۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۵
راه‌اندازی خط پروازی ایران به سه کشور آفریقایی

علت دست نیافتن به آمارهای ایده‌آل برای تجارت با قاره آفریقا، مسیر تبادلات است. مدیرکل اداره آفریقای سازمان توسعه تجارت برنامه ایران برای تجارت با کشورهای این قاره را تشریح کرد.

فردای اقتصاد: راه‌اندازی سه خط پروازی ایران به نیجریه، آفریقای جنوبی و کنیا در دستور کار قرار گرفت. مدیرکل اداره آفریقای سازمان توسعه تجارت از رشد ۱۰۰ درصدی تجارت ایران و قاره آفریقا در سال جاری نسبت به سال ۹۹ خبر داد و گفت: قاره آفریقا بازار بکری برای صادرات و تامین مواد اولیه وارداتی است که با توافقات و مذاکرات در دسترس ایران قرار گرفته است.

محمدصادق قنادزاده در گفت‌وگو با «ایرنا» با تاکید بر اینکه بزرگ‌ترین مشکل ایران در تجارت با آفریقا نبود زیرساخت مناسب برای تبادل کالا است، تصریح کرد: پیش از این فقط یک خط منظم کشتیرانی به شرق آفریقا وجود داشت که با کمک بخش خصوصی توانستیم خط دومی را راه‌اندازی کنیم تا ارسال و دریافت کالا در این مسیر تسهیل شود؛ اما این مشکل در تبادل کالا به غرب، شمال و جنوب این قاره همچنان ادامه دارد.

قنادزاده با بیان اینکه با مشارکت بخش خصوصی به غرب آفریقا خطوط کشتیرانی فراهم شده است، گفت: توافقنامه راه‌اندازی سه خط پروازی به نیجریه، آفریقای جنوبی و کنیا نیز به امضا رسیده است که طی دو ماه آینده یا حداکثر در نیمه نخست سال آینده راه‌اندازی خواهند شد.

وی با اشاره به نبود زیرساخت‌های مالی و بانکی برای تجارت با آفریقا در آغاز دولت سیزدهم، اظهار کرد: در حال حاضر از طریق کارگزاری‌های صندوق ضمانت در چند کشور آفریقایی دیگر زیرساخت‌ها ایجاد شده است؛ اما همچنان نیاز به تسهیلگری بیشتری دارد که به دنبال رفع مشکلات آن هستیم.

مدیرکل دفتر آفریقای سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: علت دست نیافتن به آمارهای ایده‌آل برای تجارت با قاره آفریقا، مسیر تبادلات است، به این معنا که کالا برای رسیدن به آفریقا به کشورهایی مانند امارات متحده عربی و ترکیه می‌رود و در سبد تجاری این کشورها قرار می‌گیرد.

قنادزاده با تاکید بر اینکه کالاهای صادراتی ایران از کشورهای دیگر به آفریقا ترانزیت می‌شود، تاکید کرد: آمار مبادلات با این قاره بیش از سه برابر رقم‌های رسمی است؛ زیرا کالاها به صورت غیرمستقیم تبادل می‌شوند.

وی با بیان اینکه تجار ایران و قاره آفریقا از توسعه تبادلات استقبال کرده‌اند، تاکید کرد: فعالان اقتصادی به دنبال مقاصدی سودآور می‌گردند و قاره آفریقا بازاری بزرگی را در اختیار دارد و همین موضوع تجار را به تجارت با این کشور ترغیب کرده و همراهی آنها را به دنبال داشته است.

این مقام مسئول با بیان اینکه تسهیلگری در مسیر تجاری با آفریقا در حال رخ دادن است، گفت: پیش‌بینی می‌شود در سه سال آینده به رقم ۱۰ میلیارد دلار تجارت دست پیدا کنیم و سازمان توسعه تجارت نیز در صورت همراهی و همت دستگاه‌های مختلف دغدغه گسترش تجارت با این قاره را دارد و با برنامه‌ریزی مناسب به اهداف خود خواهد رسید.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
    دولت روحانی متاسفانه تمام تلاشش را برای سیب وگلابی برجام انجام داد واصلا به فکر توسعه زیر ساختها نبود در جهت کشورهای دیگر

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار