۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
زورگیر بزرگراه نیایش دستگیر شد

دادستان تهران از دستگیری خفتگیری که با قمه در یکی از بزرگراه‌های پایتخت به یک خانم حمله کرده بود، خبر داد.

علی صالحی خبر داد: در پی انتشار فیلمی در فضای مجازی مبنی بر زورگیری فردی از یک خانم سوار بر خودرو در بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی(ره)، پس تشکیل پرونده قضایی در دادسرای تهران، دستورات ویژه برای شناسایی و دستگیری متهم به ضابطان و ماموران انتظامی ابلاغ شد.

وی افزود: در این رابطه پس از اقدامات انجام شده متهم پرونده توسط پلیس آگاهی تهران دستگیر شد و در حال حاضر روند تحقیقاتی از وی در حال انجام است.

دادستان تهران با بیان این‌که «مردم بدانند برخورد قاطع قضایی و بدون اغماض با این افراد انجام خواهد شد»، تصریح کرد: امنیت مردم خط قرمز دستگاه قضایی است و در این رابطه با هیچ فردی تعارفی نداشته و موارد با جدیت پیگیری خواهد شد.

ارکان جرم زورگیری و اخاذی در قانون ایران

 اخاذی ترجمه کلمه شانتاژ در زبان فرانسه است .اخاذی از ریشه اخذ کردن و گرفتن می باشد به این معنا که فردی با تهدیدیا ایجاد ترس چیزی را از  دیگری به ناحق بگیرد.اخاذی جرمی است که در بیان عامه تحت عنوان خفت گیری از آن یاد می شود،جرم زورگیری یا اخاذی صراحتا در قانون مجازات اسلامی جرم انگاری نشده است و ماده قانونی خاصی تحت عنوان این جرم و مجازات ان در قانون وجود ندارد .اما جرم اخاذی، زورگیری یا خفت گیری را می توان تحت مواد مختلف که در قانون مجازات اسلامی آمده است جرم دانست و بسته به اینکه عمل ارتکابی عناصر تشکیل دهنده کدام ماده را دارا می باشد قابل مجازات خواهد بود. با توضیحات مطرح شد می توان گفت که عنصر قانونی این جرم و مجازات آن یک ماده واحد نمی باشد و مواد ۶۶۹و ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی عنصر قانونی این جرم هستند هرچند برخی صرفا ماده ۶۶۹ را عنصر قانونی این جرم دانسته در حالی که این ماده در خصوص جرم تهدید می باشد.

جرم اخاذی به مانند  سایر جرائم دارای سه رکن و عنصر قانونی،مادی و روانی می باشد که در ادامه هریک را شرح می دهیم:

رکن قانونی: عنصر قانونی و ماده قانونی خاصی تحت عنوان جرم اخاذی در قانون مجازات اسلامی وجود ندارد اما می توان مواد ۶۱۷ و ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی را که در برگیرنده جرم اخاذی می باشند را به عنوان رکن قانونی این جرم قرار داد.

رکن مادی: عنصر قانوی جرم اخاذی و زورگیری از دو بخش تهدید کردن و دریافت وجه یا مال و انجام و عدم انجام کار تشکیل شده است.بر ای اینکه جرم اخاذی واقع شود باید تهدید منتهی به دریافت گردد زیرا جرم اخاذی برخلاف جرم تهدید جرمی مقید به نتیجه است.

رکن روانی: در این جرم باید شخص تهدید کننده قصد ایجاد دلهره و ترس در تهدید شونده را داشته باشد تا به این وسیله از تهدید شونده مالی را دریافت کند و یا او را وادار به انجام کار یا عدم انجام کاری کند . 

منبع: ایسنا-داداپ

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها