۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۴
زلزله مالی در غول سرمایه‌گذاری استارتاپی

اوضاع برای بزرگترین شرکت سرمایه‌گذاری جسورانه جهان - سافت‌بانک -  روز به روز بدتر می‌شود. این شرکت ده روز قبل اعلام کرده بود که سهام خود را در اوبر برای جبران بخشی از ضرر و زیان آن به فروش می‌رساند. حالا و در تازه‌ترین اتفاق صندوق Elliot Managemen اعلام کرده از سرمایه‌گذاری خود در سافت‌بانک عقب می‌نشیند و تقریبا تمام سهام خود در این شرکت را فروخته است. 

اوضاع برای بزرگترین شرکت سرمایه‌گذاری جسورانه جهان - سافت‌بانک -  روز به روز بدتر می‌شود. این شرکت ده روز قبل اعلام کرده بود که سهام خود را در اوبر برای جبران بخشی از ضرر و زیان آن به فروش می‌رساند. حالا و در تازه‌ترین اتفاق صندوق Elliot Managemen اعلام کرده از سرمایه‌گذاری خود در سافت‌بانک عقب می‌نشیند و تقریبا تمام سهام خود در این شرکت را فروخته است. 

 این اتفاق ناشی از نارضایتی شدید سرمایه‌گذاران این صندوق پوششی از نحوه مدیریت و حاکمیت شرکتی بزرگترین گروه سرمایه‌گذاری فناوری و استارتاپی در جهان است. 

زمانی ارزش سهام صندوق الویت در سافت‌بانک به ۲.۵ میلیارد دلار می‌رسید.

اما براساس گفته‌های منابع آگاه الیوت این تصمیم را پس از آن گرفته که  ماسایوشی سان، میلیاردر و بنیانگذار شرکت سافت بانک توانایی خود در از بین بردن شکاف میان ارزش بازار این شرکت و ارزش سرمایه‌گذاری‌های آن را از دست داد. 
صندوق الیوت حدود 56 میلیارد دلار دارایی تحت مدیریت خود دارد و به صورت دقیق نمی‌توان زمان و میزان فروش سهام الیوت در سافت‌بانک را مشخص کرد. اما منابع آگاه این اتفاق اوایل سال جاری میلادی رخ داده است؛ زیرا سهام فناوری از جمله سهام شرکت SoftBank به دلیل فشار عرضه زیاد، سقوط شدیدی را تجربه کرد. اما این صندوق تا کنون از اظهار نظر در این رابطه خودداری کرده است.
اولین بار این در فوریه 2020 بود که فاش شد الیوت 2.5 میلیارد دلار سهام سافت بانک را فروخت. سال گذشته هم این هج فاند بخش قابل توجهی از این سهام را با سود فروخته بود. 
تصمیم برای خروج کامل از این سرمایه‌گذاری و موقعیت، ضربه دیگری به SoftBank محسوب می‌شود و  فشار روزافزونی را بر کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری اصلی خود با هدف کاهش هزینه‌ها و فروش بیشتر این شرکت یعنی غول تجارت الکترونیک چینی علی‌بابا وارد می‌کند.

روزهای بد سرمایه‌گذاری استارتاپی

براساس این گزارش هفته گذشته SoftBank ضرر 23 میلیارد دلاری را سه ماهه اخیر به ثبت رساند. ماسایوشی سان بنیانگذار سافت بانک گفت که به خاطر عملکرد ضعیف اخیر "شرمنده" است. سهام سافت بانک در سال گذشته 10 درصد کاهش یافته و 45 درصد کمتر از رکورد خود در مارس 2021 قرار گرفته است.
براساس داده‌های موجود و خود وب‌سایت سافت بانک، اگر سرمایه‌گذاران شرکت را براساس ارزش ذاتی آن ارزش‌گذاری کنند ارزش این شرکت باید دوبرابری چیزی که الان روی تابلو معاملات قیمت می‌خورد، بخورد. به عبارتی در حال حاضر این شرکت در 50 درصد NAV خود در حال معامله است. شرکت سرمایه‌گذاری الیوت بر این باور بود که سافت بانک می‌تواند شکاف بین قیمت تابلو و خالص ارزش دارایی‌های این شرکت را از طریق بازخرید سهام و بهبود حاکمیت و فروش دارایی‌ها کاهش دهد.
فایننشیال تایمز در گزارش نوامبر خود اطلاع داد که الیوت قبل از اینکه سهام خود را به فروش برساند، از اینکه سافت بانک فرآیند بازخرید سهام خود را شروع نکرده بود، ابراز ناامیدی کرده بود. سایر سرمایه‌گذاران این شرکت هم موضع یکسانی را در مورد این موضوع تا به حال پیش گرفته‌اند. در عوض کاری که سافت بانک کرد این بود که از طریق بازوی سرمایه‌گذاری جسورانه خود میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری جدید در حوزه استارتاپی کرده است.
البته در همان زمان الیوت، سون را تحت فشار قرار داده بود تا راهی را برای حل مشکل شکاف قیمتی همچون بازخرید سهام و بهبود حاکمیت شرکتی را  پیش گیرد. 

قبل از این اتفاقات، قیمت سهام سافت‌بانک در اوج نگرانی‌ها در مورد همه‌گیری در مارس 2020 سقوط کرده بود. فایننشیال تایمز گزارش داد که الیوت درباره خصوصی کردن SoftBank در مذاکرات اضطراری داخلی خود بحث کرده است، اما در نهایت گروه ژاپنی در عوض یک طرح 41 میلیارد دلاری برای از بین بردن شکاف دارایی‌ها را آغاز کرد. و یک برنامه بازخرید 23 میلیارد دلاری سهام را پیش برده است.

الیوت در زمانی که سهام سافت بانک سقوط کرد، سرمایه گذاری خود را افزایش داد. سهام سافت‌بانک از 2687 ین در مارس 2020 به بالاترین سطح خود یعنی 10635 ین در مارس 2021 رسید.

علاوه بر سینگر، این سمت در سافت‌بانک توسط نبیل بانجی، مدیر ارشد پورتفولیو در دفتر این شرکت در لندن اداره می‌شد. بانجی در سال گذشته بر توشیبا، یکی دیگر از شرکت‌های ژاپنی جایی که الیوت سهام بیشتری خریده بود، متمرکز شده است. در پایان نیز بانجی در ماه ژوئن به هیئت مدیره توشیبا پیوست.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار