۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
سهامداران در انتظار تصمیم جدید خودرویی

امروز یکشنبه قرار است دستورالعمل جدید خودرویی شورای رقابت منتشر شود.

بورس تهران آخرین روز کاری هفته گذشته را در مدار مثبت به پایان رساند و شاهد رشد جزیی در نماگرهای اصلی بازار سهام بودیم. با این حال معاملات هفتگی بورس تهران در نهایت با عقب‌نشینی نماگرها پایان یافت. در مجموع دادوستدهای هفته گذشته، شاخص کل بورس تهران افت ۳.۴ درصدی را تجربه کرد تا یک بار دیگر ابرکانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی را واگذار کند.

سهامداران خرد نیز در هفته دوم بهمن‌ماه به خروج سرمایه‌های خود از جریان دادوستد سهام ادامه دادند و خالص فروش هفتگی ۴۵۲۹ میلیارد تومانی را رقم زدند که از بهمن ۹۹ تاکنون نظیری برای آن نمی‌توان یافت.

امروز یکشنبه قرار است دستورالعمل جدید خودرویی شورای رقابت منتشر شود. طبق برخی شنیده‌ها قیمت کارخانه‌ای خودروسازان ۱۰ الی ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت. همچنین با اضافه شدن چند تبصره جدید، عرضه خودروهای وارداتی و داخلی در بورس کالا ادامه خواهد یافت. طبق نظر شورای هماهنگی اقتصادی و وعده وزارت صمت، قرعه‌کشی خودرو از سال ۱۴۰۲ به پایان خواهد رسید.

گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق ایران حاکی از سقوط سنگین شامخ اقتصاد در دی‌ماه به رقم ۴۱.۸۹ واحد دارد که تحت تأثیر عواملی نظیر تورم، تنش ارزی، ناتوانی تقاضا به‌اضافه چالش کمبود انرژی واحدهای تولیدی رخ داده است.

سخنگوی دولت: کلیات تشکیل سازمان بازرگانی و تنظیم بازار به تصویب دولت رسید. این سازمان فرابخشی و زیرمجموعه نهاد ریاست‌جمهوری خواهد بود.

مدیرعامل بورس انرژی: زیرساخت عرضه برق سبز در بورس انرژی فراهم شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی: اگر ایرادات فنی و تخصصی در مولدسازی وجود داشته باشد خود شورای عالی هماهنگی سران سه قوه آن‌ها را در مصوبات جدیدش به عنوان اصلاحیه لحاظ خواهد کرد.

شورای پول و اعتبار با پیشنهاد بانک‌مرکزی به منظور ساماندهی و توسعه بازار در حوزه ارز و طلا، مرکز مبادله ارز و طلای ایران را تاسیس کرد. در این مرکز، معاملات ارز (اعم از اسکناس و حواله) و طلا به تشخیص رئیس کل بانک‌مرکزی در بسترهای الکترونیکی مورد معامله و تسویه قرار می‌گیرد.

رئیس کل سازمان مالیاتی، مصوبه قانونی مراجع ذیربط در خصوص معافیت مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی بابت ورود ارز اعم از اسکناس و حواله را جهت اجرا ابلاغ کرد.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور: حقوق عائله‌مندی و اولاد در فیش حقوقی سال آینده کارکنان دولت، ۶ برابر خواهد شد.

معاونت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس: ۲۵ هزار میلیارد تومان سود سنواتی در شرکت‌ها باقی مانده است. تاکنون با پیگیری سازمان بورس ۵ هزار میلیارد تومان از این سودها به حساب سهامداران واریز شده است.

براساس موافقت شورای پول و اعتبار، از امروز (یکشنبه ۱۶ بهمن ماه) مرکز مبادله ارز و طلا به جای بازار متشکل ارزی فعالیت خود را به صورت رسمی از سر خواهد گرفت.

پایگاه خبری واشنگتن فری بیکن نزدیک به نومحافظه کاران آمریکا در گزارشی نوشت که شخصیت‌های با نفوذ آمریکایی در تلاش برای حمایت از ائتلافی از فعالان به منظور لابی‌گری و تلاش برای احیای برجام هستند.

وزیر اقتصاد: حدود ۱۶ میلیون نفر از جاماندگان سهام عدالت هستند که شرایط دریافت آن را دارند اما طبق تکلیف قانونی دولت در بودجه ۱۴۰۱ و همچنین اولویت‌بندی انجام‌شده، حدود ۳.۵ میلیون نفر تحت پوششین نهادهای حمایتی در اولویت تخصیص تا پایان سال ۱۴۰۱ قرار دارند.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال شنبه (چهارم فوریه) به نقل از منابع آگاه گزارش داد ایالات متحده در حال بررسی تحریم‌های جدید علیه شرکت‌های چینی تولیدکننده محصولات نظارتی به ادعای «فروش به نیروهای امنیتی ایران» است.

وزیر نفت: ما مشتریان زیادی برای نفت خام سبک ایران داریم به طوری‌که از این نوع نفت برای عرضه کم داریم. امسال ۲۰۰ هزار بشکه تولید نفت سبک ایران افزایش یافته است.

آژانس غذای سازمان ملل‌متحد روز جمعه اعلام کرد که قیمت جهانی مواد غذایی در ژانویه برای دهمین ماه متوالی کاهش یافت و اکنون حدود ۱۸ درصد از بالاترین رکورد مارس گذشته، پس از درگیری روسیه و اوکراین کاهش یافته است.

بالون چین که طی روزهای گذشته باعث ایجاد تنش میان پکن و واشنگتن شده بود، توسط آمریکا سرنگون شد.

اسپرسو بورسان ساعت ۸ صبح هر روز خلاصه‌ای از مهمترین اخباری که پیش از شروع معاملات بازارها لازم است بدانید، در اختیار شما قرار می‌دهد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار