۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۱
رشد قیمت لوازم خانگی ناگزیر اتفاق میفتد

نشست خبری امروز انجمن صنایع لوازم خانگی با محوریت ارائه گزارشی از توانمندی های تولیدکنندگان داخلی نمایشگاه هامکس 1401 و کیفیت برگزاری نمایشگاه بود اما بیشتر پرسش ها حول محور افزایش نرخ های صورت گرفته از سوی برخی تولید کنندگان لوازم خانگی و درخواست اعلام مواضع انجمن و وزارت صنعت در خصوص قیمت های کنونی مطرح شد.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی در خصوص افزایش قیمت لوازم خانگی که ازسوی برخی واحدها صورت گرفته گفت : شرایط بازار، تورم و رشد نرخ ارز این سیگنال را می دهد که گرانی قیمت ها ناگزیر اتفاق خواهد افتاد مگر اینکه دولت خواستار ثبات قیمت ها حتی در شرایطی باشد که تولید کنندگان زیان کنند و یا اینکه برای ثبات قیمت مدت زمانی را تعیین کند.

قیمت گذاری دستوری را لغو کنید

عباس هاشمی تصریح کرد: انجمن سالهاست که می گوید قیمت گذاری دستوری را لغوکنید اما اما گوش شنوایی برای آن وجود ندارد ، در حال حاضر تولید کنندگان لوازم خانگی مواد اولیه خود را به صورت نقدی بر مبنای قیمت ها جهانی خریداری می کنند اما مجبورند تا محصولات خود را با قیمت گذاری دستوری و حتی به صورت شرایطی و اقساطی بفروشند .

عباس هاشمی افزود: امروز تولیدکنندگان مواد اولیه را با عدم اطمینان از استمرار تامین آنها تهیه می‌کنند، همچنین مطابق اعلام مراجع رسمی نرخ تورم در کشور بیش از ۴۰ درصد است.

وی تصریح‌کرد: تداوم تحریم ها سبب شده تا هزینه های تولیدکنندگان افزایش یافته ، جریان تامین مواد اولیه کند یا قطع شود، نقل و انتقالات ارزی با ریسک و دشواری های خاص خود همراه باشد و شاهد قطع همکاری یا همکاری‌های محدود شرکای خارجی در فناوری، قالب‌های تولید، بازارهای صادراتی، آموزش و غیره و همچنین عدم اتصال سیستماتیک به شبکه جهانی تولید و تجارت هستیم.

این مقام صنفی ادامه‌داد: در کنار این محدودیت‌ها، باید محدودیت منابع مالی و رفتار انقباضی بانک‌ها را در نظر داشت که تامین سرمایه در گردش مورد نیاز واحدها را با مشکل مواجه کرده چرا که برای این صنعت نیز تنها تامین مالی از طریق بانکها مجاز بوده و امکان تامین مالی از طرق دیگر نظیر بازار سرمایه وجود ندارد .

سیگنال سرمایه گذاری در صنعت لوازم خانگی منفیست

هاشمی خاطر نشان کرد: این مساله سبب شده تا حجم بازار لوازم‌خانگی کوچکتر شده و همچنین سیگنال منفی به سرمایه‌گذاران برای حضور در این صنعت می‌دهد.

وی بیان‌داشت: البته باجلساتی که با سازمان حمایت داشتیم آنها نیز این چالش‌ها و سایر مشکلات از این دست را پذیرفته اند ، اما ملاک کار را شیوه جاری موجود یعنی Cost Plus می‌داند؛ این مشکلات حتی به اطلاع وزیر صمت نیز رسیده و خواستار تغییر این شیوه شده است.

هاشمی تاکید کرد: جداول مربوط به افزایش هزینه‌ها به خصوص مواد اولیه واحد های تولید کننده لوازم خانگی برای معاون وزیر، شخص وزیر و معاون اول رییس‌جمهوری نیز ارسال شده و در انتظار پاسخ ایشان در این خصوص هستیم.

هاشمی اظهارداشت : در روش پرداخت قرارداد Cost Plus (روش پرداخت درصدی) کارفرما هزینه های انجام کار را به‌علاوه درصدی که در زمان قرارداد توافق می شود به عنوان سود و هزینه بالاسری به پیمانکار پرداخت می‌کند.

هاشمی تصریح‌کرد:‌ وقتی به مسوولان نظارتی درخصوص اشتباه و قدیمی بودن این روال توضیح می‌دهیم، فقط اعلام می‌کنند که «این روش جاری است» و اگر اشتباهی وجود دارد باید اصلاح شود، در حالی که اصلاح این موارد زمان‌بر است و به تولیدکنندگان ضربه می‌زند.

وی خاطرنشان کرد: بهترین شیوه کشف قیمت تبعیت از مکانیسم عرضه و تقاضا است و باید نهادهای نظارتی با اعتماد به بخش خصوصی، به «نظارت پسینی» بپردازند تا اگر افزایش قیمتی بیش از ضوابط سازمان حمایت اتفاق افتاد با آن برخورد کنند، نه اینکه روند تولید را مختل کنند.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران تاکید کرد: ‌سیاست‌های قیمتگذاری دستوری، فقط می‌تواند موقتی بوده و نقش مسکّن داشته باشد، اما در حقیقت باید به دنبال شفاف سازی فضای کسب و کار، سرمایه‌گذاری های مولد و اطمینان بخشی به بخش خصوصی برای شکل گیری رقابت حرکت کرد و در عین حال جلوی تخلفات ایستاد.

وی تصریح‌کرد:‌ اگر شاهدیم رکود در بازار حاکم است، راهکار آن تقویت قدرت خرید است نه سرکوب تولید.

متولی نمایشگاه هامکس انجمن لوازم خانگی است

وی در این نشست خبری همچنین در تشریح دستاورد های بیست و دومین نمایشگاه لوازم خاگی هامکس گفت : در این نمایشگاه که از سوی انجمن لوازم خانگی برگزار شد 516 واحد تولیدی در 20 سالن برگزار شد که در حین برگزاری این نمایشگاه نیز با توجه به تمرکز بر صادرات تولیدات داخل به کشور های همسایه و اوراسیا پنل های تخصصی را با محوریت فرصت های سرمایه گذاری در کشور های یاد شده ترتیب دادیم که مورد استقبال اهالی این صنعت واقع شد.

هاشمی همچنین ضمن انتقاد از عملکرد برخی از فعالان این صنعت گفت : متاسفانه در کشور ما کار تعاون و تشکلی ضعیف بوده واگر تشکلی نیز کار قوی انجام دهد مورد هجمه قرار میگیرد و در خصوص برگزاری نمایشگاه نیز برخی ایراداتی را وارد دانسته و خواستار برگزاری نمایشگاه در سال های آتی شدند ، در حالیکه نگرش به موضوعات باید تغییر کند و اگر نمایشگاه لوازم خانگی هر دستاوردی نیز داشته برای کشور محسوب می شود و نباید آن را تخریب کنیم.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی همچنین با اشاره به اشتغال زایی 300 هزار نفری در این صنعت گفت : میزان اشتغال غیر مستقیم در این صنعت نزدیک به یک میلیون نفر بوده و گردش مالی آن 6 میلیارد دلار بوده و سهم ارزش صادرات این صنعت 8 درصد از صادرات بخش صنعت و 7/0 درصد از سهم صادرات غیر نفتی کشور را به خود اختصاص داده و دومین صنعت بزرگ کشور پس از صنعت انحصاری خودرو محسوب میشود.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار