۲۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۰
تصمیم جدید شاکیان پرونده هواپیمای اوکراینی

جمشید رحمانی‌فر، پدر نسیم از مسافران هواپیمای اوکراینی خبر داده که تعدادی از خانواده‌ها تصمیم گرفته‌اند از روند دادگاه خارج و شکایت‌شان را مسترد کنند.

شرق: بیش از سه سال از انهدام هواپیمای اوکراینی و جان باختن ۱۷۶ سرنشین آن گذشته. اگرچه تا آبان ۱۴۰۰ هیچ جلسه دادگاهی برای عاملان و مقصران این حادثه برگزار نشد اما نهایتا سی‌ام آبان ماه و ۴۸ روز مانده به دومین سالگرد انهدام پرواز ۷۵۲، نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به این پرونده برگزار شد. در طول این مدت حدود ۱۸ جلسه دادگاه برای رسیدگی به این پرونده برگزار شده؛ جلساتی که خانواده‌های جانباختگان را راضی نکرده و آنها معتقدند رسیدگی به پرونده بر مبنای شکایت شکات انجام نشده‌است. موضوعی که جمشید رحمانی‌فر، پدر نسیم رحمانی‌فر یکی از جانباختگان این حادثه آن را چنین بیان کرد: «سه سال ما دنبال پرونده شکایت دویده‌ایم اما عواملی باعث شده که ما حس کنیم کشف حقیقت صورت نمی‌پذیرد. هیچ‌کدام از افرادی که ما از آنها شکایت کرده‌ایم در دادگاه نیستند. تنها کسانی که به عنوان متهم در جلسات دادگاه حضور دارند، اپراتور است و ۹ نفر دیگر که ما حتی نمی‌دانیم نقش واقعی‌شان در این ماجرا چه بوده است.»

رحمانی‌فر درباره موضوع دیگری که باعث نارضایتی خانواده‌ها شده، چنین گفت: «برای برخی متهمان قرار منع تعقیب صادر شده اما این صدور قرار منع تعقیب نه تنها به ما ابلاغ نشده که ما حتی نمی‌دانیم برای چه کسانی این قرار صادر شده است و وقتی ما به این موضوع اعتراض کردیم، به ما پاسخی ندادند و در جواب به این پرسش که نتیجه اعتراض ما چه شد؟ ابتدا گفتند در دادگاه دیگری به این موضوع رسیدگی می‌شود و حالا که فهمیده‌ایم در این دادگاه رسیدگی می‌شود، می‌گویند در حال رسیدگی است. باز می‌پرسیم چرا رسیدگی نمی‌شود؟ می‌گویند ما بررسی می‌کنیم و نتیجه را به شما می‌گوییم. وقتی هم که می‌گوییم ما شاکی هستیم و حق داریم پرونده را ببینیم، پاسخی نمی‌گیریم.»

او در ادامه با اشاره به اینکه «صلاحیت دادگاه برای ما محل سوال است»، گفت: «مسئولان می‌گویند نتیجه سوال ما به شیوه برگزاری دادگاه را در حکم می‌گوییم. سوال اینجاست که وقتی حکم صادر شود دیگر چه فایده‌ای دارد؟»

جمشید رحمانی‌فر همچنین با بیان اینکه «در کارشناسی‌های صورت گرفته، ابعاد پنهانی از این ماجرا آشکار شده و نقش افراد دیگری در این مسیر مشخص شده»، تاکید کرد که «ما معتقدیم باید درجه اتهام این افراد تغییر کند و نوع قرارشان تشدید شود اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.»

این شاکی پرونده هواپیمای اوکراین در ادامه توضیح داد: «کارشناسی را به عنوان سرتیم کارشناسی به دادگاه آوردند با نام... که او مدیرکل بررسی سوانح هوایی بود و در همان زمانی که این انهدام اتفاق افتاد، سه روز به تلویزیون می‌آمد و همراه آقای عابدزاده گزارش غیر واقع می‌داد. ایشان از روز اول می‌دانست که هواپیما سرنگون شده اما اعلام کرده بود که نقص فنی عامل سقوط هواپیما بوده‌است. چنین آدمی چطور می‌تواند صلاحیت بررسی کارشناسی موضوع را داشته باشد؟ ما قبل از این هم سانحه هوایی دیگری داشته‌ایم و دیده‌ایم تا مدت‌ها بعد این مناطق قرنطینه بوده‌اند تا توسط کارشناسان داخلی و بین‌المللی بررسی شوند اما تا ظهر روز انهدام هواپیمای اوکراین، صحنه بهم می‌خورد و قطعات هواپیما و وسایل بچه‌ها از صحنه خارج می‌شوند و چیزهایی هم که در صحنه باقی مانده بود را آتش زده و با لودر خاک رویش ریختند. هیچ اثری را نگذاشتند، باقی بماند. ما بارها در دادگاه مطالبه کردیم که وسایل بچه‌هایمان را پس دهند اما اصلا توجهی به این موضوع نشده. »

پدر نسیم رحمانی‌فر، جانباخته پرواز ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین با بیان اینکه «موارد بسیار زیادی دیگری هم وجود دارد که ما به آنها اعتراض داریم»، توضیح داد: «من نمی‌توانم حلقه مفقوده‌ای باشم برای مسیری که هیچ روند شفافی ندارد و فقط اسمش این است که دادگاه با حضور خانواده‌ها در حال برگزاری است. ما این شیوه برگزاری دادگاه را قبول نداریم و به نظر می‌رسد نتیجه روشنی نخواهد داشت و ما این حق را برای خود قائلیم که در محاکم دیگر به دنبال عدالت و کشف حقیقت باشیم.»

جمشید رحمانی‌فر با بیان این موضوع، از خروج برخی خانواده جانباختگان از روند دادگاه خبر داد. موضوعی که هفته پیش در ویدیویی از سوی عباس صادقی، پدر و پدربزرگ ۴ جانباخته پرواز ۷۵۲ اوکراین هم آن را مطرح کرده بود. صادقی در ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، اعلام کرده بود که «۲۳ بهمن ۱۴۰۱ شکایت خود را مسترد کردیم زیرا بر این باوریم که این دادگاه نه صلاحیت، نه توانایی و نه اراده رسیدگی بی‌طرفانه و مستقل را دارد».

حالا رحمانی‌فر هم با تایید خروج برخی خانواده‌ها از روند دادگاه، از احتمال خروج تعداد دیگری در ادامه خبر داد: «تعدادی از خانواده‌ها (حدود ۱۸ تا ۲۰ خانواده) روز یکشنبه از روند دادگاه خارج شدند. تعدادی هم به همراه من منتظریم که قبل از آخرین جلسه دادگاه، لایحه‌مان را ارائه ‌کنیم و با بیان دلایلمان مبنی بر عدم صلاحیت دادگاه، دادگاه را ترک کنیم. واقعیت این است که تا الان هم به شکایت ما رسیدگی نشده و تنها به کیفرخواستی که دادستان تهیه کرده، رسیدگی شده. با این اوصاف طبعا ما باید شکایتمان را از دادگاهی که به شکایت ما رسیدگی نمی‌کند، پس بگیریم. ما در بیانه‌مان هم تاکید خواهیم کرد که این حق برای ما جاری و ساری است که در محکمه دیگری اقامه دعوی و درخواست دادخواهی کنیم. »

براساس گفته رحمانی‌فر، دادگاه درحال‌حاضر مشغول طی مراحل پایانی است و احتمالا ۴-۵ جلسه بیشتر از دادگاه باقی نمانده و در این مدت باقی مانده احتمالا خانواده‌های بیشتری از روند دادگاه کنار خواهند رفت و طبق صحبت‌های انجام شده میان خانواده‌های شاکی، احتمالا نهایتا حدود ۸۰ درصد از شاکیان پرونده دادگاه را ترک کرده و شکایت خود را مسترد خواهند کرد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها