۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
بورس، گوی سبقت را از بازارها می‌رباید؟

محمدرضا بیک‌زاده، کارشناس بازار سرمایه در برنامه زنگ پایان سه‌شنبه به ارزیابی روند فعلی بورس، مولفه‌های تاثیرگذار و چشم انداز آتی آن پرداخت.

فردای اقتصاد: در برنامه زنگ پایان سه‌شنبه همراه با محمدرضا بیک‌زاده، کارشناس بازار سرمایه به ارزیابی روند فعلی بورس، مولفه‌های تاثیرگذار و چشم انداز آتی آن پرداختیم. همچنین نکاتی در رابطه با نقش ابزارهای جدید بازار سرمایه نظیر صندوق املاک و مستغلات و عرضه سکه و خودرو در بورس کالا مورد بررسی قرار گفت.
این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با وضعیت فعلی بورس تهران اعتقاد داشت: به نظر می‌رسد بازار سرمایه روند صعودی پرقدرتی را آغاز کرده است و تا پایان روند فعلی شکل گرفته، بازار سهام بازدهی خوبی را نصیب سهامداران خواهد کرد. مقایسه شاخص کل بورس با قیمت سکه و مقایسه روند تاریخی آن حاکی از آن است که شاخص کل در کف قرار داشته و فتح قله‌های قبلی  برای شاخص کل بورس در دسترس خواهد بود.
وی افزود: با وجود اینکه در شرایط التهابات تورمی، مردم به سرمایه‌گذاری در دارایی‌های فیزیکی و بازارهای سفته بازی تمایل بیشتری دارند به نظر می‌رسد در حالی که تمامی بازارهای موازی قله‌های جدیدی را فتح کرده‌اند اما بازار سهام از بازارها جا مانده است و به زودی این عقب‌ماندگی جبران خواهد شد.
او همچنین در رابطه با عرضه خودرو در بورس کالا، این اقدام را در جهت تسهیل خرید خودرو برای مصرف‌کنندگان واقعی،‌ کارآمد ارزیابی کرد و اعتقاد داشت: عرضه خودرو در بورس یک بازی برد- برد برای مصرف‌کننده و تولید کننده است و باعث کوتاه شدن دست دلالان از این بازار خواهد شد. باید به این نکته نیز توجه کرد که تاثیر این واگذاری‌های بورس کالا در صورت‌های مالی آینده خودروسازان با افزایش سودسازی آنها قابل مشاهده خواهد بود.
بیک‌زاده درباره فراهم شدن امکان خرید متری مسکن در بورس عنوان کرد: استفاده از ابزار صندوق‌های ریت تاثیر چندانی بر قیمت مسکن در بازار نخواهد داشت و در زمان نزدیک قیمت مسکن در بورس و بازار همگام‌سازی خواهد شد. این نقدینگی می‌تواند بخشی از نقدینگی سرگردان را به این صندوق‌ها هدایت کند و برای افرادی که تمایل به سرمایه‌گذاری در مسکن دارند اما بودجه آنها برای خرید در بازار فیزیکی کافی نیست،‌ فرصت مناسبی را ارائه کند. مقایسه عرضه خودرو و مسکن در بورس و در نظر گفتن تاثیر یکسان برای هردو اشتباه است چراکه در بازار بورسی خودرو عرضه کننده اصلی در آن حضور دارد این در حالی است که معاملات مسکن در بورس درصد پایینی از کل معاملات بازار مسکن را تشکیل می‌دهد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار