۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۶
دو صندوق‌ حمایتی بورس چگونه عمل می‌کنند؟

پیمان حدادی، رئیس صندوق تثبیت بازار سرمایه و قادر معصومی خانقاه، مدیر سرمایه‌گذاری صندوق توسعه بازار سرمایه به تبیین نقش صندوق‌های حمایتی پرداختند.

فردای اقتصاد: در برنامه زنگ پایان امروز همراه با پیمان حدادی، رئیس هیئت عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه و قادر معصومی خانقاه، رئیس هیئت مدیره و مدیر سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه به ارزیابی روند فعلی بورس، مولفه‌های تاثیرگذار و چشم انداز آتی آن پرداختیم. همچنین نکاتی در رابطه با نقش صندوق‌های حمایتی در روند بازار سرمایه مورد بررسی قرار گفت.
مدیر سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه در رابطه با وضعیت فعلی بورس تهران اعتقاد داشت: بازار سهام در این روزها در سطوح قیمتی مناسبی قرار دارد و به نظر پایین‌تر یا بالاتر از ارزش ذاتی نیست البته در برخی نمادهای کوچکتر بازار، پتانسیل رشد بیشتری وجود دارد. قادر معصومی خانقاه در رابطه با مهم‌ترین چالش‌های بورس در این روزها عنوان کرد: در حال وجود نرخ‌های مختلف برای ارز، سیگنال مناسبی را به بازار مخابره نمی‌کند و فعالان و تحلیلگران بازار را دچار خطا و سردرگمی کرده است.
معصومی در رابطه با شائبه شاخص‌سازی از سوی صندوق توسعه و تثبیت بازار سرمایه گفت: به هیچ عنوان این صندوق‌ها، سیاست شاخص‌سازی در خرید سهام را دنبال نمی‌کنند و استراتژی اصلی صندوق توسعه، افزایش نقدشوندگی در بازار سهام است. در پیشبرد این هدف، سهام کوچک و بزرگ تفاوتی ندارد اما در سرمایه‌گذاری‌ها، ظرفیت نمادها در نظر گرفته می‌شود. 

قیمت‌ها در بورس ارزان است؟

در ادامه این گفتگو رئیس هیئت عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه در رابطه شرایط جاری بازار عنوان کرد: سهام یکی از ارزان‌ترین دارایی‌های کشور است. بازار سهام حتی پس از انتشار خبر لغو عرضه خودرو در بورس کالا و انتشار جزییات بودجه، ریزش قابل توجهی را تجربه نکرد که این موضوع در روزهای قبل با چالش‌های افزایش نرخ بهره و تثبیت نرخ دلار نیمایی نیز تکرار شده بود. عبور شاخص کل از مقاومت روانی ۱/۶ میلیون واحدی حاکی از وضعیت مناسب بازار سرمایه در این روزهاست.

سازوکار حمایت از بورس در بودجه ۱۴۰۲

پیمان حدادی با گلایه از انجام نشدن تعهدات صندوق توسعه ملی و سازمان برنامه و بودجه گفت: این ارگان‌ها بر خلاف تعهدات خود، طی سه ماه گذشته واریزی به این صندوق نداشتند. با وجود تعهد ۵ همتی سازمان برنامه بودجه به صندوق تثبیت، مطابق قانون ۳ هزار میلیاردتومان از تعهدات باقی مانده و این عدد باید تا انتهای سال پرداخت شود. صندوق توسعه ملی نیز بیشتر از ۵۰ درصد از تعهدات خود را ایفا نکرده و ۷ همت از تعهدات آن باقی مانده است. طبق بودجه سال ۱۴۰۲ نیز ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار به صورت سهم در اختیار صندوق تثبیت قرار خواهد گرفت. هرچند که قرار بود این رقم به صورت وجه نقد باشد و تلاش‌های صندوق برای پیگیری این موضوع ادامه دارد اما اجرایی شدن و ایفای همین تعهد نیز می‌تواند کمک قابل توجهی به عملکرد صندوق و در مجموع بازار سرمایه کند. باید به این نکته توجه کرد که اختصاص ردیف بودجه به صندوق تثبیت نشان از جایگاه مهم بازار سرمایه برای دولت است.

نقش صندوق‌های حمایتی در روندهای بورس

در بخش دیگری از این گفتگو، رئیس هیئت‌مدیره صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه با تاکید بر اهمیت نقش صندوق‌های حمایتی در کنترل نوسانات بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در کشورهای در حال توسعه نظیر کشور ما که اقتصادی به این شکل دارند، به نظر ‌می‌رسد حضور این صندوق‌های حمایتی برای توسعه و پویایی بازار یک ضرورت است. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که واریز پول از دولت به جیب این صندوق‌ها منافاتی با اقدامات ساختاری و حمایتی برای رشد حقیقی شرکت‌های بورسی ندارد و این موارد نیز باید به صورت جدی پیگیری شود.
حدادی در رابطه با مزایای تزریق پول از سوی دولت به صندوق‌های حمایتی نیز عنوان کرد: با افزایش حضور این صندوق‌ها در بازار شاهد افزایش ارزش معاملات خواهیم بود که درآمد مالیاتی که از این مسیر به دولت می‌رسد، بخشی از منابع تخصیص یافته را جبران خواهد کرد. از سوی دیگر صندوق تثبیت برای جبران پول خارج شده حقیقی‌ها از صندوق‌های با درآمد ثابت‌ها، اقدام به تزریق پول به این صندوق‌ها نیز کرده است که می‌تواند به صورت غیرمستقیم، کنترل نرخ بهره اوراق را برای دولت به ارمغان آورد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار