۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱
اعزام رایزن‌های بازرگانی تشدید شد

ناصر کنعانی: تعداد رایزن های بازرگانی افزایش یافتند و شاهد اعزام آنها به کشورهای دوست، نزدیک و غیر نزدیک خواهیم بود

فردای اقتصاد: همزمان با سفر رئیس جمهور به چین، کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه نه تنها از ایجاد تحول در مناسبات ایران و چین با سفر رئیس جمهور به پکن خبرداد بلکه درباره تعیین رایزن های تجاری و بازرگانی جدید با همکاری وزارت صمت، گفت: تعداد رایزن های بازرگانی افزایش یافتند و شاهد اعزام آنها به کشورهای دوست، نزدیک و غیر نزدیک خواهیم بود.

به گزارش فردای اقتصاد، دیپلماسی اقتصادی یکی از شعارها یدولت سیزدهم و حتی مجلس یازدهم برای دور زدن تحریم ها و بهبود وضع اقتصاد کشوربود تا جایی که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس وزارت خارجه را ملزم کرد تا هر دوماه یکبار در خصوص پیشرفت موضوع دیپلماسی اقتصادی به مجلس گزارش دهد.

در این میان ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص برنامه وزارت خارجه برای افزایش رایزن های بازرگانی و اعزام به دیگر کشورها در راستای توسعه دیپلماسی اقتصادی، گفته است: دولت سیزدهم با گسترش مناسبات اقتصادی و تجاری با کشورهای مختلف دنیا و اهمیت و محوریت اقتصاد و روابط اقتصادی و تجاری در مناسبات با دیگر کشورهای دوست، نزدیک و  غیر نزدیک به این موضوع پرداخته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: همچنین از وظایف محوله به دستگاه دیپلماسی در دولت سیزدهم و تاکید بر نگاه ویژه به حوزه اقتصادی و تقویت دیپلماسی اقتصادی بوده و دستگاه دیپلماسی با همین نگاه، سیاست و روابط خارجی را مدیریت کرده است.

وی با یادآوری همکاری نزدیک وزارتخانه‌های صمت و امور خارجه در بحث رایزن های بازرگانی، اظهار کرد:  بر همین اساس با کمک دو وزارتخانه تاکنون در مورد برخی کشورهای دارای اولویت چنین اتفاقی رخ داده و تعدادی از رایزن های بازرگانی مشخص و در کشورهای حوزه ماموریت خود مستقر شدند و درباره تعدادی دیگر از کشورها، افراد تعیین شده و  پیگیر انجام مراحل اداری هستند و عزیمت زود هنگام در حوزه های ماموریتی تعیین شده در برنامه کار است.

وی ادامه داد: این اتفاق با همکاری دستگاه دیپلماسی و وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای تامین و اجرای نگاه رئیس جمهور و دولت سیزدهم انجام خواهد شد و این اولویت جدی است که ادامه پیدا می کند.

کنعانی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص سفر رئیس جمهور به چین و محور مذاکرات، گفت: این سفر در رأس هیات عالی رتبه سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران انجام خواهد شد که تحول مهمی در حوزه مناسبات دو جانبه است، این سفر به دعوت رسمی رئیس جمهور چین انجام می گیرد.

۴٣ درصد رشد در روابط اقتصادی ایران و چین

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه نفس انجام سفر ریاست جمهوری از حوزه سیاسی حایز اهمیت ویژه است، افزود: این سفر نشان دهنده فضای مناسب سیاسی در مناسبات دو جانبه است و تاکیدی بر وجود اراده سیاسی نزد رهبران دو کشور  برای توسعه مناسبات در حوزه‌های مورد علاقه و مشترک دارد.

وی ادامه داد: سفر رئیس جمهور از جهات مختلف حایز اهمیت است، وجود اراده سیاسی بین دو کشور برای توسعه روابط، زمینه توسعه روابط در دیگر حوزه ها از جمله اقتصادی را فراهم می کند که در اولویت ایران و چین هم است. ظرفیت های دو کشور نیز شایان توجه است، ما برنامه جامع همکاری بلند مدت را پیش از این امضا کردیم و  این سفر می تواند جهش مناسبی را در اجرای برنامه‌ها و طرح‌های پیش‌بینی شده در قرارداد ٢۵ ساله ایجاد کند.

کنعانی تصریح کرد: این برنامه جامع بلند مدت نقش مهمی در روابط دو کشور ایجاد کرده و افق بلند مدت همکاری های دو کشور را ترسیم کرده است. توافقات متعددی در این زمینه آماده شده است که  در این سفر امضا می شود. برنامه جامع بلند مدت ایران و چین تا این مرحله نتایج خوبی داشته و جهشی را در حوزه مناسبات اقتصادی علیرغم تحریم‌های آمریکا داشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه، یادآور شد: ما شاهد رشد ملموس همکاری های اقتصادی دو کشور بودیم و در سال ١۴٠٠ بالغ بر ١۴ میلیارد دلار صادرات به چین داشتیم که نسبت به سال ١٣٩٩ حدود ۵٨ درصد رشد داشته است. همچنین میزان صادرات نزدیک ١٣ میلیارد دلار بوده است، ما ۴٣ درصد رشد در روابط اقتصادی دو کشور در سال ١۴٠٠ را شاهد بودیم.

کنعانی با بیان اینکه چین اولین مقصد صادرات ایران است، گفت:  ما سال گذشته ٧ سند با ماهیت اقتصادی و تعمیق و گسترش همکاری دو کشور و تسهیل صادرات داشتیم و با انجام سفر رئیس جمهور و مذاکرات، امیدواریم شاهد برداشتن گام های بلندتری در تامین منافع مشترک در حوزه های مختلف اقتصادی سیاسی و صنعتی دو کشور باشیم.

عدم اقبال آمریکا از تبادل زندانیان با ایران

کنعانی درباره تبادل زندانیان با آمریکا نیز بیان کرد: آقای وزیر در این خصوص نکاتی که در حوزه رسانه قابل طرح بود مطرح کرد بارها گفتیم برای تبادل زندانیان به صورت غیرمشروط و بدون گره زدن موضوع با موضوعات دیگر آمادگی داریم و در این رابطه حسن نیت خود را عملی نشان دادیم با آزاد کردن یک زندانی دوتابعیتی با نگاه به وضعیت انسانی و رعایت حال ایشان که دچار بیماری هم بود. ایران نشان داد آماده است در بحث تبادل زندانیان در سریع‌ترین زمان ممکن این اقدام را با نگاه انسانی انجام دهد. متاسفانه اقدام متقابل و تشویق کننده ای از سوی دولت آمریکا شاهد نبودیم. موضع ایران در این رابطه واضح است. امیدواریم دولت آمریکا با این نگرش انسانی در حوزه عملی گام جدی و روشنی را برای اجرایی کردن این تبادل انجام دهد.

ایران به مسیر مذاکره ملتزم است

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری درباره رایزنی وزیر خارجه عراق با امیرعبداللهیان درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها و رایزنی فؤاد حسین با رابرت مالی درباره این مذاکرات اظهار داشت: در ارتباط با روند مذاکرات، سیاست رسمی و اعلامی و عملی جمهوری اسلامی ایران کاملا روشن است. التزام به مسیر و میز مذاکره برای بازگشت همه طرف‌ها به برجام با اولویت مورد نظر ایران رفع همه تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه دولت و ملت ایران تحمیل شده است. ما در این چارچوب در مسیر مذاکرات حرکت کردیم و آنچه مربوط به ما بود توأم با حسن نیت انجام دادیم. ایران به مسیر مذاکره ملتزم است و طرف‌های مقابل و آمریکا در اجرای عملی آن چیزی که اعلام می‌کنند مایل به بازگشت به توافق هستند باید حسن نیت خود را در عمل نشان دهند و به مسیر مذاکره برگردند و به اجرای توافق بازگردند.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: با دولت آمریکا رابطه و گفت‌وگوی مستقمیی نداریم از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک و مسیر دیپلماسی برای تحقق منافع ملی ایران به ویژه در بحث مذاکرات رفع تحریم‌ها استفاده می‌کنیم. دولت‌هایی در این رابطه با حسن نیت پیش از این ایفای نقش کردند و دولت‌هایی علاقه‌مند هستند با استفاده از ظرفیت مناسبات با دو طرف موضوع ایفای نقش کنند. هموراه از این تلاش‌های توأم با حسن نیت استقبال کرده و خواهیم کرد.

کنعانی یادآور شد: اگر دولت عراق مایل است نقشی ایفا کند حتما به اقدامات توام با حسن نیت این کشور دوست برادر و همسایه با اهتمام جدی نگاه می‌کنیم و از ظرفیت‌های دولت عراق استفاده خواهیم کرد.

ایران قائل به استمرار مذاکرات با عربستان

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات فؤاد حسین وزیر خارجه عراق درباره مذاکرات ایران و عربستان اظهار داشت: نگاه ما تأکید بر استمرار مسیر دیپلماسی برای بازگرداندن روابط دو کشور مهم و مسلمان منطقه ایران و عربستان به ریل طبیعی خودش است. با نگاه مشترک دو کشور به ضرورت توجه و اهتمام به مسیر سیاسی از نقش دولت عراق در این رابطه استقبال شده بود و پنج دور مذاکره انجام شد در تکمیل روند گذشته و تکمیل روند سیاسی به نقش دولت عراق و اهتمام مسئولانه آن احترام قائلیم و از هرگونه اقدم مثبتی که دولت عراق بتواند انجام دهد و نقش مثبتی ایفا کند استقبال می‌کنیم و امیدواریم با توجه به نقش آفرینی کشورهای دوست و از جمله عراق شاهد پیشرفت در مسیر مذاکرات ایران و عربستان در آینده باشیم.

سفر علی باقری به بیروت برای انجام مشورت های سیاسی

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر علی باقری به لبنان نیز اظهار داشت: سفر به لبنان در تکمیل سفرهای منطقه‌ای و غیرمنطقه‌ای معاون سیاسی وزیر خارجه برای انجام مشورت‌های سیاسی و مشورت در حوزه‌های مورد علاقه بین ایران و کشورهای هدف صورت گرفته است. سفر به لبنان در تکمیل و استمرار روند انجام چنین سفرهایی است. لبنان جزو کشورهای دوست و مهم در حوزه منطقه‌ای ما به شمار می‌رود. هم موضوعات مهم دوجانبه‌ای داریم و لبنان به عنوان کشور مهم خط مقدم در مبارزه علیه رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم مظلوم فلسطین کشور حائز اهمیتی است. با دوستان لبنانی از طیف‌های مختلف سیاسی گفت‌وگو داریم. فرصتی بود آقای باقری در مراسم افتتاح ساختمان جدید سفارت ایران و سالگرد پیروزی انقلاب حضور یابد و با مقامات لبنان دیدار و گفت‌وگو کند.

گفت‌وگو با مصر در ادامه توسعه روابط منطقه‌ای

وی درباره گفت‌وگو با مصر نیز بیان کرد: آخرین گفت‌وگوهای انجام شده با مصر مربوط به گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با رئیس جمهور مصر در حاشیه اجلاس بغداد ۲ در امان بود و براساس این گفت‌وگوها ادبیات مثبتی بین دو طرف رد و بدل شد. از برگزاری گفت‌وگوهای بعدی اطلاعی ندارم ولی اصل و اساس برای ایران گسترش روابط با کشورهای مختلف از جمله منطقه‌ای است و از هرگونه تحول مثبتی در این خصوص استقبال خواهیم کرد.

سفر رابرت مالی به عربستان

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر رابرت مالی به عربستان نیز اظهار داشت: در ارتباط با روابط دوجانبه کشورها مداخله و اظهارنظری نمی‌کنیم. آنچه مرتبط با موضوعات منطقه‌ای است موضوعات مورد توجه ایران است. در ارتباط با سیاست‌های منطقه‌ای دولت آمریکا مواضع و دیدگاه‌های ایران کاملا روشن و واضح است. نقش دولت آمریکا در ارتباط با ثبات و امنیت منطقه‌ای نقش سازنده‌ای نبوده است. دولت آمریکا از سیاست‌های شناخته شده این کشور استفاده از ایران هراسی و موضوعات حقوق بشر و تروریسم برای اعمال فشار و حتی مداخله در امور داخلی دیگران بود. این رویکرد شناخته شده دولت آمریکا در قبال منطقه است. در موضوعات امنیت منطقه‌ای بهترین راهکار همکاری‌های منطقه‌ای بین کشورهای منطقه است. از نظر ما حضور بیگانگان در منطقه هیچگاه در حوزه امنیتی آورنده ثبات و اطمینان بخشی به کشورهای منطقه نبوده است.

وی افزود: ما به عنوان جمهوری اسلامی مبتنی بر اصل عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها آماده‌ایم با کشورهای منطقه گفت‌وگو و گفت‌وگوهای موجود را تقویت و تحکیم ببخشیم. توصیه ما به برادران در کشورهای منطقه این است که با توصیه‌های دولتمردان آمریکایی دچار محاسبات غلط نشوند و رویکردهای منطقه‌ای را قربانی همکاری با طرف‌های غیرمنطقه‌ای از جمله آمریکا نکنند. آمریکا شریک خوبی در مقابله با تروریسم نبود و نقش این دولت در دامن زدن به فعالیت و حضور گروه‌های تروریستی در منطقه نقش شناخته شده‌ای بوده است.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار