۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۷
آخرین خبرها از ماجرای سفارت آذربایجان

ماجرای سفارت آذربایجان در کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس بررسی خواهد شد.

 فردای اقتصاد: ماجرای سفارت آذربایجان در کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس بررسی خواهد شد. نه تنها دیروز وحید جلال‌زاده رئیس این کمیسیون ماجرای تعرض به سفارت جمهوری آذربایجان را به شدت محکوم کرد بلکه از پیگیری این پرونده از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی تا دستیابی به نتیجه نهایی خبر داد. جلال زاده در گفت‌وگو با «خانه‌ملت» اعلام کرد که حادثه سفارت جمهوری آذربایجان تا حصول نتیجه در کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس بررسی خواهد شد. او توصیه کرد تا مقامات دو کشور با موضع‌گیری‌های متعهدانه اجازه آسیب به روابط دو کشور را ندهند. در این میان یعقوب رضازاده عضو هیات‌رئیسه کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس هم به ایسنا گفت که کمیسیون امنیت‌ملی مجلس به حمله به سفارت آذربایجان ورود می‌کند. از سوی دیگر محمدرضا میر تاج‌الدینی عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات و عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و آذربایجان هم به «خانه‌ملت» گفت: این حادثه نباید باعث ایجاد اختلاف و بروز مشکلات سیاسی بین دو کشور شود چرا که برخی از کشورها و عناصر به دنبال وارونه جلوه دادن واقعیت تشدید برخی اختلافات در منطقه هستند.

به گفته میرتاج الدینی، جمهوری اسلامی ایران این حادثه را محکوم و آنرا خلاف اصول همسایگی و دیپلماتیک می‌داند اما هیچ برنامه‌ریزی یا اقدام سازمان یافته‌ای برای آن وجود نداشت و همانگونه که اطلاع رسانی شد انگیزه شخصی باعث رقم خوردن چنین اتفاقی شد.

عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و آذربایجان تاکید کرد: روابط ما و همه همسایگان از جمله آذربایجان روابطی دوستانه و بر اساس منافع دو سویه و احترام متقابل است و نباید اجازه داد هیچ کشوری خارج از این چارچوب باعث ایجاد اختلاف شده و نقش منفی در مسیر روابط ایفا کند و دستگاه دیپلماسی دو کشور باید با هوشیاری در مقابل هرگونه اختلاف افکنی ایستادگی کند.

وی با تقدیر از اطلاع رسانی شفاف و سریع در خصوص این حادثه گفت: اطلاع‌رسانی درست و به موقع و حضور مسئولان نظامی سیاسی در صحنه و عیادت از مجروحان موجب شد دشمنان نتوانند تفاسیر غلطی از ماجرا را مطرح و واقعیت را به گونه دیگری نشان دهند. 

از سوی دیگر دو عضو هیات رئیسه مجلس یعنی سید نظام‌الدین موسوی و احمد نادری هم در پیام‌های جداگانه‌ای اعلام نظر کردند.

نظام‌الدین موسوی در توئیتر نوشت: دولت باکو در دام سمپاشی رسانه‌های صهیونیسم نیفتد. سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، حمله مسلحانه باانگیزه شخصی به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران را محکوم کرد و نوشت: حمله مسلحانه فردی با انگیزه شخصی به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران قطعاً محکوم است و مسئولان انتظامی باید موضوع را با دقت و حساسیت پیگیری کنند. مسئولان دولت باکو هم توجه کنند در دام سمپاشی رسانه‌های صهیونیسم نیفتند و با مواضع هیجانی، موجب آسیب بیشتر به روابط دو همسایه نشوند.

همچنین احمد نادری عضو هیأت رئیسه مجلس در توئیتی به موضوع حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، اشاره کرد.

این نماینده تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در توئیتی نوشت: حراست از سفارتخانه‌ها وظیفه ما است و هرگونه قصور باید جبران شود ...مجازات عامل حمله به سفارت ضروری است. حالا که شخصی بودن و شائبه ربودن همسر عامل حمله قطعی شده است، دولت و سفارت باکو باید همکاری لازم را جهت روشن شدن ابعاد موضوع انجام دهد. این موضوع نباید روابط دو همسایه را خصمانه کند.

در این میان محسن پاک آیین سفیر پیشین ایران در باکو هم به ایسنا گفته است که ایران و آذربایجان اجازه ندهند روابط‌شان خدشه‌دار شود. پاک آیین ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های درگذشتگان این حادثه تاکیدکرد که باید مراقبت تحلیل‌های رژیم صهیونیستی در این زمینه باشیم. به گفته وی، این اقدام محکوم است و تمام آن‌هایی که با اصول دیپلماتیک آشنایی دارند این اقدام را محکوم می‌کنند. انتظار می‌رود که دولت‌های دوست ایران و جمهوری آذربایجان این مسئله را با درایت مدیریت کنند و اجازه ندهند روابط خوب دو کشور خدشه‌دار شود.

به نظرم رسانه‌ها نیز باید اجازه دهند تا مقامات رسمی کشور اقدامات رسمی خودشان را انجام دهند و از گمانه‌زنی پرهیز کنند، باید این اتفاق به خوبی مدیریت شود تا به روابط خوب دو کشور آسیبی نرسد.

سفیر سابق کشورمان در باکو درباره تاثیر این حادثه بر روابط ایران و آذربایجان هم اظهارکرد: اختلاف‌های دو کشور ممکن است با گفت‌وگوهای دیپلماتیک کاهش پیدا کند لذا حادثه‌ای که اتفاق افتاده ارتباطی به اختلاف نظرهای ایران و آذربایجان ندارد.

وی اظهار کرد: باید مراقب اخبار رژیم صهیونیستی و پان ترکیست‌ها باشیم، از منابع معتبر و موثق این اخبار را دریافت کنیم. توصیه من این است که هم ایران و هم آذربایجان به اخبار و تحلیل‌های رسانه‌های رژیم صهیونیستی توجهی نکنند.

اتفاقات مربوط به سفارت آذربایجان به سرعت مدیریت شد

در این راستا ایسنا در خبری به نقل از سید رسول موسوی دستیار وزیر خارجه اعلام کرد که اتفاقات مربوط به سفارت آذربایجان به سرعت مدیریت شد

او در توییتر نوشت: «روز جمعه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران، روزی سخت ولی پرموفقیتی داشت. اتفاقی که در سفارت آذربایجان افتاد و هیچ چیز جز انگیزه شخصی پشت آن نبود و می‌توانست برای کشور پر هزینه شود به سرعت مدیریت شد.

سرعت عمل قابل تحسین همه دست اندرکاران از بالاترین سطح تا وزارت خارجه، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران... و صداوسیما تمام ماجرا را روشن کرد.»

تاکید مجدد «امیرعبداللهیان» بر روشن شدن ابعاد حمله به سفارت آذربایجان

در این میان ایرنا در خبری به نقل از وزیر امورخارجه کشورمان اعلام کرد: وزیر امور خارجه ضمن انتقال پیام آیت‌الله رئیسی به همتای آذربایجانی خود گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده‌ همکاری برای روشن شدن ابعاد حادثه است.

امیرعبداللهیان که شامگاه دیشب جمعه در بیمارستان شهدای تجریش بر بالین کارمند سفارت آذربایجان حاضر شده بود پس از عیادت با وی در توییتی نوشت: با حضور در بیمارستان از روند درمانی کارکنان سفارت جمهوری آذربایجان مطلع شدم.

وزیر امور خارجه افزود: همچنین در تماس تلفنی با همکارم جیحون بایراموف پیام تسلیت آیت‌الله رئیسی را منتقل کردم.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران آماده‌ همکاری برای روشن شدن ابعاد حادثه است.

وی عنوان کرد: به دولت و ملت برادر و همسایه، این حادثه تلخ را تسلیت می‌گویم.

صبح روز گذشته (جمعه) شخصی به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران حمله کرد که منجر به کشته شدن یکی از اعضای سفارت و زخمی شدن دو نفر دیگر گردید.

باکو: برای انتقال جسد کارمند سفارت‌مان، هواپیمایی به تهران می‌فرستیم

به گزارش«فردای اقتصاد»، ایسنا در خبری به نقل از خبرگزاری ترند، و از زبان «آیخان حاجی‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد که برای انتقال جسد یکی از کارمندان سفارت‌ این کشور در تهران که در جریان حمله مسلحانه روز جمعه جانش را از دست داد و برای انتقال دیگر کارمندان سفارت به آذربایجان، هواپیمایی به تهران می‌فرستد.

قرار است دولت آذربایجان برای انتقال جسد «شهید» اُرخان عسگروف، کارمندی که جان خود را در حمله مسلحانه روز جمعه به سفارت جمهوری‌ آذربایجان در تهران از دست داد، هواپیمایی به تهران بفرستد. این هواپیما همچنین کارمندان سفارت‌ و اعضای خانواده‌شان را به آذربایجان منتقل خواهد کرد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار