۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۵
انتظار برای رشد بیشتر قیمت نفت

مجموع اخبار و رویدادهای مورد انتظار نشان می‌دهد که باید منتظر تداوم رشد قیمت‌ها در بازار نفت باشیم.

فردای اقتصاد: قیمت نفت روز جمعه برای دومین جلسه متوالی به دلیل رشد اقتصادی قوی‌تر از انتظارات آمریکا، افزایش حاشیه سود پالایشگاه‌ها و امید به بهبود سریع تقاضای چین افزایش یافت.

بهای معاملات آتی برنت با ۱.۱۵ دلار یا ۱.۳ درصد افزایش به ۸۸.۶۲ دلار در هر بشکه رسید. نفت خام آمریکا نیز ۱.۳ درصد معادل ۱.۰۱ دلار افزایش یافت و به ۸۲.۰۲ دلار رسید. هر دو شاخص روز پنجشنبه هم بیش از یک درصد رشد کرده بودند. هرچند هنوز تا پایان معاملات در بازارهای جهانی زمان باقی است اما به نظر می‌رسد نفت برای سمت سومین هفته متوالی رشد قیمت‌ها را ثبت خواهد کرد.

نمایندگان اوپک پلاس هفته آینده برای بررسی سطح تولید نفت خام دیدار می‌کنند. با این حال رویترز به نقل از منابعی از این گروه تولیدکننده نفت اعلام کرده که انتظار می‌رود اوپک پلاس سیاست فعلی تولید را ثابت نگه دارد.

موضوع مهم دیگری که پیش روی بازارهای جهانی از جمله نفت قرار دارد نشست بعدی فدرال رزرو است. فدرال رزرو ایالات متحده در مورد نرخ بهره در نشست ۳۱ ژانویه و ۱ فوریه یعنی سه‌شنبه و چهارشنبه هفته پیش رو در شرایطی تصمیم‌گیری خواهد کرد که تورم این کشور کاهش یافته است و آمار نشان می‌دهد که تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه ماهه چهارم ۲۰۲۲ با سرعتی بیش از حد انتظار ( ۲.۹ درصد) رشد کرده است.

استفان برنوک، تحلیلگر PVM می‌گوید: «مجموعه‌ای مثبت داده‌ها باعث افزایش قیمت نفت شده است.»

بانک جی پی مورگان هم در یادداشتی با اشاره به تعمیر و نگهداری سنگین پالایشگاه‌ها و تعطیلی برخی از آنها، به علاوه ممنوعیت اروپا بر روی محصولات پالایش شده روسیه از ۵ فوریه، نوشت: «ما معتقدیم که افزایش قیمت‌های محصولات پالایشی در راه است موضوعی که قیمت نفت را هم تقویت خواهد کرد.»

اما خبر مثبت دیگر مانند چند هفته اخیر باز هم از چین آمده است. در این کشور، موارد بدخیم کووید-۱۹ نسبت به اوج خود در اوایل ماه جاری ۷۲ درصد و مرگ و میر روزانه در میان بیماران کووید-۱۹ در بیمارستان‌ها  هم ۷۹ درصد از اوج خود کاهش یافته است. این ارقام انتظارات برای عادی‌سازی اقتصاد چین و بهبود تقاضای نفت این کشور به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان را تقویت می‌کند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار