۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۷
دلار ۴۶ هزار تومان شد+سکه به کانال ۲۵ بازگشت

قیمت دلار امروز با افزایش بیش از دو درصدی رکورد جدیدی زد و سکه هم مجددا در کانال ۲۵ میلیون تومانی قرار گرفت. دلیل این رشد قیمت‌ها چه بود؟

فردای اقتصاد: همزمان با عبور اسکناس آمریکایی از میانه کانال ۴۵ هزار تومان و قرار گرفتن در سطح قیمتی ۴۶هزار تومان، قیمت سکه امامی هم با رشد همراه شد.

نرخ برابری دلار به ریال در بازار تهران امروز برای اولین بار در تاریخ در مرز ۴۶ هزار تومان قرار گرفت. فعالان بازار انتظار داشتند دلار در کانال ۴۵ هزار تومان نیز کمی توقف داشته باشد اما این بار به نظر شتابان تمایل به عبور از سطح ۴۶ هزار تومان را دارد. این در حالی است که حتی سیگنال‌های مثبت برجامی و انتشار اخباری در خصوص آزادسازی منابع ارزی ایران در عراق نیز نتوانست مانع از این نوسان بزرگ شود. در مقابل تحریم‌های جدیدی که این‌بار بخش نفت و پتروشیمی را هدف قرار داده بود، موتور جدید رشد دلار شد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۹ شرکت فعال در تولید، فروش و ارسال پتروشیمی و نفت ایران را تحریم کرده است. تحریم‌های دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا ۶ تولیدکننده پتروشیمی مستقر در ایران یا شرکت‌های تابعه آنها و سه شرکت در مالزی و سنگاپور را با عنوان تسهیل فروش فرآورده‌های نفتی هدف قرار داده است. بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا این شرکت‌ها به نمایندگی از شرکت پتروشیمی Triliance در تسهیل فروش و ارسال مواد نفتی و فرآورده‌های نفتی ایران از سوی شرکت ملی نفت ایران مشارکت دارند. همین موضوع بهانه‌ای شد تا دلار پس از پرسه ۱۴ روزه در کانال ۴۴ هزار تومان، خود را به محدوده‌ای جدید برساند و با آغاز معاملات هفته، مسیر صعودی خود را ادامه دهد. به نظر می‌رسد اخبار تکراری مربوط به آزادسازی دارایی‌ها و احیای برجام اثر گذشته خود را از دست داده اما در مقابل صاحبان سرمایه وزن بیشتری به خبرهای منفی می‌دهند و آن را در برآوردهای آتی خود وارد می‌کنند.

عبور سکه از مرز ۲۵ میلیون تومانی

امروز قیمت سکه امامی نیز همگام با نرخ دلار با رشد قیمت همراه شد. مسکوک یاد شده که روز معاملاتی قبلی با قیمت ۲۴ میلیون و ۶۴۴ هزار تومان معامله شده بود، امروز از سطح ۲۵ میلیون تومان عبور کرد. بر این اساس می‌توان گفت ارزش ذاتی سکه (طبق تعاریف مرسوم) با در نظر گرفتن دلار ۴۶۰۰۰ تومانی و طلای جهانی ۱۸۷۶.۵ دلار بر اونس برابر با ۲۰ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان است. اما سکه امامی در بازار آزاد ۲۵ میلیون و ۱۴۵ هزار تومان معامله می‌شود. بنابراین بر اساس تعاریف متداول، سکه در حال حاضر حدود چهار میلیون و ۸۷۵ هزار تومان حباب دارد. این رقم ۱۹.۴ درصد قیمت سکه را تشکیل می‌دهد.

قیمت هر قطعه ربع سکه نیز با ۷/۲ درصد افزایش از ۹.۲۵ میلیون تومان به ۹.۵ میلیون تومان رسید. درصد حباب از قیمت ربع سکه اما در سطح ۴۶.۶ درصد باقی ماند. این در حالی است که به گمان برخی از تحلیلگران این بازار احتمالا سکه در روزهای نزدیک به پایان سال با افزایش تقاضا همراه شود. اما به دلیل رشد بیش از ۹۸ درصدی مسکوک یاد شده در مقایسه با سال گذشته و به دنبال آن کاهش توان خرید متقاضیان به نظر می‌رسد خرید سکه در این مدت به نسبت سال‌های گذشته با افت چشمگیری مواجه باشد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار