۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۸
زیر و بم گزارش‌ ۹ ماهه بورسی‌ها

احسان حریرچی، کارشناس ارشد سرمایه‌گذاری در برنامه زنگ پایان شنبه مهم‌ترین اخبار و تحولات بازار سرمایه مورد بررسی قرار گرفت.

فردای اقتصاد: در برنامه زنگ پایان شنبه میزبان احسان حریرچی، کارشناس ارشد سرمایه‌گذاری بودیم و مهم‌ترین اخبار و تحولات بازار سرمایه مورد بررسی قرار گرفت. گزارش‌های ۹ ماهه و تاثیر آن بر سودآوری شرکت‌ها در کنار جهش ارزی اخیر مهم‌ترین مباحثی بودند که در این برنامه در رابطه با آن بحث و گفتگو شد.
بورس امروز از همان ابتدا با فشار عرضه‌ها مواجه شد و به میانه کانال ۱.۶ میلیون واحدی بازگشت. شاخص کل بورس طی معاملات امروز در نهایت با کاهش ۱.۸۷ درصدی مواجه شد و در شاخص هم‌وزن نیز ۰.۸۱ درصد از ارتفاع خود را از دست داد تا شروع سرخ‌رنگی برای بهمن ماه رقم بخورد.

در روز چهارشنبه شاهد انتشار گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌های بورسی بودیم و کارشناسان یکی از دلایل ریزش بازار امروز را به برخی از جزئیات گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها طی روزهای گذشته نسبت می‌دهند. یکی از مهمترین گزارش‌های منتشر شده به گروه خودرو و نماد ایران خودرو بازمی‌گشت. ایران‌خودرو در ۹ ماهه شاهد عبور از محدوده زیان‌دهی بود. اما این موضوع در بازار امروز چندان مورد توجه سهامداران قرار نگرفت و این نماد تا محدوده صف فروش نیز پیش رفت.

احسان حریرچی در رابطه با این عدم اقبال سهامداران به گروه خودرو اعتقاد داشت: سودسازی شرکت در این صورت‌های مالی، سود عملیاتی نیست و رقمی که قرار است به واسطه قیمت‌گذاری دستوری از دولت دریافت شود در این گزارش منعکس شده است که هنوز تعیین تکلیف خاصی در این مورد صورت نگرفته است. اما به نظر می‌رسد با ادامه روند موجود و ادامه عرضه‌ها در بورس کالا با توجه به اختلاف قیمت قابل توجه، در آینده نزدیک سودآوری این صنعت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. البته توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که اخبار ضد و نقیض از عرضه خودرو در بورس کالا تا انتهای سال می‌تواند دست‌انداز مهمی برای ادامه روند صعودی خودرو در بورس باشد اما به نظر می‌رسد با وجود موانع موجود عرضه‌ها ادامه خواهد یافت و خودروسازان پس از ۱۲ سال رنگ سود را به خود خواهند دید.
این کارشناس ارشد سرمایه‌گذاری در رابطه با تاثیر جهش‌های ارزی بر صورت‌های مالی شرکت‌ها عنوان کرد: گزارش‌های ۹ ماهه حاکی از کاهش حاشیه سود شرکت‌های بورسی است. در این بین باید به این نکته توجه کرد که بررسی روند تاریخی جهش‌های ارزی حاکی از افزایش سریع فروش شرکت‌ها بلافاصله پس از رشد قیمت دلار است اما بهای تمام شده با یک فاصله زمانی افزایش می‌یابد. بنابراین با توجه به وابستگی شدید فروش صنایع به دلار، پس از جهش‌های ارزی این حاشیه سود به صورت محسوسی افزایش می‌یابد اما در بلندمدت به سمت تعادل حرکت خواهد کرد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار