۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۳
سپر محکم بورس در مقابل تهدیدها چیست؟

حمیدرضا ملکوتی‌خواه، کارشناس بازار سرمایه در برنامه زنگ پایان شنبه به بررسی مهم‌ترین تحولات روز بازار سرمایه، متغیرهای تاثیرگذار و چشم‌انداز آتی آن پرداخت.

فردای اقتصاد: در برنامه زنگ پایان شنبه همراه با حمیدرضا ملکوتی‌خواه، کارشناس بازار سرمایه به بررسی مهم‌ترین تحولات روز بازار سرمایه، متغیرهای تاثیرگذار و چشم‌انداز آتی آن پرداختیم. در این برنامه مهم‌ترین دلایل خروج بورس از ریل صعودی بررسی شد و وزن ریسک‌های موجود از قبیل نرخ بهره، تثبیت نرخ دلار نیما و ... در آینده بورس تهران مورد ارزیابی قرار گرفتند.
وی اعتقاد داشت: مهم‌ترین ریسکی که این روزها بازار سهام را تهدید می‌کند، دخالت‌های سیاست‌گذار در این بازار است که موجب ترس سرمایه‌گذاران بورسی شده است. با این وجود با نگاهی به بودجه ۱۴۰۲ و بررسی آن، کسری بودجه پولی ۳۲۰ همتی آن مشهود به نظر می‌رسد که نتیجه‌ای جز افزایش نقدینگی و قیمت تعادلی دلار در اقتصاد ندارد، پس با وجود ریسک‌های سیستماتیک موجود از قبیل نرخ بهره بانکی، افزایش نرخ خوراک صنایع،‌ تثبیت نرخ دلار نیما و ... به نظر می‌رسد موج تورمی سال آینده تمام معادلات را تغییر خواهد داد و این ریسک‌ها تنها در کوتاه مدت بر روند کلی بورس اثرگذار است.
ملکوتی‌خواه در رابطه با شدت گرفتن خروج پول از بازار سرمایه و پشت پرده عدم تمایل ورود سرمایه‌گذاران حتی به صنایعی که چندان تحت فشار ریسک‌ها نیستند، گفت: در حال حاضر با چشم‌انداز تشدید تورم به نظر می‌رسد ریسک افزایش نرخ بهره به شدت بازار سهام را تهدید می‌کند و از طرف دیگر شرایط سیاسی نامناسب که برای بازار سرمایه ریسک است، به فرصتی برای بازارهای موازی جهت جذب نقدینگی تبدیل شده است. توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که به هرحال این روزها چشم سهامداران به گروه خودرو جهت ارزیابی عملکرد سیاست‌گذار دوخته شده است و نوسانات گروه خودرویی به سایر گروه‌ها منتقل می‌شود.
این کارشناس بازار سرمایه در معرفی صنایعی که می‌توانند از ریسک پایین ماندن نرخ دلار نیما در امان بمانند، عنوان کرد: تمام صنایعی که محصولات آن‌ها با تورم قیمت‌گذاری می‌شوند، مصرف داخلی دارند و سهم عمده فروش آن‌ها در بورس کالا است می‌توانند مورد توجه قرار گیرند. در کنار صنایع کوچک و تورم‌محور، گروه خودرو نیز با سروسامان یافتن عرضه‌ها در بورس کالا نیز می‌توانند در شرایط فعلی، بازدهی خوبی را برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آورند. در مقابل صنایع صادرات محور شرایط سختی را در پیش خواهند داشت. البته به نظر می‌رسد کار دولت برای ادامه تثبیت نرخ دلار نیما چندان آسان نیست و این موضوع چندان ادامه‌دار نخواهد بود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار