۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۰
حذف ایران از بازار نفت و گاز چگونه رقم خورد؟

خاقانی: کشورها در بازار بین‌المللی انرژی به این نتیجه رسیده‌اند که باید دور ایران را خط بکشند و همسایه‌های ایران نیز به این مسیر پیوسته‌اند.

فردای اقتصاد: صنعت نفت و گاز در جهان اکنون با تحولاتی قابل توجه روبرو شده است. برخلاف پیش از ایام کرونا که بازارهای جهانی، نبض اقتصاد دنیا را در دست داشتند، حالا به نظر می‌رسد که کرونا، نظم نوینی به جهان تزریق کرده است. برخی از اندیشمندان اقتصادی معتقدند که اکنون با منطقه‌ای شدن و حتی ملی‌گرایی بیشتر ازسوی کشورها روبرو هستیم و احتمالا این موضوع گسترش بیشتری خواهد یافت.

کشورها منافع خود را بیش از منافع اتحادیه‌های بین‌المللی در نظر خواهند گرفت و بدین ترتیب روابط بین کشورها برای تأمین نیازهای یکدیگر از اهمیت بالاتری برخوردار خواهد شد.

محمود خاقانی، کارشناس بین‌المللی انرژی و مدیرکل پیشین امور خزر و آسیای میانه وزارت نفت ایران در گفت‌وگو با «فردای اقتصاد» با تأکید بر این موضوع، یادآور شد که تقریبا ایران از نظم نوین جهانی جا مانده و در بازارهای انرژی، جایگاهی را به خود اختصاص نمی‌دهد.

او با اشاره به ذخایر بالای نفت و گاز در ایران، می‌گوید در طول‌ دهه‌های اخیر نتوانسته‌ایم این منابع عظیم را مدیریت کنیم و تنها با توزیع رانت و تصمیم‌هایی که هنوز علت آن برای کارشناسان انرژی مشخص نیست، سرمایه‌گذاران خارجی را از صنایع نفت و گاز بیرون راندیم و حالا کشورهای صاحب سرمایه به رقبای ایران رجوع کرده‌اند.

او به عوامل اصلی بحران گاز در ایران نیز اشاره کرده و باتوجه به تجربه حضور در سطح مدیریتی وزارت نفت، به اتفاقاتی اشاره می‌کند که تاکنون کمتر شنیده شده است.

این گفت‌وگو را که حاوی نکات بسیار مهمی در تاریخ صنعت نفت ایران است، بشنوید.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار