۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
تحریم‌های جدید علیه ایران

آمریکا، اتحادیه اروپا و استرالیا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کردند. اغلب این تحریم‌ها در حوزه هوایی است.

🔹بورس تهران روز سه‌شنبه را در مدار صعودی به پایان رساند و شاهد رشد نماگرهای اصلی بازار سهام بودیم. شاخص کل با رشد ۱۶،۸۷۳ واحدی (معادل ۱.۱ درصد) عدد یک میلیون و ۵۵۶ هزار واحدی را ثبت کرد. شاخص کل هم‌وزن که نماینده سهام کوچکتر بازار است، نیز شرایط مشابهی داشت و با رشد ۱.۳۳ درصدی همراه شد. 

🔹ارزش معاملات خرد سهام در روز کاری گذشته در کانال ۶ هزار میلیارد تومانی قرار داشت و در نهایت عدد ۶،۵۲۲ میلیارد تومانی را به ثبت رساند. در بین صنایع بانکی‌ها، خودرو و قطعات و املاک و مستغلات و در بین نمادها پالایش، خودرو و خاور بیشترین ارزش معاملات را داشتند. 

🔹در روز گذشته، شاهد ادامه خروج پول  اشخاص حقیقی از بازار سهام بودیم و حدود ۱۳۲ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقیقی به حقوقی در بازار اتفاق افتاد و مقداری از شتاب خروج پول کاسته شد. بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای غدانه و حآفرین بود. حقوقی‌ها هم بیشترین خالص خرید را در نمادهای وسالت و شپنا داشتند.

🔹سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه از تعیین سهم صندوق توسعه ملی از محل صادرات نفت خام و میعانات گازی و خالص صادرات گاز خبر داد.  به موجب آن ۴۰ درصد سهم وزارت نفت، ۱۴/۵ درصد سهم مناطق نفت‌خیز و کمتر توسعه‌یافته، ۳ درصد و ۴۲.۵ درصد هم برای بودجه عمومی تا سقف ۶۰۳ هزار میلیارد است.

🔹عشقی: طی سال‌های اخیر نرخ انرژی روند صعودی داشته، اما کماکان ذهنیت اشتباهی مبنی بر وجود " انرژی ارزان" شنیده شده و مقایسه‌های اشتباهی نیز در این زمینه صورت می‌پذیرد.

🔹پس از حذف دلار توافقی و ثبت نرخ‌ صرافی‌ها از طریق قیمت بازار متشکل ارزی، نرخ‌های غیررسمی دلار تقریبا حذف شده و امروز نرخ صرافی به‌عنوان نرخ ارز لحاظ می‌شود و کانال‌های تلگرامی امکان نرخ‌گذاری‌های کاذب با توجه به حذف بازار غیررسمی ارز ندارند.

🔹وزیر اقتصاد: مصوبه مولدسازی دارایی دولت، سرمایه راکد دولت را به سرمایه‌گذاری جدید تبدیل و به رفع عقب افتادگی پروژه‌های عمرانی کمک می‌کند. 

🔹براساس مذاکرات وزارت صمت با سازمان بورس برای حل مشکل عرضه خودروهای وارداتی در بورس، احتمالا ظرف دو هفته آینده خودروهای چانگان وارداتی در بورس کالا عرضه شوند. 

🔹ششمین روز از مرحله دوم عرضه گسترده ربع سکه بهار آزادی در بورس کالا، تعداد ۱۰ هزار و ۱۴۷ قطعه ربع سکه بهار آزادی تا قیمت ۸ میلیون و ۳۴۰ هزار تومان به متقاضیان فروخته شد.

🔹وزیر نفت: صادرات گاز ال پی جی نسبت به دولت قبل ۵۰ درصد رشد داشته است. 

🔹معاون وزیر راه و شهرسازی:  قیمت واحدهای واقع در بلوک‌های ۶ تا ۷ طبقه نهضت ملی مسکن، در حال حاضر متری شش تا هفت میلیون تومان است.

🔹رئیس‌جمهوری در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم: امروز شرایط کشور کاملاً متفاوت شده، به نحوی که در زمان تحویل دولت، تورم قریب به ۶۰ درصد بود و امروز با ۲۰ درصد کاهش حدود ۴۰ درصد شده است.

🔹رئیس سازمان برنامه و بودجه: نمایندگان مجلس قول داده اند که برای کمک به دولت، سقف بودجه سال آینده را افزایش ندهند.

🔹وزیر خارجه آمریکا مدعی شد: با اسرائیل جهت مقابله با "رفتارهای بی‌ثبات‌کننده ایران" همکاری می‌کنیم. تعمیق روابط ایران با مسکو و تبادل تسلیحات میان این دو از دلایلی است که لزوم مسأله ارائه حمایت به تمامی اوکراینی‌ها را با اسرائیل مطرح کردیم.

🔹یکی از نمایندگان مجلس طرح سوال از رئیس‌جمهور را در ۶ محور تهیه کرده است. طرح سوال از ابراهیم رئیسی ۶ محور دارد که از جمله آن می‌توان به "نابسامانی‌های اخیر ارزی" و "عدم اجرای قانون تخصیص کالابرگ الکترونیک پس از تغییر شیوه پرداخت ارز ترجیحی" که اثرات تورمی جبران ناپذیری بر بازار داشته است، اشاره کرد.

🔹اتحادیه اروپا شرکت «صنایع هواپیماسازی ایران» را تحریم کرد.

🔹وزارت بازرگانی آمریکا علیه ۷ نهاد صنعت هوای ایرانی، محدودیت‌های صادراتی جدید وضع کرد.

🔹استرالیا ۱۷ شخص و نهاد ایرانی را تحریم کرد.

🔹وزیر امور خارجه انگلیس: ایران به "طرز خیره‌کننده‌ای" از این فرصت استفاده نکرد.

🔹اولیانوف:‌ شانس برای احیای برجام وجود دارد. در عین حال، زمان زیادی برای این امر لازم نیست.

🔹عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: قطر واسطه بین آمریکا و غرب با ایران است/ مذاکرات بین طرفین ادامه دارد.

🔹جمهوری آذربایجان از شهروندان خود خواست به ایران سفر نکنند. منابع وزارت کشور جمهوری آذربایجان مدعی‌اند که تاکنون ۷ نفر طی عملیات پلیس بازداشت و تحویل دادگاه شده‌اند.

📍اسپرسو بورسان ساعت ۸ صبح هر روز خلاصه‌ای از مهمترین اخباری که پیش از شروع معاملات بازارها لازم است بدانید، در اختیار شما قرار می‌دهد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار