نیز وجود دارد.

 نکته قابل توجه این است که استان‌های شرقی و مرکزی بیشترین میزان کاهش دمای بین ۱۰ تا ۱۵ درجه نسبت به دمای فعلی را تجربه خواهند کرد اما استان‌هایی همچون تهران کاهش دمای چشمگیری ندارند و تنها تا حدود ۴ درجه سنتیگراد کاهش دما برای آن پیش‌بینی می‌شود.

اما بارش برف و باران همچنان، چهارشنبه ۲۱ دی در استان‌های گیلان و بخش‌هایی از استان‌های مرکزی و سیستان و بلوچستان بارش‌ها به‌صورت خفیف ادامه دارد و عمده بارش‌ها برای روز سه شنبه ۲۰ دی بوده است.

به گزارش ایسنا، بسیاری از استانهای درگیر با بارش‌های جوی به صورت پیوسته در حال اطلاع رسانی به مردم برای جلوگیری از بروز حوادث ناگوار برای هموطنان در جاده‌ها هستند و در تلاشند تا با تعطیلی ادارات و مدارس و گاها بخش تولید، جلوی قطع شبکه گاز خانگی را بگیرند؛ از جمله انکه در استان مرکزی، در پی بارش برف و برودت هوا، نحوه فعالیت مدارس استان مرکزی برای روز چهارشنبه، بیست و یکم دیماه اعلام شد و یا ساعت کاری دستگاههای اجرایی دولتی و دانشگاههای استان آذربایجان شرقی روز چهارشنبه ۲۱ دیماه کاهش یافت.

روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس نیز طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که مدارس بعضی شهرستان‌های فارس، چهارشنبه ۲۱ دی با تاخیر آغاز به کار خواهند کرد.

 آموزش و پرورش قزوین هم اعلام کرد: مراکز پیش‌دبستانی، مدارس مقطع ابتدایی و مدارس استثنایی استان قزوین چهارشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۱ غیرحضوری است. همچنین به علت برودت شدید هوا و به منظور مدیریت مصرف بهینه حامل‌های انرژی، مدارس آذربایجان شرقی روز چهارشنبه ۲۱ دیماه غیرحضوری شد.

با توجه به برودت هوا و شرایط نامساعد جوی کلیه ادارات، سازمان‌ها، نهادها، ارگان‌ها و مؤسسات و شرکت‌های دولتی، بانک‌ها، مراکز آموزشی، دانشگاه‌ها و مراکز علمی سراسرچهارمحال و بختیاری، چهارشنبه ۲۱ دی تعطیل است.

اداره‌ کل آموزش و پرورش قم با توجه به برودت هوا، چگونگی فعالیت‌ مدارس روستاهای شهرستان‌های کهک و جعفریه این استان در روز بیست‌ و یکم دی‌ماه را اعلام کرد.

فرماندار باخزر هم اعلام کرد: کولاک شدید محور باخرز به تایباد را دوباره مسدود کرد

عباس حسن‌نژاد، فرماندار شهرستان باخرز به ایسنا گفته، به رغم اینکه ساعاتی پیش محور باخرز به تایباد بازگشایی شده بود اما دوباره به دلیل بارش سنگین برف، کولاک شدید و یخبندان تا اطلاع ثانوی این محور مسدود شد.

 مدیر کل مدیریت بحران خراسان رضوی نیز گفت: به دلیل برف و کولاک شدید برخی محورهای خراسان رضوی مسدود شد.

محسن نجات در گفت‌وگو با ایسنا خاطرنشان کرد: با توجه به سامانه‌های فعال بارشی در استان شاهد بارندگی برف و باران و کولاک شدید در محورهای مواصلاتی هستیم، برخی از محورها به دلیل کولاک شدید و یخبندان مسدود شده‌ است.

 بخشدار کدکن در خراسان رضوی گفت: با توجه به بارش برف و کاهش شدید دما و به دنبال آن لغزندگی جاده‌های شهری و روستایی سطح منطقه، تردد در محورهای ارتباطی بدون زنجیر چرخ امکان‌پذیر نیست.

سعید عرب‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه هم‌اکنون دهیاران با امکانات موجود مشغول برف‌روبی در محور روستایی عبدآباد به حاجی‌بیگی هستند.

وقتی برف خیابان‌های مشهد را قفل می‌کند + ویدئو

 علی‌رغم اینکه از چند روز گذشته هواشناسی در خصوص بارش برف در استان و کاهش شدید دما اطلاع‌رسانی و هشدارهایی صادر کرده بود اما به نظر می‌رسد بارش برفی که از شب گذشته در مشهد آغاز شد، مسئولان را غافلگیر، خیابان‌ها را قفل و مردم را سرگردان کرد.

رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کاشمر و خلیل‌آباد نیز از رانندگان خواست هنگام تردد در محورهای مواصلاتی این شهرستان‌ها مراقب پدیده یخ سیاه باشند.

علی اکبر یوسفیان در گفت‌وگو با ایسنا ادامه داد: قبل از شروع بارش برف اکیپ‌های راهداری محورهای کاشمر به ریوش، کاشمر به خلیل‌آباد و کاشمر به شادمهر را پوشش دادند.

 استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز پس از مشکلات به وجود آمده در بارش برف شب گذشته از همه مردم عذرخواهی کرد.

سید علی احمدزاده سه شنبه شب در نشست اضطراری ستاد بحران با انتقاد از اعضای ستاد بحران گفت: ستاد بحران در سامانه بارشی اخیر عملکرد قابل قبول نداشت از دیشب تا حالا ۳۰ سانتی متر برف آمده اما نتوانستیم آن را مدیریت کنیم و به این روز افتادیم که مردم با مشکلاتی مواجه شدند و به شدت از ما انتقاد دارند.

وی عنوان کرد: با نخستین بارش برف با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شدیم برخی مناطق استان در خاموشی به سر می‌برند و جاده‌های روستایی مسدود شدند اما هیچ کسی در این خصوص گزارشی به من ارائه نکرد و من از ستاد بحران گلایه دارم.

وی خطاب به مدیران عنوان کرد: اگر با کمبودی مواجه بودید چرا از مناطق گرمسیری درخواست کمک نکردید مردم به من پیامک دادند که آب و برق ندارند و در شرایط سختی هستند، در حقیقت ستاد بحران در این اتفاق رفوزه شد.

در پی بارش برف و باران و بروز اختلال در زندگی روزمره مردم، استاندار کهگیلویه و بویراحمد جزییات تعطیلی این استان بعلت بارش برف سنگین و یخبندان و کاهش دما را تشریح کرد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha