۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۲
مخالفت جو بایدن با تحویل F-۱۶ به اوکراین

سران کشورهای غربی بر سر تحویل جنگنده‌ به اوکراین و نوسازی نیروهای هوایی این کشور اختلاف نظر دارند.

فردای اقتصاد: با وجود درخواست‌های مجدد مقامات اوکراینی برای پشتیبانی هوایی، جو بایدن، رئیس جمهوری امریکا صراحتا به خبرنگاران گفت که قصد ندارد جنگنده اف-۱۶ در اختیار اوکراین بگذارد. این در شرایطی است که امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه، ارسال جنگنده‌های ساخت این کشور به اوکراین را منتفی ندانسته‌است.
به گزارش دویچه‌وله، موضع جو بایدن در شرایطی اتخاذ می‌شود که هفته گذشته برخی مقام‌های آمریکایی، از جمله معاون شورای امنیت ملی این کشور اعلام کرده بودند ایالات‌متحده ارسال هیچ «سامانه خاص» تسلیحاتی به اوکراین را به طور اصولی رد نمی‌کند. پس از موافقت برخی کشورهای غربی با ارسال تانک‌های تهاجمی پیشرفته به اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری این کشور و شماری از مقام‌های ارشد آن خواستار دریافت هواپیماهای جنگنده شده‌اند.
به گزارش بی‌.سی‌سی، این در حالی است که اوکراین تاکید دارد برای به دست گرفتن کنترل آسمان، نیاز به بازسازی نیروهای هوایی خود دارد و نمی‌تواند با یگان جت‌های روسی باقی مانده از دوران شوروی سابق، مقابل نیروی هوایی روسیه بایستد.
مخالفت آمریکا با این درخواست اوکراین، همسو با سیاست آلمان است که روز گذشته صدراعظم از خودداری کشورش برای تحویل جنگنده به اوکراین گفته بود.
اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، علت مخالفتش با این کار را پرهیز از شدت بخشیدن به جنگ اوکراین و احتمال رویارویی مستقیم میان روسیه و ناتو عنوان کرد.
اوکراین گفته است که برای کنترل حریم هوایی خود در جنگ جاری خود با روسیه به این جت‌ها نیاز دارد.
جنگنده اف-۱۶ به طور گسترده‌ای یکی از قابل اعتمادترین جت‌های جنگنده جهان محسوب می‌شود که کشورهایی مانند بلژیک و پاکستان از آن استفاده می‌کنند.
جنگنده اف-۱۶ به نسبت جت‌های جنگی دوران شوروی جهش قابل توجهی در ادوات نظامی اوکراین به شمار می‌آید.
جت‌های فعلی اوکراین مربوط به دوران قبل از اعلام استقلال این کشور از اتحاد جماهیر شوروی است و بیش از ۳۰ سال پیش ساخته شده بودند.
بایدن بارها درخواست های اوکراین برای در اختیار قرار دادن جت‌های جنگنده اف-۱۶ را رد کرده است و در عوض بر ارائه پشتیبانی نظامی در مناطق دیگر متمرکز شده است.
آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که ۳۱ تانک آبرامز به کی‌یف خواهد داد و بریتانیا و آلمان نیز اعلام کردند حمایت‌های مشابهی پیش می‌گیرند.
آندری ملنیک، معاون وزیر امور خارجه اوکراین، از این اعلامیه استقبال کرد اما از متحدانش خواست تا «ائتلافی برای جت‌های جنگنده» ایجاد کنند و جت‌های یوروفایتر و جنگنده‌های فرانسوی و سوئدی را در اختیار اوکراین قرار دهند.
صدراعظم آلمان روز یکشنبه در مصاحبه‌ای گفت که در حالی که برلین به تازگی متعهد به ارسال لئوپارد ۲ شده بودند بحث در مورد ارسال کمک‌های نظامی دیگر به اوکراین، «بیهوده به نظر می‌رسد.»
اولاف شولتز همچنین تاکید کرد که ائتلاف نظامی ناتو با روسیه در جنگ نیست و «اجازه تشدید تنش را نخواهد داد.»
اولاف شولتز، چهارشنبه گذشته در سخنرانی در پارلمان فدرال (بوندس‌تاگ) اعلام کرد برلین در مرحله نخست ۱۴ تانک لئوپارد۲ در اختیار اوکراین قرار می‌دهد و برای تحویل این تانک‌ها از دیگر کشورهای اروپایی هم مجوز صادر می‌کند.
منتقدان ارسال تسلیحات سنگین، مانند تانک‌های تهاجمی به اوکراین هشدار می‌دهند که آلمان با این کار به یکی از طرف‌های جنگ تبدیل می‌شود اما کارشناسان حقوق بین‌الملل این ادعا رانادرست می‌دانند.
آلمان پیش از این، تحویل تانک‌های تهاجمی به اوکراین را مستلزم اقدام هماهنگ کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، به‌ویژه ایالات متحده عنوان کرده بود.
همزمان با تصمیم آلمان درباره ارسال تانک‌های لئوپارد به اوکراین دولت جو بایدن هم برای ارسال تانک‌های تهاجمی مدل "آبرامز" به این کشور اعلام آمادگی کرد. بریتانیا نیز خبر داده که تعدادی تانک پیشرفته "چلنجر"در اختیار کی‌یف قرار می‌دهد.
مسکو ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) را به تجاوز نیابتی متهم کرده‌است و اعضای ائتلاف، از جمله ایالات متحده و آلمان، تمایلی به ارسال کمک‌های نظامی که می‌تواند منجر به تشدید درگیری شود، ندارند.
امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز دوشنبه گفت که اگرچه در مورد حمایت از اوکراین تردیدی ندارد، اما نباید اوضاع را بیشتر شعله‌ور کند و توانایی فرانسه برای دفاع از خود را محدود کند. مکرون درباره ارسال جنگنده‌ها به اوکراین به خبرنگاران گفت به طور اصولی هیچ اقدامی در این زمینه ممنوع نیست.
به گزارش خبرگزاری آلمان، امانوئل مکرون در عین حال نسبت به بالا گرفتن تنش‌ها درجنگ اوکراین هشدار داد و تاکید کرد که برای ارسال جنگنده‌های فرانسوی به این کشور «ملاحظات» مختلفی باید مدنظر قرار گیرد.
به گفته مکرون، اوکراین ابتدا باید برای دریافت جنگنده درخواست رسمی ارائه کند. او افزود این تسلیحات همچنین «نباید تشدیدکننده بحران باشند، برای حمله به اهدافی در خاک روسیه استفاده نشوند و صرفا بنیه دفاعی نیروهای اوکراینی را تقویت کنند.»
مکرون افزون بر این تصریح کرد که ارسال هیچ تسلیحاتی به اوکراین نباید به تضعیف توان نظامی ارتش فرانسه منجر شود. این ملاحظه‌ای است که در دولت آلمان هم مورد توجه قرار دارد.
سایر کشورهای اتحادیه اروپا از جمله هلند هنوز پاسخ قطعی در مورد ارسال جت‌های جنگنده نداده‌اند.
مارک روته، نخست‌وزیر هلند روز دوشنبه و پس از ملاقات با مکرون ضمن موافقت با پیش‌شرط‌های او گفت که اوکراین هنوز تقاضایی برای دریافت جنگنده ارائه نکرده و آمستردام آماده بررسی چنین تقاضائی است.
برخلاف سران فرانسه و هلند، صدراعظم آلمان در سخنرانی هفته گذشته در بوندس‌تاگ و هم در سفر اخیر به سه کشور آمریکای لاتین مخالفت برلین با ارسال جنگنده به اوکراین را تکرار کرد و نسبت به "رقابت مداوم برای پیشی گرفتن" در زمینه تحویل تسلیحات پیشرفته به کی‌یف هشدار داد.
لهستان نیز اعلام کرده‌است که برای تامین جت‌های جنگنده با ناتو هماهنگ می‌شود.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار