۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹
اولین ترکش‌های بودجه ۱۴۰۲ به بورس

محمدحسین نیاتی، کارشناس و مدرس بازار سرمایه در برنامه شمارش معکوس به ترسیم مسیر بورس با چالش‌های جدید پرداخت.

فردای اقتصاد: در برنامه شمارش معکوس شنبه همراه با محمدحسین نیاتی، کارشناس و مدرس بازار سرمایه، به ترسیم مسیر بورس با چالش‌های جدید پرداختیم. نیاتی ابتدا درباره عرضه خودرو در بورس کالا و مشکلات اخیر آن صحبت کرد. او اشاره کرد که تقریبا تمامی کارشناسان بازار سرمایه موافق عرضه خودرو در بورس کالا بوده و هستند و این موضوع در نهایت به نفع سهامداران تمام شده و همزمان تولیدکننده و مصرف‌کننده را متنفع کرده است.

او افزود اینکه مخالفان اعلام می‌کنند که در هیچ کجای دنیا عرضه خودرو در بورس کالا صورت نمی‌گیرد، صحبت درستی است اما ما باید با مختصات اقتصاد کشور خودمان تصمیم بگیریم. در هیچ کجای دنیا نیز خودروسازان بدین شکل با یک بازار انحصاری و همچنین قیمت‌گذاری دستوری مواجه نیستند و این موضوع نمی‌تواند قیاس مناسبی باشد.

نیاتی ادامه داد که ذینفعان اصلی لغو عرضه خودرو در بورس کالا کسانی هستند که در پشت پرده این اتفاق، نفع مالی و رانتی دریافت می‌کنند و تلاش مضاعفی در این زمینه انجام خواهند داد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه به موضوع لایحه بودجه ۱۴۰۲ پرداخت و اعتقاد داشت که لایحه بودجه را می‌توان از دو منظر نگاه کرد. از منظر اول، بندهای موجود در بودجه سال آینده خبرهایی منفی برای بازار سهام دارد که از آن‌ها می‌توان به افزایش ۴۰ درصدی سقف نرخ خوراک پتروشیمی و همچنین رشد ۱۰ واحد درصدی نسبت گاز صنایع اشاره کرد که می‌تواند بر سودآوری بسیاری از شرکت‌ها تاثیر منفی بگذارد. اما در نگاه دوم باید گفت که لایحه بودجه ۱۴۰۲ از سالی تورمی و نرخ دلار بیش از نرخ‌های کنونی خبر می‌دهد که این موضوع طی روزهای آینده خود را در روند معاملاتی بورس تهران نمایان خواهد کرد و به یک دوره رالی صعود تورمی منجر می‌شود.

او ادامه داد که سقف نرخ خوراک ۷ هزار تومانی برای پتروشیمی‌ها منجر به کاهش سودآوری به خصوص برای شرکت‌های متانولی و اوره‌ای می‌شود که به ترتیب آن‌ها را با یک کاهش بیش از ۵۰ درصدی و ۲۰ درصدی مواجه می‌کند اما از سمتی می‌توان امیدوار بود که زمستان شکل گرفته در اروپا و روند نزولی در نرخ گاز هاب‌های اروپایی ادامه‌دار باشد شاید که نرخ فرمول لحاظ شده، از ۷ هزار تومان کمتر شود.

وی همچنین درباره نرخ ۲۳ هزار تومانی برای دلار در لایحه بودجه اظهار نظر کرد و گفت که بعید است این نرخ در این حوالی باقی بماند و احتمالا در قانون بودجه دستخوش تغییراتی شود اما صحبت‌ها از ثبات بازار ارز و همچنین افزایش نرخ سود بانکی نشان از سیاست‌های انقباضی دولت دارد و انتظار می‌رود نرخ سود بدون ریسک در سال آینده با افزایش قابل توجهی همراه شود.

نیاتی همچنین درباره کاهش مالیات نقل و انتقال سهام و روند مثبت بازارهای جهانی معتقد بود که این دو موضوع قدرت کمتری نسبت به چالش‌های بودجه‌ای دارند و بعید است بتوانند تاثیر مثبتی چشمگیری داشته باشد.

او اعتقاد دارد که نرخ کامودیتی‌ها در قیمت‌های کنونی به ثبات خواهند رسید و این قیمت‌ها نیز در بورس تهران لحاظ شده است.

نیاتی در انتها به جمع‌بندی و ترسیم راه پیش روی بورس تهران پرداخت و اعتقاد داشت که در کوتاه‌مدت به دلیل شوک‌های وارد شده شاهد روندی منفی خواهیم بود اما در میان مدت به دلیل چشم‌انداز تورمی و افزایش نرخ دلار، یک روند صعودی را تجربه خواهیم کرد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار