۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۳
سیگنال سه متغیر کلان به آینده بورس

سلمان نصیرزاده، کارشناس بازار سرمایه در برنامه زنگ پایان به ترسیم مسیر آینده بورس توسط پارامترهای کلان پرداخت.

فردای اقتصاد: در برنامه زنگ پایان دوشنبه همراه با سلمان نصیرزاده، کارشناس بازار سرمایه، به ترسیم مسیر آینده بورس توسط پارامترهای کلان پرداختیم. نصیرزاده در ابتدا درباره چالش جدید عرضه خودرو در بورس کالا توسط شورای رقابت پرداخت و عنوان کرد که آشفتگی تصمیم‌گیری طی سال‌های گذشته، همواره یکی از اصلی‌ترین دلایل روند نزولی بورس تهران بوده است اما به نظر می‌رسد که عرضه خودرو در بورس کالا اقدامی است که آغاز شده و با وجود دست اندازهای متنوع، در نهایت به سرانجام خواهد رسید.

او در این راستا به تجربه عرضه سیمان در بورس کالا اشاره کرد و گفت: در آن زمان نیز قطعی شدن این موضوع پس از چندین ماه صورت گرفت زیرا در این میان رانت‌های بزرگی شکل می‌گیرد و ذینفعان همواره تلاش‌های برای توقف آن انجام می‌دهند.

نصیرزاده در ادامه با بررسی رابطه بین سود فصلی شرکت‌های بورسی و شاخص کل بورس عنوان کرد: با بررسی روند تاریخی سودآوری شرکت‌ها و نماگر اصلی بازار، پیداست که رشد بورس طی دوره‌های مختلف، در زمان‌هایی رخ داده که بنگاه‌ها با جهش سودآوری همراه بوده‌اند و این موضوع تاثیر مستقیمی بر مسیر بازار می‌گذارد زیرا در ادامه اطمینان از وضعیت عملکرد شرکت‌ها و همچنین نسبت قیمت به سود (P/E) افزایش می‌یابد و سرمایه‌گذاران با قاطعیت بیشتری به خرید سهام می‌پردازند.

این کارشناس در ادامه به بررسی رابطه شاخص کل بورس با فاصله نرخ دلار نیما و آزاد پرداخت و اعتقاد داشت که به صورت تاریخی هر زمان که فاصله این دو نرخ افزایش می‌یابد، به دلیل انتظار فعالان بازار برای رشد نرخ دلار نیما و کاهش این فاصله، بازار سهام با افزایش نماگرهای خود مواجه شده است و این موضوع اکنون که فاصله این دو نرخ به حوالی ۶۰ درصد رسیده است، می‌تواند تکرار شود زیرا متغیرهای متنوع نشان می‌دهند که دولت و بانک مرکزی در شرایط کنونی امکان تثبیت نرخ دلار نیما در قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان را برای مدت طولانی ندارند.

نصیرزاده در ادامه به بررسی رابطه شاخص کل بورس با نرخ سود بدون ریسک طی سال‌های گذشته پرداخت و چند مثال از بورس کشورهایی که از لحاظ اقتصادی، شرایطی مشابه ایران دارند را نیز ارائه کرد. طبق تحلیل این کارشناس، در اقتصادهایی که نرخ تورم بالایی دارند، افزایش نرخ سود بدون ریسک (نرخ بهره)، نمی‌تواند در مسیر کلی و طولانی مدت اثرگذار باشد اما در برخی بازه‌ها که این نرخ به یکباره با جهش بالایی مواجه می‌شود، توقف‌هایی را در مسیر صعودی ایجاد می‌کند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار