۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۱
سیگنال‌های متناقض غرب درباره برجام

ند پرایس: مذاکرات برجام در دستور کار ما نیست. / رابرت مالی: هنوز به دیپلماسی با ایران باور داریم

فردای اقتصاد: سیگنال‌های متناقضی از سوی غرب و به ویژه آمریکا درباره مذاکرات احیای برجام به گوش می‌رسد. در حالی که ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات‌متحده برای چندمین بار این ادعا را مطرح کرد که مذاکرات هسته‌ای در دستور کار آمریکا نیست، رابرت مالی، مسئول میز ایران در وزارت خارجه آمریکا گفت که هنوز به دیپلماسی در قبال ایران اعتقاد داریم. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم با ادعای اینکه از برجام جز «پوسته‌ای» باقی نمانده است افزود که امیدوار است برای انجام گفت‌وگوهای سیاسی با ایران در ماه فوریه به ایران سفر کند.
پیشتر جوزپ بورل، مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا نیز گفته‌بود که برجام نمرده‌است. پیتر استانو، سخنگوی بورل نیز اخیر در گفت‌وگویی تاکید کرد که مذاکرات برجامی با ایران ادامه خواهد یافت.

***

پس از آنکه سه‌شنبه شب، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از سفر به تهران در ماه فوریه خبر داد، محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی دیروز، چهارشنبه گفت: «تعاملات با آژانس برقرار است و برنامه و رایزنی برای تنظیم سفر مدیرکل آژانس به ایران هم در دستور کار قرار دارد و در حال پیگیری آن هستیم.»
به گزارش ایسنا، محمد اسلامی در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست هیات دولت گفت که از نظرما بن‌بستی وجود ندارد و مذاکرات هم برقرار است. او تاکید کرد: «ما نه با آژانس اختلاف داریم و نه در برجام بن بست بوده است. مذاکرات در چارچوب سند ۲۰۱۵ انجام شد، اینکه هر از گاهی از یک جبهه‌ای به جبهه دیگر برای فشار به ایران مهاجرت می‌کنند، دشمنی آنهاست.»
اسلامی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه فکر می‌کنید سفر «گروسی» مشکلات میان ایران و آژانس و نیز در برجام را حل کند؟ خاطرنشان کرد: «سفر ایشان همیشه برقرار بوده است، بازرسان در ایران هستند و رابطه ما با آژانس برقرار است.»
رییس سازمان انرژی اتمی درباره جمع‌بندی مذاکرات احیای برجام با بیان اینکه جمع‌بندی آن انجام شده است گفت که «در این‌باره باید از وزارت خارجه سوال کنید.»
شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چند ماه پیش قطعنامه‌ای به تصویب رساند که تهران را به عدم همکاری با این نهاد بین‌المللی در خصوص یافت شدن «مواد هسته‌ای اعلام‌نشده» در «چندین مکان اعلام‌نشده در ایران» متهم می‌کند.

گروسی: به تهران سفر می‌کنم

سخنان اسلامی پس از آن بیان می‌شود که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سه‌شنبه شب به وقت تهران اعلام کرد که در ماه فوریه به ایران سفر خواهد کرد.
به گزارش ایسنا، روزی بیرچارد، خبرنگار سی‌.بی‌.سی نیوز، به نقل از رافائل گروسی - مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت که توافق هسته‌ای با ایران «به پوسته‌ای خالی» تبدیل شده است.
گروسی ادامه داد: «هیچ‌کس این مرگ (توافق) را اعلام نکرده است اما وظایف انجام نمی‌شوند و تمامی محدودیت‌هایی که در برجام وجود دارند، برای چندین بار نقض شده‌اند.
مدیرکل آژانس اتمی همچنین گفت: «فکر می‌کنم که احتمالا در ماه فوریه برای مسائل مختلف به تهران بروم تا گفت‌وگوهای سیاسی مورد نیاز را انجام دهیم. امیدوارم بتوانیم در این خصوص به پیشرفت برسیم. محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران چند ماه پیش تصریح کرد تهران به سوالات مطرح‌شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ دقیق داده اما آژانس مبنای گزارش‌هایش را اطلاعات دریافتی از دشمنان ایران قرار می‌دهد.
شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چند ماه پیش قطعنامه‌ای به تصویب رساند که تهران را به عدم همکاری با این نهاد بین‌المللی در خصوص یافت شدن «مواد هسته‌ای اعلام‌نشده» در «چندین مکان اعلام‌نشده در ایران» متهم می‌کند.

ادعاهای سخنگوی وزارت خارجه

همزمان سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری ضمن پاسخ به سوالی درباره صادرات نفت ایران، بار دیگر ایران را مقصر بی‌نتیجه ماندن مذاکرات برجامی در وین دانست.
به گزارش ایسنا،‌ ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک‌ نشست خبری در پاسخ به درخواست توضیح بیشتر درباره اظهارات اخیر رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، مبنی بر تلاش آمریکا برای جلوگیری از واردات نفت ایران توسط چین، گفت: «ما به طور منظم و سرسختانه مشغول اجرای تحریم‌های‌مان هستیم که شامل تعاملات منظم و موثر با متحدان و شرکایمان درباره کسانی است که سعی می‌کنند این تحریم‌ها را دور بزنند.
پرایس افزود: «تمرکز اصلی ما در زمینه اجرای تحریم‌های‌مان روی چین متمرکز است که بزرگ‌ترین مشتری نفتی ایران محسوب می‌شود. ما به طور منظم با چین و دیگر کشوها در ارتباطیم تا آن‌ها را از اقداماتی در رابطه با ایران که ممکن است ناقض تحریم‌های آمریکا باشد، بر حذر داریم. ما اقدامات تحریمی را از قبل اعلام نمی‌کنیم اما به رصد صادرات نفت ایران و تعامل با شرکای تجاری آن در زمینه احتمال مواجهه با  تحریم‌های آمریکا ادامه می‌دهیم.»
سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه به تحریم‌های اعمال‌شده بر برخی شرکت‌ها که به ادعای او با «صادرات قاچاقی» نفت ایران مرتبط بوده‌اند، اشاره کرد.
توضیح پرایس درباره اظهارات رابرت مالی، مسئول میز ایران در وزارت خارجه آمریکا در پی این مطرح می‌شود که او در گفت‌وگویی با شبکه بلومبرگ گفت: «آمریکا با تلاش برای به اجرا درآوردن تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران، فشار بر چین را جهت متوقف کردن واردات نفت از ایران افزایش خواهد داد.»
مالی  با ادعای این که «چین مقصد اصلی صادرات قاچاق ایران است» گفت که مذاکرات برای منصرف کردن چین از خریداری نفت ایران «شدت خواهد گرفت.»
او گفت: «آمریکا اقداماتی را که لازم باشد برای جلوگیری از صادرات نفت ایران و ممانعت از خریداری آن توسط دیگر کشورها انجام خواهد داد.»
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران تاکید کرد: «ما هیچ یک از تحریم‌های‌مان را علیه ایران، به‌ویژه در زمین فروش نفت ایران کاهش نداده‌ایم.»
تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران، با خروج دولت پیشین آمریکا از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ و بازگردانده شدن تحریم‌های این کشور علیه ایران، دوباره به اجرا درآمدند.
ند پرایس در بخش دیگری از این نشست خبری بار دیگر تاکید کرد که موضوع احیای توافق هسته‌ای(برجام) در دستور کار دولت بایدن نیست. به گزارش «ایسنا» او در ادامه مدعی شد که در حال حاضر «حمایت از ایرانیان شجاعی که به خیابان آمده و خواستار حقوق همگانی‌شان هستند، محکومیت و مقابله با ارائه کمک‌های امنیتی به روسیه در جنگ اوکراین، آزادی شهروندان آمریکایی که به طور غیرقانونی در ایران زندانی‌ شده‌اند»، در دستور کار واشنگتن قرار دارد.
او بار دیگر با مقصر جلوه دادن ایران در روند احیای برجام در مذاکرات وین گفت: «برجام به دلیل این که ایرانی‌ها مرتبا از بازگشت دوجانبه به پایبندی به برجام رویگردان بوده‌اند، در دستور کار قرار ندارد.»
جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز سوم بهمن ماه  گفته‌بود که توافق هسته ای ایران «نمُرده» اما پیشرفتی در مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز صورت نگرفته است.

هنوز به دیپلماسی با ایران معتقدیم

با این حال، رابرت مالی، رییس میز ایران در وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با بلومبرگ تاکید کرد که « هنوز به دیپلماسی در قبال ایران اعتقاد داریم.»
به گزاش ایرنا، رابرت مالی مذاکره کننده ارشد هسته ای آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در تداوم ادعاهای واشنگتن علیه تهران افزود:«ما هنوز به دیپلماسی اعتقاد داریم، اما از زمانی که ایران در ماه سپتامبر به توافق پشت کرد، تمرکز ما بر مقابله با کشتار شهروندان ایرانی توسط حکومت این کشور و جلوگیری از کمک ایران به روسیه در کشتار مردم اوکراین بوده است.»
این سخنان، مشابه ادعاهایی است که پیتر استانو، سخنگوی جوزپ بورل، مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه در گفت‌وگو با یک رسانه فارسی زبان خارج از ایران مطرح کرد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار