۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۶
کدام پتروشیمی‌ها با قطعی گاز مواجه شدند؟

از اواسط آذر هر دو متانول‌ساز بزرگ بازار سرمایه و هر ۴ اوره‌ساز بزرگ‌کشور در دی‌ماه از محل قطعی گاز با کاهش ۱۰۰ تا ۵۰ درصدی درآمدی تولید خود مواجه شده‌اند.

فردای اقتصاد: اطلاعیه‌ای که روز گذشته از سوی پتروشیمی‌ شیراز منتشر شد تیر خلاصی بود بر پیکر صنعت پتروشیمی‌ ایران‌؛ چراکه از اواسط آذر هر دو متانول‌ساز بزرگ بازار سرمایه و هر چهار اوره‌ساز بازار از قطعی گاز با کاهش ۱۰۰ تا ۵۰ درصدی ظرفیت تولید خود مواجه شده‌اند. در یک ماه گذشته کمبود گاز منجر شد تا گاز تخصیصی به صنایع بزرگ سهمیه‌بندی شود و روزانه فقط ۵۵میلیون متر مکعب به این صنعت گاز اختصاص داده شود.

در این بین بیشترین عدم‌النفع از لحاظ درآمدی (باتوجه به درآمد شرکت از محل فروش محصولات بخشی که از قطعی گاز متاثر می‌شود) متوجه پتروشیمی‌ پردیس شده است که به‌طور متوسط در یک‌ماه قطعی گاز با عدم‌النفع یک‌هزار و ۱۹۱ میلیارد تومانی مواجه خواهد شد. دو پتروشیمی خراسان و کرمانشاه نیز با قطعی کامل گاز خود به طور کامل با توقف تولید مواجه شده‌اند. دو متانول‌ساز دیگر بازار سرمایه، یعنی پتروشیمی زاگرس و فناوران نیز به ترتیب با کاهش ۵۰ و ۶۹ درصدی ظرفیت درآمدی در یک ماه روبرو خواهند شد.

اهمیت نرخ گاز خوراک بر پتروشیمی زاگرس را اینجا بخوانید: دردسرهای نرخ جدید خوراک برای پتروشیمی زاگرس

به گفته احمد مهدوی‌ ابهری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران، پتروشیمی‌ها در سال گذشته ۶۸۰ میلیون دلار زیان و عدم‌النفع از محل قطعی گاز متحمل شدند و این رقم با توجه به تشدید بحران گاز در سال جاری احتمالا افزایش یابد.

صنعت پتروشیمی که در یک‌سال اخیر  از محل بالا بودن نرخ گاز خوراک با چالش‌هایی از سمت کاهش سود و بعضا زیان‌سازی متوجه شده‌ بود، اکنون بسیار جدی‌تر از گذشته با مشکل کمبود ‌گاز مواجه شده است. برآوردها از بررسی اطلاعات منتشر شده شرکت‌ها در سامانه کدال نشان می‌دهد این قطعی‌ها در یک ‌ماه به طور متوسط ۴ هزار و۱۱۷ میلیارد تومان عدم‌النفع برای بخش اوره و متانول (۶ شرکت‌ بورسی) پتروشیمی به دنبال داشته باشد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار