۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۷
کارمندان در چه سنی بازنشسته می‌شوند؟

نگاهی به سن بازنشستگی در کشورهای مختلف حاکی از آن است که سن بازنشستگی در ایران به‌طور متوسط ۱۰‌سال پایین‌تر از سایر کشورهای جهان است.

فردای اقتصاد: متوسط سن بازنشستگی در ایران در سال ۱۴۰۱ در میان زنان ۵۵ سال و برای مردان ۶۰ سال بوده، اما متوسط سن بازنشستگی در ۳۸ کشور جهان برای زنان ۶۰‌ سال و برای مردان ۶۳‌ سال است. مخالفان افزایش سن بازنشستگی، پشت در اشتغال‌ ماندن جوانان، افزایش نرخ بیکاری، کاهش کارایی افرادی که در سن بازنشستگی قرار دارند را از دلایل مخالفت خود ذکر می‌کنند، اما استدلال موافقان این است که راه‌حل مشکل بیکاری این نیست که سن بازنشستگی افزایش نیابد، بلکه راه‌حل این است که توجه ویژه‌ای به بخش تولید معطوف شود و با جذب سرمایه‌گذاری، زمینه برای اشتغال جوانان و بیکارها فراهم شود و از آن‌جا که امید به زندگی در ایران افزایش یافته، نباید مانع از بالارفتن سن بازنشستگی شد. این گروه معتقدند؛ یکی از راهکارهای کاهش وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به اعتبارات عمومی افزایش سن و سابقه لازم برای بازنشستگی است.

با تمام این تفاسیر، پس از تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس، یکی از بندهای ذکر شده در این لایحه به سن بازنشستگی اشاره می‌کند. طبق این بند، سنوات خدمت مورد قبول برای بازنشستگی تمام مستخدمین مرد و زن دارای حداقل مدرک کارشناسی معتبر در مشاغل اختصاصی در تمام صندوق‌های بازنشستگی اعم از لشگری و کشوری که در سال ۱۴۰۲ بازنشسته می‌شوند، در صورت اعلام نیاز دستگاه و رضایت مستخدم بدون رعایت شرط سنی به مدت دو سال افزایش می‌یابد. از این رو سن بازنشستگی برای زنان به ۵۷ سال و برای مردان به ۶۲ سال افزایش خواهد یافت.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار