۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۰
حذف تدریجی ایران از بازارهای بین‌المللی؟

طی سال‌های اخیر تنها با کشورهای همجوار تجارت داریم و عمده صادرات ایران به همسایگان است و سهم ایران در بازارهای صادراتی فراتر از این کشورها، بسیار محدود شده است.

فردای‌اقتصاد: تحریم‌ها با تجارت ایران چه کرد؟ تحلیل رئیس اتاق تهران این است که تحریم‌ها باعث خروج ایران از بازارهای بین‌المللی شده؛ چراکه طی سال‌های اخیر تنها با کشورهای همجوار تجارت داریم و عمده صادرات ایران به همسایگان است و سهم ایران در بازارهای صادراتی فراتر از این کشورها، بسیار محدود شده است. بر اساس این گزارش، داده‌های ۹ماه منتهی به آذر ۱۴۰۱ گمرک نیز نشان می‌دهد که بیش از ۷۰درصد صادرات ایران به پنج مقصد صادراتی بوده است.

مسعود خوانساری در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران با بیان اینکه وضع اقتصاد کشور خوب نیست، ادامه داد: آمارها و شاخص‌های اثرگذار نشان می‌دهد که ادامه روند موجود در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی و نقشه راهی که دولت ترسیم کرده، به زیان آینده اقتصاد کشور است و باید به فوریت در مورد سیاست‌های کلان چاره‌اندیشی کرد.

وی در همین رابطه به تداوم رشد منفی سرمایه‌گذاری نسبت به استهلاک طی دست‌کم سه سال اخیر، نرخ تورم بسیار بالا و تشدید خروج سرمایه‌های مالی و انسانی از کشور اشاره کرد و افزود: تحریم‌ها به واقع باعث خروج ایران از بازارهای بین‌المللی شده است.

رئیس اتاق تهران در ادامه، با اشاره به عدم ورود تکنولوژی روز دنیا به بخش صنایع و اقتصاد کشور طی سال‌های گذشته، پیدایش مشکلات کلان در اقتصاد را ناشی از تصمیم‌های اشتباه و دیرهنگام از سوی دولت دانست و در این زمینه به مقوله نرخ ارز اشاره کرد و گفت: با وجود تجربه‌ای نزدیک به چهار دهه، همچنان شاهد مداخله در تعیین نرخ ارز هستیم و در حالی رئیس‌کل جدید بانک مرکزی، طی هفته‌های گذشته نرخ ۲۸۵۰۰ تومان را تنها قیمت اعلامی برای دلار دانست و به صراحت اعلام کرد که نرخ دیگری در بازار وجود ندارد و بانک مرکزی ارز مورد نیاز برای همه را تامین می‌کند که این رویه را روسای قبلی بانک مرکزی در دولت‌های قبل نیز در پیش گرفته بودند و نتیجه آن، افزایش صعودی نرخ ارز در بازار و بروز مشکلات عدیده برای مردم و فعالان اقتصادی و از همه مهم‌تر، اقتصاد کشور بود.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی استان تهران با بیان اینکه مداخله دولت در تعیین نرخ ارز و ادامه سیاست‌های ارزی بانک مرکزی، نتیجه‌ای جز ایجاد رانت و بروز فساد در بر نداشته و ندارد، تصریح کرد که در شورای گفت‌وگوی تهران تلاش می‌شود با بیان عواقب چنین تصمیم‌ها و سیاست‌هایی، هشدار لازم به دولت داده شود.

بیشتر بخوانید:

راه نجات ایران از دست‌اندازهای تجاری

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار