۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۳
تراز تجاری منفی نگران‌کننده است؟

روند ماهانه صادرات و واردات ایران از ابتدای سال نشان می‌دهد که تنها در دو ماه فروردین و خرداد ماه تراز تجاری مثبت ثبت شده است. آیا تراز تجاری منفی نگران‌کننده است؟

فردای اقتصاد: حجم کل تجارت خارجی ایران در سه فصل ۱۴۰۱ به ۷۸میلیارد و ۸۴۹میلیون دلار رسیده و تراز تجاری نیز منفی ۶میلیارد و ۳۶۹میلیون دلار ثبت شده است. این آمار در حالی است که چند روز بعد گمرک ایران، آمار تجارت خارجی را تا دهم دی ماه به‌روز کرد. بر اساس آمار جدید، از ابتدای فروردین تا دهم دی ماه امسال ۴۳میلیارد و ۸۸میلیون دلار کالا صادر شده و در مقابل ۴۴میلیارد و ۳۳۷میلیون دلار نیز کالا وارد کشور شده است. بر این اساس، تراز تجاری کشور تا دهم دی ماه منفی یک میلیارد و ۲۴۹میلیون دلار ثبت شده است.

روند ماهانه صادرات و واردات ایران از ابتدای سال نیز نشان می‌دهد که تنها در دو ماه فروردین و خرداد ماه تراز تجاری مثبت ثبت شده است. در عین حال، بررسی روند تجارت از ابتدای دهه ۹۰ نشان می دهد که تراز تجاری کشور تنها در سه سال ۹۴، ۹۵ و ۹۷ مثبت ثبت شده است.

مهراد عباد، نائب رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران در رابطه با تفسیر عدد تراز تجاری عنوان کرد: تراز تجاری مثبت یا منفی اهمیتی ندارد و مسئله اصلی واردات کالاهای موردنیاز کشور و صادرات کالاهای دارای مزیت صادراتی است. در ایران متاسفانه آمار دقیقی در این خصوص نیست و تنها تاکید بر وزن و قیمت است، درحالی که باید سایر پارامترها نیز در نظر گرفته شود.

اخبار مرتبط: 

مقصران کم‌رمقی صادرات ایران

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار