۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵
هشدار مهم بورس به سیاست‌گذار

مهدی رباطی، کارشناس مالی و اقتصادی در برنامه شمارش معکوس چهارشنبه به بررسی راهکارهای پیشگیری از بحران‌های بورس پرداخت.

فردای اقتصاد: در برنامه شمارش معکوس چهارشنبه همراه با مهدی رباطی، کارشناس مالی و اقتصادی، به بررسی راهکارهای پیشگیری از بحران‌های بورس پرداختیم. رباطی در ابتدای صحبت‌های خود به دلیل ایجاد چنین واکنش‌هایی از سمت بورس پرداخت و عنوان کرد که از سال ۹۹ تاکنون افراد بسیار زیادی با سرمایه‌گذاری در بورس تهران آشنا شده‌ و حجم بیشتری از عموم مردم از آگاهی بیشتری در حوزه اقتصاد و مباحث مالی برخوردار شده‌اند.

وی افزود در چنین شرایطی که بخش عمده‌ای از مردم سهامدار شرکت‌های مختلف هستند، دولت نمی‌تواند بدون هیچ تبعاتی دست به سیاستگذاری‌های خاص و آنی بزند زیرا با واکنش تند بازارها و فعالان آن مواجه خواهد شد. او همچنین درباره جدال موافقان و مخالفان عرضه خودرو در بورس کالا صحبت کرد و معتقد بود که نگاه گران‌فروشی شرکت‌های خودروسازی در بورس کالا، یک اشتباه شناختی است زیرا قیمت کارخانه خودروهای تولید شده در کشور نسبت هزینه تولید آن‌ها بسیار کمتر است و تنها دلیل آن نیز سیاستگذاری نادرست قیمتگذاری دستوری است و این موضوع طی سالیان گذشته مشکلات بسیاری را برای تولیدکنندگان و سهامداران آن‌ها ایجاد کرده است بنابراین عرضه خودرو در بورس کالا صرفا به دلیل شفافیت موجود آن بوده و در حال حاضر نمی‌توان بازار شفاف‌تری از آن پیشنهاد داد.

 رباطی در ادامه به اهمیت چنین شوک‌هایی برای بورس تهران پرداخت و با تاکید بر اینکه بازدهی بورس از دیگر بازارها در بلندمدت قابل قیاس نیست، افزود که شرایط سیاستگذاری در اقتصاد کشور سال‌هاست با مشکلات بسیاری مواجه بوده و کمبودهای بزرگی دارد و سرمایه‌گذاران در بورس تهران یا هر بازار دیگری باید حین سرمایه‌گذاری خود، بپذیرند که چنین شوک‌ها و ریسک‌هایی در ادامه مسیر نیز وجود خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین درباره رفتار دولت‌ها نسبت به بازار سرمایه صحبت کرد و اعتقاد داشت که دولت‌ها در تمام دنیا نقش یک انحصارگر و کنترل‌گر را دارند و این موضوع به خودی خود با ماهیت بازار سرمایه به عنوان یک بازار کاملا آزاد و شفاف در تضاد است و در ایران این موضوع با شدت بیشتری اتفاق می‌افتد زیرا همواره شاهد کنترل و قیمتگذاری دستوری در کالاهای مختلف بوده‌ایم و به نظر می‌رسد که عدم دخالت می‌توانپ تنها حمایت دولت از بورس باشد.

مهدی رباطی همچنین به عدم‌ حضور اعضای شورای رقابت در جلسه روز دوشنبه واکنش نشان داد و گفت که اقتصاد کشور در حال حاضر شاهد جنگی کامل مابین جبهه خیر و شر است و زمانی که رانتی با ابعاد بزرگ سال‌ها وجود داشته، طبیعی است که عده‌ای با سنگ‌اندازی‌های فراوان در تلاش برای جلوگیری از اصلاح باشند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار