۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۲
پیش ‌بینی بورس فردا ۲۸ دی ۱۴۰۱

بورس امروز دو نیمه متفاوت را تجربه کرد و تلفیقی از رنگ سبز و سرخ بود. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس دیروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس امروز اگرچه کار خود را با یک بازدهی مثبت به پایان رساند اما از پس از گذشت یک ساعت، قدرت عرضه‌ها با افزایش همراه شد تا احتمال یک روند منفی در آخرین روز هفته را قوت ببخشد. شاخص کل بورس امروز در نهایت یک رشد ۰.۳۸ درصدی را به ثبت رساند و در محدوده ۱.۶۸۷ میلیون واحدی قرار گرفت و در سمت مقابل شاخص هم‌وزن نیز توانست با افزایش ۰.۶۴ درصدی همراه شود تا هم در گروه‌های بزرگ و هم کوچک شاهد تعادلی به سمت مثبت باشیم.

رشد بازار طی روزهای گذشته موجی از خوش‌بینی را در بورس تهران ایجاد کرد و نماگرهای اصلی تالار شیشه‌ای توانستند با مقاومت‌های مهمی مقابله کنند. با این حال اما امروز نشانه‌هایی از قدرت گرفت فروشندگان در معاملات برخی گروه‌ها و سهام دیده شد که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در ادامه با بررسی این دلایل به پیش‌بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

چالش جدید برای خودروی بورسی

عرضه خودرو در بورس کالا طی یک هفته گذشته به یکی از مهم‌ترین مسائل بورس تهران تبدیل شده است. در ابتدا لغو عرضه دنا پلاس موجی از نگرانی‌ها را ایجاد کرد که با ورود سازمان بورس و وزارت اقتصاد به این موضوع، برطرف شد و عرضه حتی با ظرفیتی دو برابر صورت گرفت. با این حال اما اکنون نگرانی جدیدی در این راستا ایجاد شده است. روز گذشته سازمان بازرسی کشور در رابطه با عرضه خودرو در بورس کالا اظهار نظر کرد و آن را اتفاقی غیرقانونی خواند. معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی در صحبت‌های خود اشاره می‌کند: زمانی که کالایی به میزان نیاز مردم تولید نمی‌شود و از طرفی تولیدکننده منحصر بوده و رقبایی در عرضه کالا نداشته باشد، عرضه این کالا در بورس به نفع تولیدکننده است. در واقع این مشتری نیست که قیمت را تعیین می‌کند بلکه تولیدکننده قیمت را مدیریت کرده و با کاهش عرضه به راحتی قیمت‌ها را افزایش می‌دهد که در بحث خودرو چنین وضعیتی وجود دارد. وی افزود با توجه به افزایش قیمت خودرو در بورس سازمان بازرسی این موضوع را اولا بر خلاف قانون و نادیده گرفتن قیمت‌های تعیین شده و ثانیا خلاف منافع مصرف‌کننده می‌داند و برای حمایت از مردم به جهت این که خودرو با قیمت مصوب به دستشان برسد به این موضوع ورود کرده است.

صحبت‌های سازمان بازرسی از جهاتی درست است اما نه برای اقتصاد و صنعتی که در آن قیمتگذاری دستوری صورت گرفته و محصولات یا به صورت یک لاتاری یا در نهایت با اختلاف بسیار زیاد در بازار آزاد به دست مصرف کننده می‌رسد و سود چشمگیری را نصیب سفته‌بازان می‌کند. به هرحال فعلا شاهد جبهه‌های مختلفی در زمینه عرضه خودرو در بورس کالا هستیم و باید دید که کدام سمت برنده این مسابقه اشتباه خواهند بود.

نگرانی‌های بورس تهران

تغییر رئیس بانک مرکزی و انتخاب محمدرضا فرزین به عنوان سکاندار جدید عالی‌ترین ارگان پولی کشور، با تحولات جدید و البته ناخوشایندی برای سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی همراه بود. فرزین در همان ابتدای شروع به کار خود، از سیاستی نام برد که خاطره ناخوشایندی را برای فعالان اقتصادی تداعی کرد. تثبیت دلار نیما در قیمت ۲۸۵۰۰ تومان آن هم در حالی که نرخ دلار بازار آزاد در کانال ۴۰هزار تومان نوسان می‌کرد، همان شرایط دلار ۴۲۰۰ تومانی البته با لباسی جدید را به نمایش می‌گذارد که تبعات بسیاری را طی ۴ سال برای اقتصاد و شرکت‌های مختلف به همراه داشت.

اعلام این سیاست در همان روزهای ابتدایی، موجی از فروش را در بازارهای مختلف از جمله ارز، طلا، بورس و ... به وجود آورد که به نظر می‌رسد هدف اصلی سیاستگذار بود. با این حال اما شب گذشته احسان خاندوزی وزیر اقتصاد، در گفتگویی که انجام داد، سخنانی متفاوت از صحبت‌های فرزین ارائه کرد. خاندوزی عنوان کرد که وزارت اقتصاد به دنبال تثبیت نرخ ارز در یک قیمت مشخص نیست و به سمت هدف ثبات بازار ارز حرکت می‌کند و نرخ‌ها می‌توانند نوسان کنند. فرزین اما در آخرین صحبت‌های خود بار دیگر بر تثبیت دلار نیما در قیمت ۲۸۵۰۰ تومان تاکید کرد تا باز هم نگرانی بابت این موضوع وجود داشته باشد.

از سمت دیگر همچنان نگرانی بابت بندهای بورسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ باقی است و می‌توان اثرات آن را در روند معاملاتی گروه‌های بزرگ مشاهده کنیم که البته در جدال با نرخ‌های خوب بازارهای جهانی هستند. سقف نرخ خوراک پتروشیمی‌هاست که پس از اظهارنظرهای بسیار زیادی در نهایت از عدد ۷ هزار تومانی خبر می‌دهد. این در حالی است که سقف ۵ هزار تومانی در سال ۱۴۰۱ با نقدهای بسیاری همراه بود و برخی از پتروشیمی‌ها از جمله متانول‌سازها را تا تعطیلی و شناسایی زیان نیز هدایت کرد. انتقاد از فرمول محاسبه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به دلیل استفاده از نرخ هاب‌های اروپایی همواره وجود داشته و دارد و به نظر می‌رسد که قرار است این موضوع ادامه‌دار باشد. از نکات منفی دیگر می‌توان به افزایش ۴۰ درصدی سقف نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و رسیدن آن به ۷ هزار تومان، افزایش ۱۰ واحد درصدی نسبت نرخ گاز صنایع به خوراک پتروشیمی‌ها، بازگشت دوباره عوارض و مالیات صادراتی بر محصولات خام و نیمه خام و... اشاره کرد. با این حال اما بورسی‌ها هنوز خوش‌بین هستند که این موضوع در مجلس شورای اسلامی با تغییر و تحولاتی همراه شود و حتی دلار نیمای ۲۸۵۰۰ تومانی نیز به دلایلی برای بلندمدت پابرجا نباشد. بنابراین می‌توان انتظار داشت که قدرت اثر مثبت دلایل دیگر بر این چالش‌ها بچربد.

نیاز به یک شکست قدرتمند

پس از صعود قدرتمندی که در روز گذشته تجربه کردیم، شاخص کل بورس توانست بالاخره به بالای سقف کانال صعودی خود که از آذر ماه سال ۱۳۹۹ تاکنون موفق به شکست آن نشده بود، برسد. البته این شکست هنوز تایید نشده است و برای تاییدیه به یک کندل صعودی قدرتمند دیگر نیاز است که امروز محقق نشد و این موضوع می‌تواند به افزایش عرضه‌ها در معاملات فردا نیز بیانجامد. اگر بورس تهران در چند روز کاری پیش روی خود نتواند این مقاومت مهم را به سمت بالا بشکند، احتمال شروع یک روند نزولی دور از ذهن نیست اما سناریو محتمل‌تر، نوسانی کوتاه‌مدت در همین حوالی و سپس ادامه مسیر صعودی است.

پیش ‌بینی بورس فردا ۲۸ دی ۱۴۰۱
تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • ناشناس IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    بورس باید هر ۳۵ درصد رشد ۲۵ درصد ریزش کند تابی حساب وکتاب رشد نکند مثل سال ۹۹ که مسئوولین مردم را فریب دادند وبارشد دادن بی حد بورس ووعده وعید زندگی خیلی ها چون من را نابود کردند الان بعد ازاین رشدهای شارپی اصلاح در حد ۳۰ درصد ضروری است تا هم به سایر کاسبی ها لطمه نخورد وسایر شغلها هم تعطیل نشود
  • ایرانی IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    خواهشا این مسول محترم جواب بده وقتی خودرم بدون دنده عقب در خودرو سازها بیرون میآمد وقتی خودرها با نقص فنی به مردم واگذار میشد وجان صدها نفر را میگرفت وقتی زیانهای خودرو سازها هرسال از بیتالمال پرداخت میشو وویژه خواری ودلالی بیداد میکرد مگر قانونی بود چرا اونموقع خواب بودید الان دم از قانون میزنید
  • IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    خشکباروزرشک دربورهست یاخیر
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    تا بورس یه کم جون میگیره، هی عرضه اولیه،بابا ول کنید ،عرضه اولیه،عرضه اولیه!

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار