۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵
دستمزد سال آینده پرستاران کاهش می‌یابد؟

قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری سرانجام پس از حدودا ۱۵ سال درحالی از تیرماه امسال برای اجرا ابلاغ شد که تکلیف شده بود معیار محاسبه مبالغ از اول دی ماه ۱۴۰۰ باشد؛ موضوعی که سرانجام در روزهای منتهی به روز پرستار و البته بدون ضابطه مشخص، به شکل علی‌الحساب پرداختی‌هایی نامنظم در اختیار پرستاران قرار گرفت و گلایه‌هایی را رقم زد؛ این درحالیست که به اذعان مسوولان نظام پرستاری اعداد و ارقام بودجه‌ای اجرای این قانون برای ۱۴۰۲ نیز واقعی نبوده و ناقص است...

ایسنا: پس از آنکه مقرر شد تا معیار محاسبه کارانه پرستاران بر اساس قانون تعرفه‌گذاری خدمات از ابتدای دی ماه سال ۱۴۰۰ باشد، سرانجام با رایزنی‌های انجام شده توسط معاونت پرستاری وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری، بودجه درنظر گرفته شده برای این کار ۵۲۰۰ میلیارد تومان درنظر گرفته شد. این بودجه برای یک سال کامل ۱۴۰۱ و سه ماه پایانی ۱۴۰۰ مقرر شده بود؛ هرچند که تاکنون و با گذشت یک‌سال از زمانی که به عنوان معیار برای پرداخت‌ها درنظر گرفته شد، همچنان تنها معوقات چندماه پرداخت شده است.

اما این شیوه پرداختی زمانی مشکل ساز می‌شود که قرار باشد این پرداخت‌های نامنظم در شرایطی که حتی برخی بیمارستان‌ها هنوز سیستم ثبت خدمات پرستاری کاملی ندارند، معیاری برای محاسبه بودجه تعرفه گذاری خدمات پرستاری در سال ۱۴۰۲ باشد.

به دنبال همین موضوع،‌ علی‌رغم اینکه بودجه تعرفه گذاری خدمات پرستاری در سرانه سلامت دیده شده است اما بر اساس ردیف ۸۴ جدول شماره ۹ برآورد اعتبارات ردیف‌های متفرقه در ذیل ماده واحده و جداول کلان منابع و مصارف بودجه سال ۱۴۰۲، بودجه پیشنهادی برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری برای سال آتی ۴۸۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است؛ رقمی که از بودجه سال جاری با وجود اجرای ناقص قانون نیز کمتر است.

ورود بودجه تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به سرانه سلامت

در همین باره حمیدرضا عزیزی _ معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری،‌ گفت: بر اساس بند "ی" تبصره ۱۷ لایحه بودجه ۱۴۰۲، تعرفه خدمات پرستاری در سرانه بیمه خدمات درمانی و سلامت قرار گرفته است که در واقع با این اقدام یکی از اهداف راهبردی ما در سازمان نظام پرستاری محقق شده است.

لزوم رعایت عدالت در پرداختی به پرستاران

وی افزود: با توجه به اینکه در لایحه بودجه ۱۴۰۲، وزارت بهداشت با ۲۷۳ هزار میلیارد تومان دارای بالاترین بودجه بین دستگاه‌های دولتی است، توقع می‌رود برای این مطالبه جدی پرستاران که در اصل موضوع کلیدی برای بخش قابل توجهی از بدنه نظام سلامت است، متناسب با نقش آفرینی و زحمات آنها ارزش‌گذاری و عدالت رعایت شود.

او تاکید کرد: از جهتی قرار گرفتن تعرفه خدمات پرستاری در سرانه بیمه خدمات درمانی و سلامت، به معنای تامین منابع پایدار و پشتوانه قوی اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری است؛ به نحوی که می‌توان از این اقدام به عنوان کاری تاریخی یاد کرد و این امر برای ما بسیار ارزشمند است. امیدواریم مجلس شورای اسلامی این موضوع را نه تنها تایید کند، بلکه بودجه مناسبی هم برای این کار در نظر بگیرد.

عزیزی با تاکید بر اینکه مبالغ اعلام شده در لایحه بودجه ۱۴۰۲ برای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری باید مورد رایزنی قرار گیرد، تصریح کرد: لازم است عدد اعلام شده هم برای سال آتی و هم به طور کلی افزایش متناسب و سالانه داشته باشد و به واقعیت‌های جامعه نزدیک شود.

دستمزد سال آینده پرستاران کاهش می‌یابد؟

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها