۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۱
تناقض مسکنی دو مرجع آماری

تورم، متوسط قیمت و حجم معاملات مسکن اعلامی تهران توسط بانک مرکزی و مرکز آمار اختلاف چشمگیری دارد.

فردای اقتصاد: بانک مرکزی هم با یک روز فاصله از مرکز آمار ایران گزارش تحولات بازار مسکن تهران را منتشر کرد. طبق این گزارش در تیرماه متوسط قیمت خانه‌های معامله شده در پایتخت با رشد ۵.۸ درصدی به متر مربعی ۴۱.۷ میلیون تومان رسیده است. این در حالی است که دیروز مرکز آمار ایران تورم مسکن در تیرماه را ۸.۳ درصد و متوسط قیمت خانه‌های معامله شده را متری حدود ۴۵ میلیون تومان اعلام کرده بود.

به نظر می‌رسد علت اصلی اختلاف متوسط قیمت اعلامی توسط بانک مرکزی و مرکز آمار، در روش احتساب باشد. مرکز آمار برای میانگین‌گیری از روش میانگین وزنی استفاده می‌کند. به این صورت که مجموع ارزش معاملات خانه‌های فروخته شده را بر مجموع متراژ آن‌ها تقسیم می‌کند. اما در روش حسابی که بانک مرکزی از آن استفاده می‌کند از قیمت هر متر مربع خانه‌های معامله شده میانگین گرفته می‌شود. به نظر می‌رسد روش وزنی منطقی‌تر و به واقعیت نزدیک‌تر است.

دومین تفاوت تورم اعلامی توسط این دو نهاد آماری است. بانک مرکزی تغییرات متوسط قیمت را اعلام می‌کند اما مرکز آمار ایران برای ساخت شاخص از روش هدانیک استفاده می‌کند. در این روش اثر تغییر جنس معاملات مثل سن خانه‌های معامله شده و تعداد معاملات حذف می‌شود. به این ترتیب از منظر تورمی هم به نظر می‌رسد روش مرکز آمار معتبرتر باشد.

همچنین طبق گزارش بانک مرکزی تعداد معاملات مسکن در پایتخت طی ماه گذشته با افت حدودا ۲۵ درصدی به حدود ۱۰ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی رسیده است. این در حالی است که مرکز آمار ایران تعداد خانه‌های معامله شده در ماه گذشته را حدود ۸۷۰۰ واحد اعلام کرده بود. به این ترتیب سومین اختلاف آماری در خصوص مسکن تهران تعداد معاملات است. در این اختلاف مشخص نیست که آمار کدام نهاد به واقعیت نزدیک‌تر است.

با توجه به گزارش بانک مرکزی در ماه گذشته شاخص تورم اجاره‌بهای مسکن در تهران رشد ۴.۵ درصدی را ثبت کرده است. بااین رشد تورم نقطه‌ای مسکن در پایتخت به ۵۲ درصد رسیده است که اندکی از تورم عمومی ۵۴ درصدی کمتر است.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha