۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۲
عملکرد پاییزه پرچم‌دار الفینی بازار سرمایه

گزارشات فصل پاییز شرکت‌ها منتشر شده است. پتروشیمی مارون پس در این فصل با رشد ۲۵درصدی فروش خود همراه شده است، نشان داد با مدیریت وجوه نقد خود در پی کنترل دوران نابسامان الفینی‌ها است.

فردای اقتصاد: پتروشیمی مارون گزارش‌ عملکرد فصل پاییز خود را منتشر کرد. میزان فروش محصولات این شرکت در سه ماهه منتهی به آذر ۱۴۰۱ با رشد ۲۵درصدی همراه شد تا شاهد افزایش ۲۰درصدی درآمد در فصل پاییز باشد. این پتروشیمی الفینی یکی از بزرگ‌ترین پتروشیمی‌های بازار سرمایه است و با سهم ۲۰.۳ درصدی از کل درآمدهای دلاری الفینی‌های بازار سرمایه پس از پتروشیمی جم، بزرگ‌ترین پتروشیمی الفینی ایران نیز شناخته می‌شود. پتروشیمی مارون در بازار سرمایه نیز با سهم ۳۸ درصدی از ارزش بازار الفینی‌ها بزرگ‌ترین الفینی محسوب می‌شود. حدودا بیش از ۲۷ درصد از محصولات الفینی تولیدی در ایران صادر می‌شود تا اهمیت بازارهای صادراتی برای شرکت‌های این صنعت تا حدودی مهم باشد.

عملکرد پاییزه پرچم‌دار الفینی بازار سرمایه
سهم پتروشیمی‌های الفینی از درآمدهای دلاری این صنعت

محصولات الفینی پتروشیمی بیشترین کاربرد را در ساخت محصولات پلیمری مانند لوله و اتصالات و... دارد. به همین جهت تامین ماده اولیه محصولات پلیمری در صنعت پتروشیمی و بخش الفینی این صنعت همواره از اهمیت بسزایی برخوردار است.

پتروشیمی مارون در این بین به دلیل دریافت ۱۰۰درصد خوراک گازی نسبت به برخی‌ دیگر از الفینی‌ها مانند جم که بخشی از خوراک خود را به صورت مایع دریافت می‌کنند، از مزیت بیشتری برخوردار است. پتروشیمی مارون همچنین تا زمان انتشار گزارش‌های حسابرسی شده نیمسال۱۴۰۱، ۲هزار میلیارد تومان از بدهی ۸هزار میلیاردتومانی خود به شرکت ملی نفت را پرداخت کرده است تا به نوعی با این پرداختی ۱۸درصد از کل بدهی ۱۱هزار میلیارد تومانی خود را تا پایان نیمسال ۱۴۰۱ تسویه کرده باشد.

پتروشیمی مارون در فصل پاییز با استقراض ۳هزار و۵۰۰ میلیارد تومانی، رکورد استقراض خود را در سال‌های اخیر شکست. این موضوع با توجه به سابقه دریافت تسهیلات و استقراض این شرکت در سال‌های اخیر رقم بزرگی محسوب می‌شود؛ به هر حال دریافت تسهیلات برای پتروشیمی‌هایی که کمتر از ظرفیت تولید دارند، می‌تواند مثبت تلقی شود. اما باید به این موضوع هم توجه داشت که به صورت دلاری این حجم از استقراض از کل استقراض این شرکت در زمستان ۱۳۹۶ کمتر است؛ حال باید با بررسی صورت‌های مالی این شرکت تشخیص داد که دلیل این استقراض چه‌ بود.

بررسی عملکرد عملیاتی مارون

پتروشیمی مارون در سه ماهه منتهی به پاییز با افزایش تولید و فروش محصولات همراه شد تا در کنار افزایش نرخی که محصولاتی مانند اتیلن و پلی پروپیلن داشتند تا حدودی خود را از تابستان نامناسبی که الفینی‌ها داشتند، نجات دهد. پتروشیمی مارون در فصل پاییز با فروش ۴۸۶ هزار تن محصول، رشد ۲۵درصدی را نسبت به فصل تابستان تجربه کرد که سهم اتیلن در این بین به عنوان محصول اصلی این شرکت قابل توجه است. قیمت اتیلن در این فصل با افزایش ۷.۲ درصدی همراه شد که البته نسبت به بهار کاهش 11 درصدی داشته است.

عملکرد پاییزه پرچم‌دار الفینی بازار سرمایه
عملکرد عملیاتی پتروشیمی مارون
عملکرد پاییزه پرچم‌دار الفینی بازار سرمایه
سهم شرکت‌های الفینی از کل صنعت در بازار سرمایه

 با نگاهی به روند سودآوری این شرکت در فصل پاییز جهش حاشیه سود این شرکت را نسبت به فصل تابستان از سطوح ۶درصد به بیش از ۳۳درصد را مشاهده می‌کنیم که می‌توان عمده دلیل این اتفاق را اول افزایش نرخ و فروش محصولات و سپس کاهش بهای تمام شده دانست که عمدتا مربوط به محصول اتیلن است؛ چراکه با وجود افزایش ۱۸درصدی تولید، بهای تمام شده اتیلن در فصل پاییز ۳۲درصد کاهش یافته است. این موضوع نکته مهمی‌است تا بتوان به محل استفاده استقراض ۳هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی مارون، با توجه به این‌که همه طرح‌های توسعه شرکت کمتر از یک‌هزار و۵۰۰  میلیارد تومان بودجه نیاز دارند، پی برد.

عملکرد پاییزه پرچم‌دار الفینی بازار سرمایه
روند سودآوری پتروشیمی مارون

نکته مثبت صورت‌مالی پتروشیمی مارون در عملکرد فصل پاییز، دریافت وام ۳هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی است. این شرکت در دوران رکود بازار الفینی‌ها که از فصل تابستان با رشد قابل توجه بهای‌تمام شده محصول یعنی مواد اولیه اعم از یوتیلیتی‌هایی که از شرکت فجر انرژی خلیج فارس تامین می‌کند، مجبور به دریافت این وام شد. این موضوع برای کاهش تحمیل هزینه افزایش نرخ یوتیلیتی‌ها در فصل پاییز به کمک این شرکت آمد تا بتواند دوباره پس از ۳ فصل، حاشیه سود خود را دوباره به بالاتر از ۲۰درصد برساند. اما اگر بخواهیم دریافت وام این شرکت را به صورت دلاری بررسی کنیم، این میزان وام، کمتر از یکی از استقراض‌های شرکت در سال ۱۳۹۶ است. یعنی سالی که شرکت در پی تکمیل پروژه‌های خود و زیرمجموعه‌هایش مانند پتروشیمی بوشهر، سلمان فارسی و... بود. به این ترتیب استقراض ۱۲۶ میلیون دلاری این شرکت در پاییز 1401، را می‌توان به مبحث کاهش اثر افزایش بهای تمام‌شده محصولات بر سودآوری شرکت ارتباط داد.

 

عملکرد پاییزه پرچم‌دار الفینی بازار سرمایه
روند استقراض و بازپرداخت پتروشیمی مارون

عملکرد مارون دوره کم رمقی الفینی‌ها

پتروشیمی مارون با اقدام به‌موقع خود در جهت استقراض برای پوشش بخشی از بهای تمام شده محصولات الفینی در فصولی که الفینی‌ها روزهای خوبی را به علت کاهش حاشیه سود این محصولات تجربه نمی‌کنند، از خطر دو فصل پیاپی حاشیه سود حداقلی در امان ماند و نشان‌داد برای خروج از این دوره نابسامان الفینی‌ها، برنامه‌ای مدون و مشخص در پیش دارد. حال‌باید منتطر ماند فصل پایانی سال ۱۴۰۱ یعنی زمستان، نخست در بازارهای جهانی الفین‌ و سپس در مجموعه‌های الفینی داخل ایران، اعم از مارون، جم، امیرکبیر و ... چگونه‌ پیش خواهد رفت.  

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار