۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۳
خلاصه کتاب «۹۰ روز نخست»

فردای اقتصاد: ۹۰ روز نخست هر انتقال شغلی - چه ارتقاء شغلی باشد، چه مشغول شدن در یک شغل جدید یا شروع یک کار جانبی - بسیار مهم است و می‌تواند تعیین کند که آیا در نقش جدید موفق می‌شوید یا شکست خواهید خورد.

در کتاب پرفروش «۹۰ روز نخست: استراتژی‌های اثبات شده برای رسیدن به سرعت سریعتر و هوشمندتر»، نوشته مایکل واتکینز، تلاش شده است استراتژی‌های حیاتی موفقیت برای رهبران جدید در تمام سطوح ارائه ‌شود. در خلاصه پیش‌رو از این کتاب، مروری بر استراتژی‌های اثبات شده برای کوتاه کردن منحنی یادگیری شما و ایجاد شتاب در ۹۰ روز نخست هر نقش مدیریتی جدید ارائه می‌شود. اگر این رویکرد در سطح سازمان اعمال شود، تأثیر آن چند برابر خواهد شد.

یک چرخه خوب‌ را در ۹۰ روز نخست شروع کنید

هر بار که یک رهبر سطح متوسط استخدام می‌شود یا ارتقا می‌یابد، تقریباً ۶.۲ ماه طول می‌کشد تا او سرعت خود را افزایش دهد و ارزش خالص مثبت خود را ارائه کند. در هر انتقال، هدف غایی رسیدن به نقطه سربه سر در حداقل زمان است، یعنی سهم مشارکت فرد استخدام‌شده، با سرمایه‌گذاری شرکت بر او برابری کند. با اعمال این چارچوب ۹۰ روزه، می‌توانید تا ۴۰ درصد سریعتر به این نقطه سربه سر برسید.

اجتناب از تله‌های انتقال

متأسفانه، احتمال اینکه این رهبران در دام چندین تله بیفتند زیاد است، اتفاقی که منجر به یک سری تصمیمات بد، از دست دادن اعتبار و غریبه‌شدن با متحدان بالقوه‌شان می‌شود. به طور خاص، مدیران تمایل دارند فرض کنند که عوامل موفقیت گذشته در نقش جدیدشان موثر خواهند بود، به نتیجه‌گیری‌های از پیش تعیین شده/پیش از موعد می‌پردازند و عجله می‌کنند تا قبل از تعیین انتظارات روشن و یادگیری فرهنگ، روابط و کانال‌های اطلاعات در محیط جدید، اقدام کنند. آنها در نهایت وقت/انرژی خود را برای چیزهای اشتباه تلف می‌کنند، به اعتبار خود آسیب می‌زنند و متحدان بالقوه را از خود دور می‌کنند. بدون بینش و پشتیبانی مناسب، یک چرخه معیوب ایجاد می‌شود، زیرا آنها مدام تلاش بیهوده می‌کنند و زمان/انرژی بیشتری را هدر می‌دهند.

برای مقابله با تله‌های انتقال فوق‌الذکر، واتکینز در کتاب خود ۱۰ استراتژی یا اصل کلیدی را شرح می‌دهد:

استراتژی‌هایی برای تسریع روند انتقال

۱. از قبل آماده شوید

قبل از انتقال، استراحت کنید تا خود را آماده کنید. در حالت ایده‌آل، زمانی که برای یک نقش جدید در نظر گرفته می‌شوید، آماده‌سازی خود را شروع کنید. در این کتاب می‌توانید جزئیات بیشتری در مورد (i) چالش‌ها و الزامات آماده شدن برای زمانی که به یک نقش بزرگتر ارتقا پیدا می‌کنید یا به یک شرکت جدید ملحق می‌شوید، و (ii) چگونگی آماده‌سازی خود برای انتقال بخوانید. بدون آمادگی وارد نشوید.

۲. سرعت یادگیری خود را افزایش دهید

تصور نکنید که می‌دانید چه چیزی لازم است، عجله کنید و راه‌حل‌ها/سیستم‌هایی را که با آن‌ها آشنا هستید به کار ببرید. آنچه را که باید در مورد نقش جدید بیاموزید تعریف کنید و زود در آن زمینه‌ها سرعت بگیرید. در این کتاب در مورد (i) نحوه تنظیم یک دستور کار یادگیری، (ii) زمینه‌های کلیدی که باید به آنها توجه کنید و (iii) سایر نکات یادگیری به عنوان مثال، پرسش‌ها، منابع و ساختار یادگیری که باید در نظر گرفته شود، به نکات جالبی اشاره شده است.

۳. استراتژی خود را متناسب با نقش/موقعیت خود تنظیم کنید

تصور نکنید که آنچه قبلاً برای شما کار می‌کرد، برای نقش جدید شما نیز مؤثر خواهد بود. نقش‌ها/ موقعیت‌های مختلف، استراتژی‌های متفاوتی را می‌طلبد. وضعیت را به درستی ارزیابی کنید تا برنامه درستی تهیه کنید. در نسخه کامل کتاب به این نکات اشاره شده است: (i) مدل STARS (راه‌اندازی، چرخش، رشد شتابان، همسویی مجدد، و موفقیت پایدار) و (ii) چگونه از آن برای در نظر گرفتن گزینه‌های استراتژیک برای مجموعه STARS که میراث‌دار آن شده‌اید، استفاده کنید.

۴. درباره موفقیت مذاکره کنید و انتظارات را مدیریت کنید

رابطه شما با رئیس جدیدتان برای موفقیت شما حیاتی است. ۱۰۰٪ مسئولیت ایجاد یک رابطه کاری سالم با رئیس خود را بر عهده بگیرید و انتظارات روشن و واقع‌بینانه را در مورد اهداف، مأموریت و منابع خود تعیین کنید. علاوه بر این، دریابید که آیا ذینفعان دیگری وجود دارند که می‌توانند بر ارزیابی و پاداش شما تأثیر بگذارند. در این بخش از کتاب، به جزئیات بیشتری در مورد ۵ حوزه کلیدی که باید در بحث‌های خود با رئیس و گزارش‌های مستقیم خود به او بگنجانید، اشاره شده است.

۵.  پیروزی‌های زودهنگام را به دست آورید

اگر نتوانید در طول انتقال خود شتاب ایجاد کنید، نتیجه گرفتن در ماه‌ها/سال‌های بعدی بسیار سخت خواهد بود. سعی کنید در ۹۰ روز نخست فعالیت خود پیروزی‌های اولیه‌ای بدست آورید. نکات بیشتری در مورد (i) انواع ابتکارات برای تمرکز و (ii) رویکرد مرحله‌ای که می‌توانید برای بدست آوردن موفقیت‌های سریع اتخاذ کنید را در این بخش از کتاب خواهید یافت.

۶.  همسو کنید

هرچه به عنوان یک رهبر ارشدتر باشید، باید بتوانید اجزای مختلف سازمان (مانند استراتژی، ساختار، فرآیندها و منابع) را درک و همسو و هم‌تراز کنید. در طول ۹۰ روز نخست، بر شناسایی ناهماهنگی‌های احتمالی و ایجاد یک برنامه اولیه برای رفع آنها تمرکز کنید. در عمل عجله نکنید. می‌توانید در این بخش از کتاب نکاتی در مورد زمینه‌های هم‌ترازی و گام‌هایی که باید در این راستا بردارید را مطالعه کنید.

۷.  تیم خود را بسازید

اعضای تیم‌تان برای موفقیت شما حیاتی هستند. چه میراث‌دار یک تیم موجود باشید چه در حال ساخت یک تیم جدید باشید، باید هر یک از اعضای تیم خود را ارزیابی، هماهنگ و بسیج کنید. نکات بیشتر در مورد هر یک از این ۳ حوزه را در این بخش از کتاب می‌توانید مطالعه کنید.

۸.  متحدانی ایجاد کنید

برای خود سرمایه روابط ایجاد کنید و متحدانی را در داخل و خارج پرورش دهید، از جمله کسانی که در داخل و خارج از خط گزارش‌دهی شما هستند. در این بخش از کتاب به معنای ترسیم اهداف/چشم‌انداز اثرگذاری شما و توسعه استراتژی‌های اثرگذاری شما اشاره شده است.

۹.  خودتان را مدیریت کنید

یک گذار و انتقال شغلی می‌تواند طاقت فرسا باشد زیرا شما درگیر لزوم ارائه نتایج در میانه نااطمینانی و کمبود دانش هستید. شما باید بین توصیه‌های دیگران و قضاوت خود و بین خواسته‌های نقش جدید و خانواده خود تعادل برقرار کنید. این کتاب شامل ۳ راهکار است که می‌توانید از آنها برای بهبود مدیریت خود در طول انتقال استفاده کنید.

۱۰.  به همه شتاب دهید

در سطح فردی، یک انتقال ناموفق به حرفه شما آسیب می‌زند. در سطح سازمانی، هر انتقال ناموفق به هزینه‌های واقعی تبدیل می‌شود – از عملکرد ضعیف کارکنان جوان تا اشتباهات استراتژیک مهلک توسط یک رهبر ارشد. اگر سازمان شما بتواند هر انتقال را ۱۰ تا ۴۰ درصد سرعت بخشد، بازگشت سرمایه را تصور کنید. در این بخش از کتاب، نحوه‌ی چگونگی (i) شناسایی انتقال‌های کلیدی و (ii) بهبود سیستم‌های انتقال فعلی را توضیح خواهیم داد.

سایر جزئیات در کتاب "۹۰ روز نخست"

این کتاب همچنین برای هر یک از ۱۰ استراتژی خلاصه شده در بالا، شامل (۱) یک مثال کوتاه برای نشان دادن چالش‌های انتقال مرتبط، (۲) فهرستی از پرسش‌ها برای کمک به شما در اعمال ایده‌ها در انتقال خود، و (۳) ابزارهای مختلف، ارزیابی‌ها و چک لیست‌هاست.

تلخیص و ترجمه: شادی آذری حمیدیان

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار