۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۹
فرضیه بحران‌سازی در بورس حقیقت دارد؟

حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه در برنامه شمارش معکوس دوشنبه به بررسی دلایل ریزش اخیر قیمت‌ها در بازار سهام پرداخت.

فردای اقتصاد: در برنامه شمارش معکوس دوشنبه همراه با حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه به بررسی احتمال بحران‌سازی در بورس تهران پرداختیم. میرمعینی در ابتدای سخنان خود و در پاسخ به این سوال که آیا ریزش‌های اخیر بورس تهران عمدی بوده است یا خیر عنوان کرد که با توجه به مدارک موجود، نمی‌توان این موضوع را تایید یا رد کرد اما شرایطی که طی چند وقت اخیر رخ داد، نشان می‌دهد که رفتار بورس تهران به اتفاقات اخیر امری کاملا طبیعی است و در زمانی که اقتصاد کشور در اوج ناهماهنگی و عدم ثبات در سیاستگذاری خود قرار دارد، نمی‌توان انتظار داشت که بازار سرمایه روزهای باثباتی را طی کند.

وی با انتقاد از عملکرد دولت جدید اظهار کرد: نام این دولت را باید دولت مصرف‌کننده گذاشت زیرا تمامی اقداماتی که از سمت آن صورت می‌گیرد، صرفا در جهت کسب درآمد برای امرار معاش و هزینه‌های جاری آن است و تاکنون هیچگونه ارزش‌آفرینی از طرف آن دیده نشده است.

او در ادامه به بررسی شرایط بازار سهام پرداخت و عنوان کرد: با شرایطی که در نرخ ارز ایجاد شده و با این چشم‌انداز که دولت توانایی کنترل آن را در بلندمدت ندارد، می‌توان طی ماه‌های آینده تاثیر این موضوع را در صورت‌های مالی شرکت‌ها مشاهده کرد که به ارزندگی بیشتر سهام شرکت‌ها خواهد پرداخت هرچند که ممکن است در کوتاه‌مدت شاهد نوسانات منفی باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: نگاه دیگری در بین کارشناسان وجود دارد که رشد نرخ ارز می‌تواند به بهبود ارزش جایگزینی شرکت‌ها منجر شود و به تبع آن رشد قیمت سهام رخ دهد اما باید توجه کرد که کشور در حال حاضر با چشم‌انداز بسیار مهمی از وضعیت سیاسی و سیاستگذاری اقتصادی خود روبروست که اجازه چنین تحلیلی را از کارشناسان سلب می‌کند.

او در نهایت در پاسخ به این سوال که آیا واقعا حقیقی‌ها با کشیدن رنج منفی در بازار منجر به کاهش قیمت‌ها می‌شوند در تا کف‌های قیمتی خرید خود را انجام دهند، عنوان کرد: شواهد موجود و نگاهی به روند معاملات طی روزهای گذشته نشان می‌دهد که در بازار این روزها، حقیقی‌ها بیشتر فروشنده هستند و طی سه روز خروج پول 5هزار میلیارد تومانی داشته‌اند درحالی که حقوقی‌ها اغلب در سمت خریدار ظاهر شده‌اند. بنابراین می‌توان این فرضیه را رد کرد هرچند که حمایت‌های مناسبی نیز از سمت آن‌ها در شرایط سخت بازار دیده نمی‌شود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار