۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۶
رونمایی از فاز اول سایت مولدسازی دارایی‌های دولت

در مراسمی با حضور احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و حسین قربان‌زاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی از فاز اول سایت مولدسازی دارایی‌های دولت به نشانی pga.ipo.ir رونمایی شد.

فردای اقتصاد: احسان خاندوزی در نشست رونمایی از سامانه مولدسازی گفت: مسئله مولدسازی دارایی‌های دولت به عنوان یکی از راهبردهای اصلی در دو سال آتی در دستور کار قرار گرفته است. دارایی‌های مازاد مجموعه‌های دولت، گرفتاری‌های زیادی ایجاد کرده بود. حالا از طریق مصوبه سران قوا مسئله تبدیل اموال زائد به اموال مولد به سرعت دنبال می‌شود.

به گفته وی، ‌مولدسازی⁩ دارایی‌های دولت در اتاق شیشه‌ای ۸۵ میلیون نفری و نظارت همگانی انجام خواهد گرفت تا املاک راکد موجب تسریع پروژه‌های عمرانی ناتمام شود.

خاندوزی تاکید کرد: مسیر ناامید کننده سنوات قبل از طریق شفافیت قابل تغییر است. رونمایی از سایت مولدسازی نیز در همین راستا انجام شد. تمام متخصصان و عموم مردم می‌توانند با حداکثر شفافیت، شریک دولت در پیاده کردن گام تحولی در پیشبرد پروژه‌های نیمه‌تمام موجود باشند. بهار سال آتی، بهار جان بخشی به طرح‌های نیمه تمام دولت است. به جای اینکه ترمز پیشرفت باشیم باید کمک کنیم مسئله پروژه‌های نیمه تمام حل و فصل شود.

وزیر اقتصاد همچنین وعده داد که اوایل سال آتی گزارش امید بخشی از عملکرد طرحهای نیمه تمام در استانهای مختلف ارائه خواهد شد. طرح مولدسازی می‌تواند گره گشای بن‌بست‌هایی باشد که سرمایه‌گذاران و پیمانکاران کشور نمی‌توانستند با سرعت مطلوب طرح‌های دولت را پیش ببرند. از سوی دیگر بعضا بوده است شرکت های دولتی از شر اموال مازاد خود خلاص شوند و آن را به دارایی زاینده تبدیل کنند اما در پیچ‌وخم فروش دارایی‌ها گرفتار شده بودند.

تخمینی از ارزش اموال مازاد دولت

وی با تاکید بر اینکه از طریق مصوبه مولدسازی امکان تبدیل اموال راکد به زاینده ایجاد می‌شود، گفت: یکی از سوالاتی که در کمیسیون تلفیق از من پرسیدند این بود که چگونه قرار است عددی که در لایحه بودجه سال آینده برای فروش امول دولت پیش‌بینی شده است محقق شود، باید بگویم موضوع درآمد صوری نیست، بلکه دولت با این اهرم جدید می‌تواند طرح‌های عمرانی نیمه تمام خود را تمام کند امیدواریم از این طریق پیش‌بینی ۱۰۰ همتی محقق شود.

خاندوزی با بیان اینکه در پیاده کردن این گام تحولی در جان گرفتن پروژه‌های نیمه تمام عمرانی کشور ایجاد می‌شود، عنوان کرد: نقدهایی به این طرح مطرح شد که بعضی از آن‌ها غیرمنصفانه با اطلاعات کم بود اما برخی هم تخصصی و قابل تامل بود که در مصوبه نهایی اعمال خواهد شد.

وی ادامه داد: برخی وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها به اموال مازاد خود چسبندگی پیدا کرده بودند و طوری قیمت‌گذاری می‌کردند که خریدار نداشته باشد، باید بر این مقاومت غلبه می‌شود.

وزیر اقتصاد به این سوال که ایا ارزش اموال مازاد دولت ۷۰۰۰ هزار میلیارد تومانی است که قبلا اعلام شده بود، پاسخ داد: برآورد جدیدتری که به روز شده باشد در مورد دارایی‌های دولت وجود ندارد، این رقم نیز پنج سال پیش اعلام شده است اما دقیق نیست.

وی ادامه داد: بسیاری از پیمان‌کاران به دنبال اراضی گشته و می‌توانند به جای فشار قیمتی روی املاک موجود، از طرح مولدسازی استفاده کرده و انبوه سازی مسکن یا فعالیت اداری تجاری انجام دهند. این طرح به تعدیل قیمت کمک می‌کند.

پاسخ رئیس سازمان خصوصی‌سازی به ابهامات مولدسازی

حسین قربان‌زاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی نیز در مراسم رونمایی از فاز نخست سامانه مولدسازی دارایی‌های دولت عنوان کرد: براساس دستور وزیر اقتصاد، روز گذشته فاز اول آماده رونمایی بود اما به دلیل شلوغی و فضای خبری که در روز ۲۲ بهمن بود، مقرر شد تا امروز از این سامانه رونمایی شود. آماده شنیدن همه نظرات و نقدها جهت ارتقا این سامانه هستیم.

وی افزود: در حال حاضر تمام اطلاعات، تحلیل‌ها و فرآیندهای مربوط به مولدسازی که تا به امروز مصوب شده در این سایت قابل مشاهده است. به تدریج که مصوبات افزایش پیدا می‌کند، اطلاعات آن در اختیار مردم قرار می‌گیرد. در پشتیبانی این سایت موارد مربوط به روش‌های مولدسازی و شناسایی اموال در اتصال سامانه با سادا تقویت خواهد شد.

قربان‌زاده همچنین به توضیح قسمت‌های مختلف سامانه پرداخت و گفت: یک قسمت سامانه برای تعامل با کاربران عمومی است که افراد می‌توانند با هویت پنهان گزارش خود را در مورد اموال مازاد ثبت یا پیشنهاد سرمایه‌گذاری کنند.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه تمام اطلاعات و دیتای مربوط به فرایندهای مولدسازی‌ها از جمله آنچه در مسیر فرایندها قرار می‌گیرد و مصوب می‌شود، در این سایت منتشر می‌شود، اظهار کرد: هیات مولدسازی دارایی‌ها تمام اطلاعات را با جزییات در این سایت در اختیار مردم قرار می‌گیرد و این سایت در تعامل سایت سادا که اموال دستگاه‌های اجرایی در آن ثبت و درج می‌شود، اطلاعات را در اختیار عموم قرار می‌دهد.

وی بیان اینکه افراد می‌توانند به طور ناشناس اموال و دارایی‌های شناسایی کرده دولت را در این سامانه گزارش دهند، گفت: اعلام دارایی‌های دولت به طور ناشناس در بخش پالایش‌ها مشکلاتی را ایجاد می‌کنند و اگر افراد با هویت خود این اطلاعات را گزارش دهند به طور قطع هویت آنها افشا نخواهد شد.

رییس سازمان خصوصی‌سازی درباره مقاومت برخی از مدیران در اجرای مولدسازی اموال دولت و همچنین اظهارات اخیر استاندار تهران مبنی بر اینکه در شهر تهران ظرفیتی برای مولدسازی وجود ندارد، ادامه داد: سخنان اخیر استاندار تهران تنها درباره فضاهای اداری بوده و در جریان مولدسازی بحث واگذاری و آزادسازی اموال منقول و غیر منقول دولت مطرح است که تنها بخشی از آن به فضای اداری مربوط می‌شود.

قربان‌زاده افزود: موضوع اصلی در مولدسازی اموال و دارایی‌های مازاد دولت، تعامل و تفاهم بین مجری و دستگاه‌های اجرایی است. اگر امکان بهره‌برداری از دارایی‌هایی وجود داشته باشد اما مدیر مرتبط با آن مقاومت کند، آن مدیر به هیات واگذاری معرفی می‌شود و این هیات درباره آن برطبق قوانین و مقررات تصمیم می‌گیرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اطلاعات فرایند خصوصی‌سازی و مولدسازی پس از انجام واگذاری در سایت معرفی شده در اختیار مردم قرار می‌گیرد یا اینکه در ابتدای امر واگذاری در سایت جزییات آن منتشر شده و کارشناسان امکان اظهار نظر و نقد و بررسی آن را خواهند داشت، گفت: در این سایت تمام رکوردهایی که هیات واگذاری نسبت به آن فعالیت می‌کنند و در این هیات هر موضوعی که مصوب شود به طور شفاف اطلاعات مورد نظر در سایت منتشر خواهد شد و تنها ملاحظه جزئی که وجود دارد این است که موقعیت جغرافیایی و آدرس دارایی‌ که قرار است، واگذار شود اعلام نخواهد شد.

معاون وزیر اقتصاد تاکید کرد: هر دارایی که برای مولدسازی آزاد شد بلافاصله در سایت اطلاعات آن دارایی اعلام خواهد شد.

رییس سازمان خصوصی سازی افزود: سه تصمیم از جمله تشخیص مازاد بودن اموال، قیمت‌گذاری و روش واگذاری این دارایی از سوی هیات واگذاری تعیین می‌شود و در هر بخشی مصوبه آن اعلام و ابلاغ می‌شود و کاملا مسیر آن قابل رصد و رهگیری است. قرار نیست که تنها پس از اتمام واگذاری اطلاعات ان را منتشر کنیم و از ابتدای مسیر اطلاعات منتشر می‌شود.

وی درباره انتقادات و شائبه‌های ایجاد شده در خصوص احتمال فروش اموال دولتی با کمترین قیمت عنوان کرد: مسیر واگذاری و قیمت‌گذاری‌ها مشخص است. قیمت‌گذاری از سوی کارشناس دادگستری انجام می‌شود و کارشناسان دادگستری به بحث قیمت‌گذاری ورود خواهند کرد. از این رو واگذاری در بستری انجام می‌شود که بیشترین تقاضا وجود دارد که این خود باعث افزایش رقابت شده و شرایط رقابتی نیز منجر به واگذاری با بهترین قیمت خواهد شد. ما نهایت تلاش برای حداکثر رقابت را می‌کنیم.

جزییات اطلاعات موجود در سامانه مولدسازی

مهدی طریحی مسئول ایجاد این سامانه نیز با تاکید بر اینکه این سامانه در مدت کوتاهی ایجاد شده، عنوان کرد: در این سامانه، اطلاعات جلسات به ریز قرار گرفته است و در توضیحات، هر یک از دارایی‌ها قابل مشاهده هستند. ضمن آنکه آیین‌نامه‌ها و نقشه جامع مولدسازی در سایت قرار گرفته است. مصوبه مربوط به سران سه قوه نیز در بخش مصوبات قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: همچنین فرآیندهای چندگانه مربوط به مولدسازی در یک زبانه سایت قرار گرفته است. در بخش اموال مازاد، اطلاعات مربوط به اموال دو وزارت آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی به تفکیک استان در این بخش قرار گرفته است. نقشه دارایی‌ها در حال حاضر در حوزه شهر تهران تکمیل شده و در سایت قابل مشاهده است. هدف گزارش‌های مردمی نیز این است که افرادی که اطلاعاتی در خصوص اموال مازاد دولت دارند، در اختیار سازمان خصوصی‌سازی قرار دهند.

جمعه ۷ بهمن‌ماه بود که پایگاه اطلاع‌رسانی دولت جزییات مصوبه «مولدسازی دارایی‌های دولت» را منتشر کرد. بر اساس این مصوبه قرار است یک هیات ۷ نفره متشکل از معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر کشور، وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان بودجه و برنامه، یک نماینده از طرف رئیس مجلس و یک نماینده از طرف رئیس قوه قضائیه با اختیاراتی گسترده و مصونیت قضایی به عنوان «هیات عالی مولدسازی» تشکیل شود تا منابع ۱۰۸ هزار میلیارد تومانی دیده شده در لایحه بودجه ۱۴۰۲، از این محل محقق شود.

در این خصوص بخوانید: پیدا و پنهان «مولدسازی» در نشست با رییس خصوصی‌سازی

خبر در حال تکمیل...

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار