۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۱
پیش ‌بینی بورس فردا ۳ بهمن ۱۴۰۱

نماگرهای سهام که معاملات امروز خود را مثبت آغاز کرده بودند، در نهایت روز منفی دیگری را رقم زدند. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس دیروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است. 

بورس امروز در حالی کار خود را آغاز کرد که بار دیگر رشد قیمت دلار موجی از تقاضا را در بازارهای سرمایه‌گذاری مختلف ایجاد کرده بود. با این حال اما همچنان هیجان منفی باقی مانده از بازار روز گذشته نیز نقش مهمی در معاملات ایفا می‌کرد و در کل شاهد معاملاتی رفت و برگشتی در طول بازار بودیم. شاخص کل بورس در نهایت با کاهش ۰.۲۸ درصدی مواجه شد و شاخص هم‌وزن نیز ۰.۳۹ درصد از ارتفاع خود را از دست داد که البته در نیمه دوم در تلاش برای جبران افت روزانه خود بودند و بخشی از آن را نیز جبران کردند.

مدتی است که روند قیمت دلار در بازار آزاد و تحولات اقتصادی کشور، فرمان هدایت بازارهای مختلف را در دست گرفته است و موجب بالا و پایین رفتن قیمت‌ها می‌شود که البته اکثر این روندها صعودی بوده‌اند. با این حال اما با وجود رشد دوباره نرخ دلار فردوسی در روز گذشته، ‌بورس تهران فشار فروش نسبتا سنگینی را تجربه کرد که عوامل متعددی را برای آن می‌توان عنوان کرد. در ادامه با بررسی این نکات به پیش بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

بورس تهران نگران چیست؟

یکی از مهم‌ترین این مسائل را می‌توان تثبیت نرخ دلار نیما در قیمت ۲۸۵۰۰ تومان توسط محمدرضا فرزین، رئیس جدید بانک مرکزی، عنوان کرد که با هر جهش در قیمت دلار بازار آزاد، فاصله بیشتری را تجربه می‌کند و تبعات آن نیز برای شرکت‌ها سنگین‌تر می‌شود. از طرفی شرکت‌های بزرگ نیز به اجبار ملزم به عرضه دلارهای خود در سامانه نیما با این نرخ هستند و این درحالیست که دلار فردوسی هم‌اکنون حوالی ۴۵ هزار تومان معامله می‌شود که نشان از یک اختلاف فاحش ۵۸ درصدی دارد.

از سمت دیگر همچنان نگرانی بابت بندهای بورسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ باقی است و می‌توان اثرات آن را در روند معاملاتی گروه‌های بزرگ مشاهده کنیم که البته در جدال با نرخ‌های خوب بازارهای جهانی هستند. سقف نرخ خوراک پتروشیمی‌ها پس از اظهارنظرهای بسیار زیادی در نهایت از عدد ۷ هزار تومانی خبر می‌دهد. این در حالی است که سقف ۵ هزار تومانی در سال ۱۴۰۱ با نقدهای بسیاری همراه بود و برخی از پتروشیمی‌ها از جمله متانول‌سازها را تا تعطیلی و شناسایی زیان نیز هدایت کرد. انتقاد از فرمول محاسبه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به دلیل استفاده از نرخ هاب‌های کشورهای مصرف‌کننده اروپایی همواره وجود داشته و دارد و به نظر می‌رسد که قرار است این موضوع ادامه‌دار باشد. از نکات منفی دیگر می‌توان به افزایش ۴۰ درصدی سقف نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و رسیدن آن به ۷ هزار تومان، افزایش ۱۰ واحد درصدی نسبت نرخ گاز صنایع به خوراک پتروشیمی‌ها، بازگشت دوباره عوارض و مالیات صادراتی بر محصولات خام و نیمه خام و... اشاره کرد.

بورس در انتظار ثبات دلار؟

اولین اثر روند افزایش قیمت دلار در بازار آزاد فارغ از مباحث نیما و چالش‌های دیگر، افزایش انتظارات تورمی است که تاکنون بارها به رشد نماگرهای بورس تهران نیز منجر شده است. از اواخر هفته گذشته تاکنون، نرخ دلار در بازار آزاد از حوالی ۴۲ هزار تومان تا ۴۵ هزار تومان افزایش یافته است و خبرهای منتشر شده در سطح کلان سیاسی کشور نیز سیگنال‌های مناسبی را مخابره نمی‌کنند. واکنش بورس به دلار به صورت تاریخی همواره با یک تاخیر زمانی همراه بوده است مگر در بازه‌هایی که این رشد به صورت انفجاری رخ داده باشد (همچون دو ماه انتهایی پاییز).

بنابراین به نظر می‌رسد که فعلا بورسی‌ها در انتظار اطمینان از رشد قیمت دلار هستند که در صورت تثبیت در نرخ‌های کنونی، بار دیگر تقاضای جدیدی را در بازار سهام ایجاد کرده و به خرید بپردازند. بنابراین روند قیمت دلار فردوسی در روزهای پیش رو برای بورس تهران از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر این روند صعودی ادامه دار باشد، می‌توان به بازگشت قدرتمند تقاضا به بورس تهران نیز امیدوار بود.

رشد تقاضا در ساعت پایانی

همانطور که در تصاویر زیر از وضعیت روزانه شاخص کل بورس و همچنین تعداد صف‌های خرید و فروش پیداست، تقریبا در یک ساعت پایانی معاملات، موجی از تقاضا در برخی صنایع و سهام ایجاد شد و نماگرها نیز از کف‌های روزانه خود به سمت بالا حرکت کردند تا امید به بازار فردا افزایش یابد. بنابراین و با توجه به نکات ذکر شده در بالا، پیش بینی می‌شود که بورس فردا با شرایط بهتری نسبت به دو روز گذشته مواجه شود و شاهد رشد قیمت‌ها البته با شیبی ملایم باشیم.

پیش ‌بینی بورس فردا ۳ بهمن ۱۴۰۱
روند روزانه تعداد صف‌های خریِد و فروش
پیش ‌بینی بورس فردا ۳ بهمن ۱۴۰۱
روند روزانه شاخص کل

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    بورس مانند دانه های در معرض نور وگرما ورطوبت کافی قرار گرفته ای میمونه که رشد اون غیر قابل انکاره منتها عده ای با حرف نسنجیده ،قوانین خلق الساعه وتحلیلهای صد من یه غاز با گاوآهن سعی در شخم زدن اون دانه ها رو دارن.

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار