۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵
آیا رشد جدید قیمت بیت کوین یک تله گاوی است؟

بیت کوین بعد از فاجعه صرافی FTX، در مدت حدودا دو ماه توانست دوباره ریکاوری کرده و به سطوح قبلی بازگردد

فردای اقتصاد: بعد از فروپاشی FTX، این اولین باری است که بیت کوین مجددا وارد محدوده ۲۰ و ۲۱ هزار دلار شد و بعد از حدودا ۶۸ روز توانست مقاومت این نواحی را بشکند.

در واقع به نظر می‌رسد بیت کوین بعد از فاجعه صرافی اشاره شده، در مدت حدودا دو ماه توانست دوباره ریکاوری کرده و به سطوح قبلی بازگردد.

یکی از مهمترین عواملی که باعث رشد قیمت بیت کوین در دو روز گذشته شد، انتشار شاخص تورم ایالت متحده در روز پنجشنبه بود. روند این شاخص در ماه دسامبر دقیقا منطبق با انتظارات پیش رفت و با کاهش ۰.۶ درصدی به ۶.۵ درصد رسید. این به معنی موفقیت سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو و نرم‌تر شدن آن در آینده است. پیش بینی می‌شود که نرخ بهره آمریکا در ماه‌های آینده با دو مرحله افزایش ۰.۲۵ درصدی به ۵ درصد خواهد رسید.

افزایش مجدد نرخ بهره در ماه‌های آتی انجام خواهد شد، لذا بیت کوین در این حین فرصتی برای تثبیت در این نواحی خواهد یافت.
 با انتشار خبر تورم ایالت متحده شاخص S&P500 نیز رشد ۲ درصدی را ثبت کرد و به حدود۴ هزار واحد رسید. بیت کوین با شاخص فوق همبستگی زیادی دارد.

همزمان با این اتفاق آلت کوین‌ها نیز رشد خوبی را ثبت کردند. اتریوم با حدودا ۱۰ درصد افزایش، اکنون در ۱۵۵۳ دلار قرار دارد و BNB موفق به رشد ۸ درصدی شد و به ۳۱۲ دلار رسید. در این بین بیشترین رشد مربوط به دو پروژه سولانا و کامپوند است. قیمت سولانا با افزایش تقریبا ۴۰ درصدی به ۲۳ دلار رسیده و به این ترتیب موفق شد جایگاه از دست رفته خود را دوباره بدست آورد. این رمزارز اکنون رتبه ۱۱ را در میان رمزارزهای برتر دارا است.  کامپاند نیز با ۳۷ درصد افزایش به ۵۳ دلار رسیده است.

بیت کوین بعد از شکست قیمت ۱۹ هزار دلار توانست بر خط روند نزولی کوتاه مدت غلبه کند. احتمال پولبک به این سطح وجود دارد. همچنین این رمزارز در سطح ۲۲ الی ۲۳ هزار دلار دارای مقاومت داینامیک بلند مدت است. درصورتی می‌توان به روند صعودی امیدوار شد که بتواند مقاومت اشاره شده را بشکند و در بالای آن تثبیت شود. 

رشد ۱۲ درصدی قیمت بیت کوین
تحلیل قیمت بیت کوین

از دید بلند مدت، به دلیل بهبود زنجیره تامین، حذف سیاست کوید صفر چین، کاهش تورم در بسیاری از نقاط دنیا و احتمال تضعیف سیاست‌های انقباضی، شرایط اقتصاد کلان نسبت به سال گذشته بهبود یافته است. اما همچنان خطراتی از این سمت وجود دارد. هنوز فدرال رزرو به افزایش نرخ بهره‌ مصمم است و به نظر می‌رسد برای چندین ماه نرخ بهره را در سطح ۵ درصد ثابت نگه دارد.

از طرف دیگر هرچند شاخص دلار در روند نزولی قرار دارد ولی در ناحیه ۱۰۱.۵ دارای حمایت استاتیک و نسبت‌های فیبوناچی است که قدرت آن را بالا می‌برد. این موضوع می‌تواند جلوی رشد زیاد قیمت بیت کوین را بگیرد. در واقع احتمال دارد که بیت کوین بعد از رسیدن با ناحیه مقاومت ۲۱۵۰۰، عقب نشینی کرده و مدتی را در فاز رنج قرار گیرد.

بسیاری از تحلیلگران اعتقاد دارند که پامپ قیمتی اخیر بیت کوین شورت اسکوییز است و آن را نوعی تله‌گاوی نامیده‌اند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار