۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۷
موبایل دوباره صدرنشین واردات شد/ جزئیات مهم از زبان رئیس گمرک

رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: از ابتدای سال تا ۱۰ دی، عبور کالای ترانزیتی نسبت به دوره مشابه سال قبل با رشد ۸.۶ درصدی به عدد ۱۰.۴ میلیون تن رسید.

فارس: محمد رضوانی‌فر، اظهار داشت: ارزش صادرات ایران در سال جاری تا ۱۰ دیم‌ به عدد ۴۳ میلیارد دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی با رشد حدود ۱۹.۰۶ درصدی مواجه بود.

رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: صادرات کالای ایرانی هم تا ۱۰ دی امسال از نظر وزنی حدود ۹۸ میلیون تن بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد ۲.۸۶ درصد همراه بود.

وی افزود: در این مدت ارزش واردات به ۴۴.۳ میلیارد دلار رسیده است با رشد ارزشی ۱۴.۷۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه شده و وزن کالای وارداتی ۲۸ میلیون تن بود که با کاهش وزنی ۱۰.۰۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه شد.

* متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی ایران ۴۴۰ دلار

رضوانی‌فر درباره متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی بیان کرد: این رقم از ۳۸۰ دلار در سال گذشته، با رشد ۱۵.۷ درصدی به ۴۴۰ دلار رسیده است، متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی ۱۵۷۳ دلار بوده که نسبت به ۱۲۳۳ سال گذشته، ۲۷.۵ درصد رشد داشته است.

وی اضافه کرد: کالاهای پتروشیمی از نظر وزنی ۴۲.۲۶ و از نظر ارزشی ۴۶.۶۳ درصدکل صادرات غیر نفتی کشور را تشکیل می‌دهند.

* عمده‌ترین کالای صادراتی ایران شامل ‌گاز طبیعی مایع شده‌

به گفته رضوانی‌فر عمده‌ترین کالای صادراتی ایران شامل ‌گاز طبیعی مایع شده‌ به ارزش ۶.۸ میلیارد دلار بوده است که سهمی بالغ بر ۱۵.۷۴ درصد از کل ارزش صادرات را به خود اختصاص داده است.

* پنج مقصد بزرگ‌ صادراتی کشور 

رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران افزود: بزرگترین مقاصد صادراتی کشور به ترتیب‌ چین ۱۱.۸ میلیارد دلار، عراق ۸.۶ میلیارد دلار، ترکیه ۶.۴ میلیارد دلار، امارات متحد عربی ۴.۶ میلیارد دلار و هند ۱.۵ میلیارد دلار است که این ۵ کشور سهم ۷۴ درصدی وزن و ۷۶.۵ درصد ارزش صادرات کشور را به خود تخصیص داده‌اند.

* اقلام اساسی وارداتی به کشور

وی‌ اظهار کرد: در میان کالاهای وارداتی،‌ انواع تلفن‌های همراه ۱.۲۶ میلیارد دلار یعنی ۲.۸۶ درصد از ارزش واردات کشوری را به خود اختصاص داده است.

رضوانی‌فر افزود: اقلام اساسی واردات به کشور شامل ذرت، برنج، دانه سویا، گندم، روغن آفتابگردان، جو و غیره بوده که از نظر وزنی ۶۲ درصد و از نظر ارزشی ۲۳.۷ درصد واردات کشوری را به خود اختصاص داده‌اند.

* رشد ۸.۶ درصدی ترانزیت از خاک ایران

رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در مورد پنج کشور عمده مبدا واردات گفت: این مبادی به ترتیب عبارتند از امارات متحده عربی ۱۳.۶ میلیارد دلار، چین ۱۱.۵ میلیارد دلار، ترکیه ۴.۶ میلیارد دلار، هند ۲.۲ میلیارد دلار و آلمان ۱.۴ میلیارد دلار؛ این ۵ کشور از نظر وزنی ۶۵ درصد و از نظر ارزشی ۷۵.۴ درصد از سهم واردات را به خود اختصاص داده‌اند.

وی در مورد ترانزیت کالا از خاک کشور نیز اظهار داشت: عبور کالای ترانزیتی تا ۱۰ دی سال ۱۴۰۱ نسبت به دوره مشابه سال قبل با رشد ۸.۶ درصدی به ۱۰.۴ میلیون تن رسیده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها