۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۷
نرخ بیکاری در آمریکا رکورد شکست

نرخ بیکاری کشور آمریکا در اولین ماه ۲۰۲۳ به عدد ۳.۴ درصد کاهش یافت که کمترین مقدار از سال ۱۹۶۹ محسوب می‌شود.

فردای اقتصاد: نرخ بیکاری یکی از مهم‌ترین متغیرهای سلامت اقتصادی یک کشور است که سیاستگذاران همواره نگاه ویژه‌ای به آن دارند. طی سال‌های اخیر به خصوص با هجوم ویروس کرونا به سراسر دنیا و ایجاد یک همه‌گیری و قرنطینه‌های سراسری برای مقابله با آن، تلاطم بسیاری را تجربه کرد و در ۲۰۲۰ در کشور آمریکا به عنوان بزرگترین اقتصاد دنیا، با ثبت عدد ۱۴.۷ درصدی، یک رکورد تاریخی از خود به جای گذاشت. با شروع واکسیناسیون جهانی و برطرف شدن آهسته کرونا اما سیاستگذاران آمریکایی با اعمال اقداماتی مثبت در این جهت، توانستند بخش عمده‌ای از این افزایش افسارگسیخته را کنترل کنند و بارها این نرخ را به کف‌های چند ده ساله خود بازگردانند.

امروز اما نرخ بیکاری ایالات متحده برای ماه ژانویه (اولین ماه سال ۲۰۲۳ میلادی) منتشر شد و این نرخ بار دیگر در کاهش خود رکوردشکنی کرد و به عدد ۳.۴ درصد رسید که کمترین مقدار از سال ۱۹۶۹ به حساب می‌آید و به نوعی یک رکوردشکنی ۵۴ ساله در این زمینه اتفاق افتاده است. این موضوع نشان می‌دهد که یکی از مهم‌ترین متغیرهای احتمال ایجاد رکود در اقتصاد آمریکا فعلا در وضعیت مناسبی قرار دارد و از داغ بودن بازار کار خبر می‌دهد. نکته جالب توجه اینجاست که نرخ بیکاری طی سه سال گذشته هم در اوج رکوردشکنی کرد و هم در کف که نشان از ممکن شدن یک ماموریت غیرممکن دارد.

سال ۲۰۲۲ برای اقتصاد جهانی سال بسیار خاصی بود و شرایط اقتصادی و سیاسی رخ داده در سطح جهانی باعث شد تا بانک‌های مرکزی یکی از سخت‌ترین دوران خود را پشت سر بگذارند. در این میان فدرال رزرو به عنوان بانک مرکزی ایالات متحده و یکی از تاثیرگذارترین سازمان‌ها در شرایط اقتصادی دنیا، نرخ بهره خود را تاکنون برای مقابله با اژدهای سرکش تورم که در این کشور به مرز دو رقمی شدن نیز نزدیک شده بود، هشت مرتبه افزایش دهد و آن را به عدد ۴.۷۵ درصد برساند که این عدد نیز از سال ۲۰۰۷ تاکنون بی‌سابقه بوده است. این موضوع که در دیگر کشورها و اقتصادهای بزرگ دنیا نیز دیده می‌شد، باعث شد تا احتمال ایجاد یک رکود اقتصادی بزرگ و همه‌گیر قوت بگیرد و بخشی از نگاه‌ها برای رصد رکود جهانی، به وضعیت بازار کار و نرخ بیکاری آمریکا دوخته شود.

کاهش نرخ بیکاری به عدد ۳.۴ درصد اکنون نشان می‌دهد که شرایط بهتر از چیزی که انتظار می‌رفت در حال پیشروی است و این موضوع برای بازارهای جهانی سیگنال‌های متفاوتی را مخابره می‌کند. کاهش نرخ بیکاری باعث می‌شود که فدرال رزرو با خیالی آسوده‌تر به اقدامات و سیاست‌های انقباضی خود بپردازد و ممکن است او را برای افزایش‌های بیشتر نرخ بهره در نشست‌های بعدی مجاب کند. البته صحبت سران بانک مرکزی آمریکا در نشست اخیری که روز چهارشنبه برگزار شد، نشان داد که به احتمال زیاد و در صورتی که اتفاق خاصی به وقوع نپیوندد، دیگر خبری از افزایش‌های بیش از ۰.۵ درصدی در کار نباشد که خود این موضوع سیگنال مثبتی برای بازارها قلمداد شد. در نگاه دیگر اما این نرخ بیکاری برای بازارهای جهانی خبر مثبتی نیز بود زیرا نشان داد که حداقل اقتصاد آمریکا فعلا از یک رکود سنگین دور است و این موضوع می‌تواند به افزایش تقاضا برای کلاس‌های دارایی مختلف به خصوص کامودیتی‌ها بیانجامد و قیمت آن‌ها را بار دیگر افزایشی کند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
    اره تازه کجاشو دیدی بخاطر اقتصاد داغون امریکا و نرخ بالای بیکاری همه تقاضای کار وویزا تو ایران و دارن اخه قطار پیشرفت ایران در حرکت قدرت اول مردمش هم کاملا ثروت و دارا هستن

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار