۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۵
پیش‌ بینی بورس فردا ۲۵ بهمن ۱۴۰۱

بورس امروز بار دیگر به معاملات کم‌رمق خود ادامه داد و در نهایت توانست بازدهی مثبت اما کوچکی را به سهامداران ارائه کند.

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس دیروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس را می‌توان به نوعی جدال بین خریداران و فروشندگان قلمداد کرد که به دلیل شرایط و خبرهای روز گذشته، برتری نسبی را به خریداران ارائه کرد و در نهایت نماگرها توانستند کار خود را با بازدهی مثبت به پایان برسانند. شاخص کل بورس طی معاملات امروز در انتهای کار بازدهی کوچک مثبت ۰.۱۵ درصدی را به ثبت رساند و شاخص هم‌وزن نیز که اندک شرایط بهتری را تجربه می‌کرد، با افزایش ۰.۴ درصدی همراه شد. ارزش معاملات اما همچنان در سطوح پایین خود باقی ماند و عدد ۳۷۶۳ میلیارد تومان را ثبت کرد که در کنار این موضوع، خروج پول ۲۳۷ میلیارد تومانی، هرچند با شدت کمتر نسبت به روزهای قبل، تداوم یافت.

روز گذشته با وجود اینکه بورس تهران کار خود را با برتری عرضه‌ها به پایان رساند، اتفاقات و خبرهای ادامه روز باعث شد که موج جدیدی از تقاضا در بازار سهام ایجاد شود و بازار امروز را با رنگ سبز همراه کند. با این حال اما بار دیگر شاهد قدرت گرفتن عرضه‌ها در نیمه دوم بودیم که نشان داد بورس تهران فعلا قدرت کافی برای صعودهای قدرتمند خود را به دست نیاورده است که دلایل متعددی نیز دارد. در ادامه با بررسی شرایط و رخدادهای اخیر، به پیش بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

محرک‌های صعودی بورس امروز

روز گذشته نرخ دلار در بازار آزاد رکوردی جدید از خود به جای گذاشت و برای مدتی به بالای کانال ۴۶ هزار تومان نفوذ کرد. این موضوع نشان می‌دهد که با وجود سیاست‌های اخیر بانک مرکزی و تلاش‌های صورت گرفته، وضعیت صعودی دلار همچنان قصد توقف ندارد. یکی از دلایل صعود نرخ دلار در بازار آزاد طی روزهای اخیر، مربوط به تحریم‌های جدید آمریکاست که روز پنجشنبه علیه فروش نفت کشور لحاظ شد و موجی از نگرانی‌های دوباره در این رابطه را تشدید کرده است. از سمتی اما انتشار آمار و داده‌های پولی بانک مرکزی تا پایان آبان نیز نشان می‌دهد که یکی از دلایل این روند صعودی قدرتمند دلار، ریشه در وضعیت پولی و بانکی کشور دارد. طبق آمار منتشر شده، حجم نقدینگی کشور تا پایان آبان ۱۴۰۱، به بیش از ۵۸۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده و سهم پول از کل نقدینگی نیز با ثبت رکوردی نزدیک به ۱۰ ساله، به ۲۳.۳ درصد افزایش یافته است که نشان از یک زنگ خطر تورمی برای اقتصاد کشور دارد.

با این حال اما شب گذشته محمدرضا فرزین، رئیس جدید بانک مرکزی، شب گذشته بار دیگر با مردم صحبت کرد و اعتقاد داشت که اقدامات صورت گرفته از سمت بانک مرکزی به کاهش نرخ دلار منجر خواهد شد و یک جریان قیمت‌ساز را دلیل سقف‌شکنی نرخ دلار در بازار آزاد دانست. تمامی این موضوعات نشان می‌دهد که فعلا وضعیت تورمی و انتظارات ناشی از آن، در اوج خود قرار دارند و این موضوع می‌تواند به از سر گیری روند صعودی در بورس تهران منجر شود.

یکی دیگر دلایل صعود بورس امروز بار دیگر در گروه خودرویی نهفته بود. شب گذشته رئیس سازمان خصوصی سازی بار دیگر وعده جدیدی برای واگذاری سهام شرکت‌های تودلی خودروسازان داد و عنوان کرد که این امر تا پایان سال به نتیجه خواهد رسید. این موضوع نیز از سمتی باعث شد که گروه خودرویی پس از رنگ سرخی که طی روز گذشته به ثبت رسانده بود، به خصوص در دو نماد خگستر و ورنا، در غیاب نمادهای خودرو و خساپا، با رنگ سبز خوبی همراه شوند و به بهبود شرایط نماگرهای بازار کمک کنند.

عدم اطمینان به سیاستگذار اقتصادی

با تمام این تفاسیر، به نظر می‌رسد که همچنان دلایلی برای مانع شدن بر سر راه شروع یک روند صعودی مناسب وجود دارد. پس از اتفاقات اخیر و حواشی ایجاد شده بر سر عرضه خودرو در بورس کالا، بورس تهران از روزهای اوج خود فاصله گرفت و شاهد خروج پول هر روزه در کنار کاهش ارزش معاملات خرد سهام بودیم به طوری که از ابتدای بهمن تاکنون عددی بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان پول از سمت کدهای حقیقی خارج شده است. این موضوعات باعث شده است تا سرمایه‌گذاران اعتماد خود را به سرمایه‌گذاری در سهام از دست بدهند و به نوعی یک بلاتکلیفی شکل بگیرد که دلیل اصلی روند کاهشی متغیرهای بورس تهران نیز همین موضوع بوده است.

در کنار این موضوع، همچنان ابهامات زیادی نیز بر سر راه وجود دارند. دلار نیمای ۲۸۵۰۰ تومانی از یک سمت مانع از سودآوری شرکت‌ها همگام با صعودهای دلار می‌شود، لایحه بودجه ۱۴۰۲ فعلا مشکلات را برای صنایع به همراه دارد و تعیین تکلیف نهایی نشده‌اند، نرخ سود بانکی (بدون ریسک) طی چند وقت اخیر با افزایش همراه بوده و به سهم خود تاثیرگذار است، بازارهای جهانی با وجود روند مثبت یک ماه گذشته با ابهام روبروست و بسیاری از موارد دیگر نیز در تشدید این مشکلات دست دارند. بنابراین می‌توان اینگونه پیش بینی کرد که فعلا با تقابلی که بین محرک‌ها و موانع ایجاد شده است، یک روند متعادل منطقی‌ترین مسیر برای بورس باشد.

نگاهی به روندهای روزانه

اگر به روند نماگرهای مختلف بازار طی روز جاری نگاهی بیاندازیم، پیداست که قدرت تقاضای ایجاد شده در شروع بازار امروز، به مرور تحلیل رفت و شاهد عقب‌نشینی سهام از سقف‌های قیمتی روزانه بودیم. همانطور که در روند روزانه شاخص کل بورس پیداست، تا حوالی ساعت ۱۰:۳۰ روز جاری، با افزایش نزدیک به ۷ هزار واحدی همراه بود اما در انتها این افزایش به ۲۷۰۰ واحد کاهش یافت.

پیش‌ بینی بورس فردا ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
روند روزانه شاخص کل بورس

تعداد صف‌های خرید و فروش نیز امروز روند پایاپایی داشتند و می‌توان گفت که در تمام طول بازار، همراه باهم صعود کردند و در انتها صف‌های خرید توانستند فاصله اندکی با صف‌های فروش بگیرند.

پیش‌ بینی بورس فردا ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
روند روزانه تعداد صف‌های خرید و فروش

بنابراین می‌توان چنین انتظار داشت که بورس فردا نیز روندی متعادل را در پیش بگیرد و احتمالا نماگرها بار دیگر با رنگ سرخ همراه شوند. با این حال اما در صورت انتشار خبر یا صحبت‌هایی در جهت مثبت یا منفی، می‌تواند در روند بورس فردا تاثیرگذار باشند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • ناشناس IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    خواهشی که داریم دیگر حرفی از این بورس، این گردنه دزدی ،این ویرانسرا نزنید، خانمان سهامداران که ویران شد این چندر غازی هم که باقی مانده بگذارید همین دزدهای وارد مثل قبل چپاول کنند و یکدفعه نابود شود با ساختمان و نفرات دزد بی‌رحم و بی وجدانش ۰انشاالله به یاری خدا .
  • سید علی حسینی IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    چرا تا کی مردم خسته شدن
  • امید IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    از بورس چی باقیمانده که هر روز پیش بینی میکنید؟ با اقتصاد خراب، تورم پنجاه درصدی و جیب خالی مردم منتظر چی هستید؟
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    منفی منفی منفی همش منفی. این چه اقتصادی اخه

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار