۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۸
بیم و امید بودجه‌ای بورس تهران

علی سامانی‌فرد، کارشناس بازار سرمایه در برنامه زنگ پایان به بررسی روند فعلی، چشم‌انداز آتی و متغیرهای اثرگذار بر کلیت بورس تهران پرداخت.

فردای اقتصاد: در برنامه زنگ پایان میزبان علی سامانی‌فرد، کارشناس بازار سرمایه بودیم و به بررسی روند فعلی، چشم‌انداز آتی و متغیرهای اثرگذار بر کلیت بورس تهران پرداختیم. وی در این برنامه به بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ و تاثیرگذاری آن بر بازار سرمایه پرداخت و نکاتی را در رابطه با ادامه مسیر حرکت شاخص کل در ماه‌های آینده ارائه داد.
این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با مهم‌ترین ترس بورسی‌ها در این روزها گفت: در حال حاضر دلار بورس تهران در محدوده ۲۸ هزار تومان است که با نرخ اسمی ۴۴ هزار تومان دلار در بازار آزاد و نرخ واقعی ۶۰ هزار تومانی در بخش واقعی اقتصاد، اختلاف قابل توجهی دارد. در بازار سهام نیز تعداد قابل توجهی از نمادها، خود را با نرخ ارز فعلی تطبیق داده‌اند اما در برخی نمادها نیز این اتفاق نیفتاده است. محرک اصلی بازار سرمایه، نرخ ارز است چراکه در مولفه‌های اقتصاد کلان با توجه به حاکمیت اقتصاد دستوری و بی‌برنامه‌گی در مدیریت اقتصادی کشور از منظر بنیادی نمی‌توان انتظار رشد سودآوری واقعی را برای شرکت‌ها داشت و بودجه ۱۴۰۲ نیز این موضوع را تصدیق می‌کند. پس به نظر می‌رسد بورس تهران به اندازه اختلاف نرخ دلار نیما و آزاد افزایش داشته باشد.
علی سامانی‌فرد در رابطه با اهمیت بازار سرمایه برای دولت در بودجه ۱۴۰۲ خاطرنشان کرد: گواه قانع‌کننده‌ای در بودجه ۱۴۰۲ مبنی بر حمایت جدی از بورس وجود ندارد و حمایت‌هایی از قبیل قرار دادن منابع و تخصیص ردیف بودجه برای صندوق تثبیت راهکار عملی برای بهبود بازار سرمایه نیست. ایجاد شفافیت در قوانین و مقررات تجاری، قیمت‌گذاری و تعرفه‌گذاری می‌تواند بهترین راه‌حل برای افزایش پیش‌بینی پذیری و اصلاح بازار سهام است.
او همچنین درباره پیش شرط‌های مهم رسیدن شاخص کل به سقف تاریخی خود تاکید کرد: به نظر می‌رسد در حال حاضر نرخ دلار محرک اصلی صعود شاخص کل است در کنار این پارامتر گزارش‌های مالی مربوط به گروه خودرو با ادامه عرضه‌ها در بورس کالا، نرخ تسعیر در صورت‌های مالی گروه بانکی و افزایش نرخ‌ها در گروه‌های ریالی می‌تواند به حرکت پرقدرت شاخص کمک شایانی کند. از لحاظ تکنیکالی نیز پتانسیل‌های رسیدن شاخص به سقف تاریخی وجود دارد و از لحاظ زمانی به نظر می‌رسد در اوایل تابستان این امر محقق شود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار