۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۱
توصیه مهم برای وقتی مجبورید در هوای آلوده قرار بگیرید

سموم معمولاً از طریق کبد و کلیه‌ها دفع می‌شوند و برای اینکه بدن بتواند ظرفیت سم‌زدایی را افزایش دهد باید مایعات بیشتری دریافت کند.

ایسنا: معاون فنی مرکز بهداشت اصفهان گفت: هوای آلوده سرشار از سمومی است که وقتی از طریق تنفس وارد بدن می‌شود باید بدن ظرفیت سم‌زدایی داشته باشد. سموم معمولاً از طریق کبد و کلیه‌ها دفع می‌شوند و برای اینکه بدن بتواند ظرفیت سم‌زدایی را افزایش دهد باید مایعات بیشتری دریافت کند.

مهرداد زینلیان ، با اشاره به شدت آلودگی هوای اصفهان در روزهای اخیر، اظهار کرد: در روزهایی که هوا آلوده است، به‌ویژه روزهایی که شاخص کیفیت هوا از ۱۵۰ بالاتر می‌رود، کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای قلبی عروقی، تنفسی یا دیابت دارند بیشتر آسیب خواهند دید. همچنین افراد سالخورده، کودکان زیر ۵ سال و زنان باردار در معرض آسیب زیادی قرار دارند، بنابراین مواجهه طولانی‌ مدت با این هوا خطرآفرین است.

وی گفت: در شرایط آلودگی هوای شدید توصیه می شود افراد تاحد امکان از منزل خارج نشوند و یا اگر بنا به‌ضرورت خارج شدند، از ماسک‌های فیلتردار استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه وقتی در شرایط آلودگی هوا اعلام می شود هوا برای عموم ناسالم است، یعنی همه افراد آسیب خواهند دید، افزود: طبیعتاً سلامت افرادی که هیچ بیماری هم ندارند در مواجهه با چنین هوایی که مقادیر قابل‌توجهی گوگرد و فلزات سنگین دارد، به طور مستقیم یا غیرمستقیم تهدید خواهد شد.

معاون فنی مرکز بهداشت اصفهان با تاکید بر توجه به تغذیه سالم در شرایط آلودگی هوا، گفت: در چنین شرایطی، هوای آلوده سرشار از سمومی است که وقتی این سموم از طریق تنفس وارد بدن می‌شود باید بدن ظرفیت سم‌زدایی داشته باشد. سموم معمولاً از طریق کبد و کلیه‌ها دفع می‌شوند و برای اینکه بدن بتواند ظرفیت سم‌زدایی را افزایش دهد باید مایعات بیشتری دریافت کند.

وی اضافه کرد: بیشتر این سموم و متابولیت‌های آن‌ها باید به فرم محلول در آب باشند تا قابلیت سم‌زدایی داشته باشند و بدن باید آن‌ها را  از طریق مایعات دفع کند، به همین جهت مصرف بیشتر مایعات، لبنیات و انواع سوپ‌های آبکی  از جمله سوپ کدو و جو جزو غذاهایی است که در این روزها توصیه می‌شود.

زینلیان با بیان اینکه مصرف غذاهای لطیف با هضم آسان، میوه و سبزیجات باعث افزایش حجم مایعات می‌شود و دفع سموم آسان‌تر اتفاق می‌افتد، توضیح داد: افراد باید از مصرف غذاهای چرب، سرخ‌شده، گوشت  قرمز و گوشت‌های فرآوری شده تاحدامکان خودداری کنند چون این غذاها باعث می‌شود غلظت مواد سمی که به کبد تحمیل می‌شود خارج از تحمل کبد باشد و ظرفیت کبد برای سم‌زدایی کمتر می‌شود. همچنین با رعایت این موارد سلامتی افراد در هوای آلوده کمتر مورد تهدید قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها