خروج دلار از حبس ۱۴ روزه

اسکناس آمریکایی به قله جدید رسید
۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۴
خروج دلار از حبس ۱۴ روزه

اسکناس آمریکایی پس از نوسان دو هفته‌ای در کانال ۴۴ هزار تومان در پایان سقفی جدید ثبت کرد.

فردای اقتصاد: در هفته اخیر دو بازار ارز و طلا نوسانات محدودی داشتند. قیمت دلار در بازار آزاد دو هفته بود که در کانال ۴۴ هزار تومان نوسان می‌کرد اما در پایان هفته به مرز ۴۵ هزار تومان رسید و در مجموع هفته ۰.۲ درصد افزایش قیمت داشت. سکه امامی نیز در ادامه مسیر هفته دوم بهمن، در محدوده ۲۴ میلیون تومانی معامله شد و در مقایسه با هفته دوم بهمن‌ماه کمی ارزان‌تر شد.

دلار وارد کانال جدید شد

دلار آزاد در هفته گذشته هر چند کم‌نوسان اما در مدار مثبت باقی ماند و ۰.۲۲ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد. در این میان اسکناس آمریکایی که ۱۴ روز بود که میانه کانال ۴۴ هزار تومان نوسانات کم‌مقداری را تجربه می‌کرد، در پایان هفته وارد کانال ۴۵ هزار تومان شد تا ضمن خروج از کانال ۴۴، برای نخستین بار سقف جدیدی در این بازار به ثبت برسد. وزارت خزانه داری آمریکا پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۹ شرکت فعال در تولید، فروش و ارسال پتروشیمی و نفت ایران را تحریم کرده است. تحریم‌های دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا ۶ تولیدکننده پتروشیمی مستقر در ایران یا شرکت‌های تابعه آنها و سه شرکت در مالزی و سنگاپور را با عنوان تسهیل فروش فرآورده‌های نفتی هدف قرار داده است. بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا این شرکت‌ها به نمایندگی از شرکت پتروشیمی Triliance در تسهیل فروش و ارسال مواد نفتی و فرآورده‌های نفتی ایران از سوی شرکت ملی نفت ایران مشارکت دارند. همین خبرها کافی بود تا رالی صعودی جدیدی در بازار دلار شکل گیرد و قیمت اسکناس آمریکایی را به کانال ۴۵ هزار تومان برساند.

این رشد قیمتی در حالی رقم خورد که شاهد عقبگرد ۱.۵ درصدی دلار صرافی ملی در هفته سوم بهمن‌ماه بودیم. صرافی ملی روز پنج‌شنبه ۱۳ بهمن‌ماه، قیمت دلار را ۴۳ هزار و ۶۱۶ تومان اعلام کرده بود اما در روز ۲۰ بهمن، نرخ دلار صرافی ملی ۴۲ هزار و ۹۸۵ تومان ثبت شد. بر این اساس، قیمت دلار صرافی ملی طی هفته اخیر ۶۳۱ تومان (معادل ۱.۴۵ درصد) کاهش داشته است.

تخلیه حباب سکه آغاز شد؟

همانطور که اشاره شد قیمت سکه در هفته گذشته با کاهش ۰.۸۲ درصد مواجه شد و در پایان هفته ۲۴ میلیون و ۶۴۴ هزار تومان قیمت خورد. ربع سکه نیز مجددا بازنده بزرگ هفته اخیر در بازار ارز و طلا بود. قیمت مسکوک یاد شده با ۲.۶ درصد کاهش از ۹.۵ میلیون تومان به ۹.۲۵ میلیون تومان رسید. درصد حباب از قیمت ربع سکه هم در سطح ۴۶.۵ درصد باقی ماند.

براین اساس، هم‌اکنون ربع سکه بیش از چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تومان طبق تعاریف مرسوم حباب دارد که تخلیه کامل آن وابسته به تحول متغیرهای موثر بر نرخ ارز خواهد بود. حباب سکه امامی نیز طی هفته اخیر با بیش از یک درصد رشد به حدود ۲۰ درصد افزایش یافت. براین اساس، سکه امامی حدود چهار میلیون و ۹۰۰ هزار تومان حباب دارد.

پیش‌تر نیز کارشناسان در خصوص حباب بزرگ شده سکه به خصوص در مورد قطعات کوچک آن هشدار داده بودند و خرید این مسکوک ارزشمند را غیرمنطقی و پرریسک قلمداد می‌کردند. حالا نیز پس از رشد قیمت‌های پیاپی ثبت شده در بازار سکه، شاهد کاهش قیمت آن هستیم که می‌تواند آغازی بر تخلیه آرام حباب بزرگ شده آن باشد. موضوعی که لازم است مورد توجه صاحبان پول قرار گیرد. در این میان، طلای ۱۸ عیار در هفته گذشته با بیش از سه درصد کاهش، بیشترین بازدهی منفی را در میان بازارهای مالی داشته است و با بیش از سه درصد کاهش از دو میلیون و ۱۷۸ هزار تومان به دو میلیون و ۶۰ هزار تومان رسید.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار